W poniedziałek, 17 czerwca 2025, Air Force Life Cycle Management Center (AFLCMC) Dowództwa Logistycznego USAF z bazy lotniczej Tinker w Oklahomie, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę ramową o wartości 2 180 000 000 USD (8,066 mld zł) ze spółką Borsight Inc. z Ogden w Utah, w programie modernizacji awioniki samolotów szkolenia podstawowego Beechcraft T-6 Texan II o kryptonimie ARP (Avionics Replacement Program).
Zdjęcie: Master Sgt. David Richards, USAF
Umowa obejmuje wymianę awioniki we flocie liczącej 442 samoloty T-6A w Siłach Powietrznych (US Air Force, USAF) i 328 T-6B w Marynarce Wojennej (US Navy), używanych w programie JPATS (Joint Primary Aircraft Training System), według danych raportu World Air Forces 2025, a także dostawy symulatorów lotu.
Prace będą wykonywane w Ogden w Utah oraz bazach lotniczych Randolph, Sheppard i Laughlin w Tekasie, Vance w Oklahomie, Columbus w Missisipi i bazie lotniczej marynarki w Pensacola na Florydzie, a ich zakończenie jest spodziewane do 6 stycznia 2034. W ramach postępowania przetargowego otrzymano łącznie12 ofert. Pierwsza umowa wykonawcza ma wartość 8 774 306 USD (32,465 mln zł), a fundusze pochodzą ze środków na badania, rozwój, testy i ocenę w latach fiskalnych 2024 i 2025 w ramach budżetu obronnego NDAA.
Analiza
W 2021 USAF ogłosiła plany modernizacji awioniki T-6 w ramach programu ARP, aby rozwiązać problem starzenia się analogowych i wczesnych cyfrowych komponentów. Obecny system awioniki jest dotknięty problemami z niezawodnością, malejącą dostępnością samolotów i rosnącymi kosztami utrzymania. Program uruchomiono w 2023.
Obejmuje on wymianę przestarzałych wyświetlaczy HUD (Head-Up Display) na nowoczesne, czytelne w świetle słonecznym wyświetlacze LCD, integrację symulowanych systemów uzbrojenia powietrze-powietrze i powietrze-ziemia, aby lepiej przygotować pilotów do zaawansowanego szkolenia, ulepszenie pomocy debriefingowych (narzędzi do analizy po locie). Celem programu jest zapewnienie bardziej niezawodnego i kosztowo efektywnego systemu awioniki oraz dostosowanie T-6 do długoterminowego użytkowania.
ARP obejmuje także wytwornice tlenu nowej generacji Next-Generation OBOGS (Onboard Oxygen Generation System), aby przeciwdziałać incydentom związanym z hipoksją (niedoborem tlenu), które były problemem w starszych systemach. Przewiduje się dodanie rejestratora danych lotu odporny na katastrofy (crash-survivable flight data recorder), zwiększającego bezpieczeństwo i umożliwiający analizę incydentów oraz systemów zapobiegających kolizjom z terenem (controlled flight-into-terrain-avoidance systems), aby zwiększyć bezpieczeństwo podczas szkolenia w trudnych warunkach.
Dodajmy, że T-6A, którego produkcja dla USAF zakończyła się w 2010, ma przewidzianą żywotność 21 lat, co oznacza użytkowanie co najmniej do około 2030. Modernizacja ARP ma na celu przedłużenie tego okresu poprzez poprawę niezawodności i obniżenie kosztów utrzymania. Wprowadzono także ulepszenia, takie jak stosowanie samozabezpieczających się śrub zamiast drutu zabezpieczającego, co zmniejsza ryzyko uszkodzeń przez ciała obce i obniża koszty produkcji oraz eksploatacji.
Modernizacje obejmują dostosowanie T-6A do bardziej zaawansowanych wymagań szkoleniowych, takich jak symulacja nowoczesnych kabin samolotów wielozadaniowych F-35 czy F-22. Ulepszenia w systemach szkoleniowych, takich jak Training Integration Management System (TIMS), wspierają bardziej efektywne szkolenie pilotów.