W poniedziałek, 27 stycznia 2025, europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) podsumowała sprzedaż śmigłowców w segmencie wojskowym i cywilnym w całym 2024. Zgodnie z opublikowanymi danymi, odnotowano 455 zamówień brutto (netto: 450), co podkreśla stały wzrost rynku z silnymi wynikami w tym roku dla lekkich, lekkich dwusilnikowych i ciężkich śmigłowców. Zamówienia pochodziły od 182 klientów z 42 państw. Spółka dostarczyła 361 śmigłowców w 2024, co dało wstępny 57% udział w rynku cywilnym i służb publicznych.
Zdjęcie i grafika: Airbus Helicopters
Skala zamówień przez Airbus Helicopters w 2024, ze wzrostem o 10 procent w liczbie sztuk drugi rok z rzędu, podkreśla stabilny wzrost w złożonym globalnym środowisku — powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters. Chciałbym podziękować naszym klientom za dalsze zaufanie do Airbus Helicopters w 2024 — dodał.
Program H215/225 Super Puma/H225M Caracal odniósł sukces zarówno na rynku cywilnym, jak i służb publicznych oraz wojskowym, z 58 zamówieniami dzięki niemieckiej Bundespolizei, japońskiej straży przybrzeżnej, niderlandzkiemu Ministerstwu Obrony i rumuńskiemu Ministerstwu Obrony. W 2024 rozpoczęto kompleksową modernizację NH90, znaną jako Block 1, a także rozpoczęto testy w locie NH90 w konfiguracji Standard 2 dla francuskich sił specjalnych oraz dostarczono pierwszy NH90 w konfiguracji Standard 3 hiszpańskim siłom powietrznym. Program H145 i H145M powitał wielu nowych klientów z sektora obronności i bezpieczeństwa, takich jak Brunei, Belgia, Indonezja, Bahrajn czy Irlandia.
Obronność i bezpieczeństwo to priorytet strategiczny Airbus Helicopters. Jesteśmy dumni, że możemy wspierać naszych klientów śmigłowcami, które umożliwiają im ochronę i służbę swoim narodom, tak jak widzieliśmy w 2024, gdy Lakota z Gwardii Narodowej USA wspierała działania pomocowe po huraganie Helene, a H135 i NH90 podczas powodzi w Walencji w Hiszpanii. Nadal wprowadzamy innowacje i rozszerzamy oferowane przez nas możliwości misji — dołączyliśmy Flexrotor do naszego portfolio bezzałogowych statków powietrznych, zademonstrowaliśmy możliwości współpracy załogowej i bezzałogowej z VSR700 i H130, a także kładziemy podwaliny pod europejski śmigłowiec nowej generacji NGRC (Next Generation Rotorcraft Capabilities) poprzez dedykowane studium koncepcyjne, kontynuował Even.
W 2024 odbył się pierwszy lot demonstratora hybrydowego śmigłowca Racera, który przekroczył swój cel 407 km/h w zaledwie siedmiu lotach, wraz z dziewiczym lotem elektrycznego eVTOL typu CityAirbus NextGen w Donauwörth. Na rynku cywilnym i parapublicznym w przypadku śmigłowców H175 ukończono kampanię testów z systemem odladzania w locie w Kanadzie i Norwegii przed certyfikacją w tym roku, a w przypadku programu H160 kontynuowano stopniowe wprowadzanie ich do służby na całym świecie, mając obecnie w linii ponad 30 śmigłowców.
Wspieranie naszych klientów jest niezbędne, a nasz globalny zasięg jest kluczowym elementem do osiągnięcia tego celu. W 2024 świętowaliśmy kilka kamieni milowych, które to potwierdzają – po pierwsze 40 lat naszego zakładu w Fort Erie w Kanadzie. Ta bliskość będzie ważna dla naszego przełomowego kontraktu na 19 H135, które zostaną dostarczone naszemu pierwszemu kanadyjskiemu klientowi z sektora obronnego. Po drugie, obchodziliśmy 50 lat obecności w Wielkiej Brytanii i zainaugurowaliśmy zupełnie nowy zakład w Oksfordzie. Będziemy nadal rozwijać nasz międzynarodowy zasięg, dodając linię montażu końcowego H125 w Indiach we współpracy z Tata, kontynuował Even.
Spółka zwiększyła również wykorzystanie zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) do blisko 20% podczas własnych lotów testowych i szkoleniowych w Marignane, Albacete i Donauwörth, a także zwiększyła wykorzystanie SAF w swoim zakładzie w Oksfordzie w Wielkiej Brytanii.
Wyniki finansowe Airbusa za cały rok 2024 zostaną ujawnione 20 lutego br.
https://twitter.com/AirbusHeli/status/1883921632911364554