W poniedziałek, 17 lutego 2025, urząd zamówień obronnych FMV (Försvarets materielverk) przy Ministerstwie Obrony Królestwa Szwecji poinformował, że podpisał umowę o nieujawnionej wartości z rodzimą spółką Scania Sverige AB na dostawę 65 seryjnych ciężkich ciągników siodłowo-balastowych z opcją na 60 kolejnych. Pod koniec stycznia br. odebrano pierwszy egzemplarz przedseryjny do testów.
Przedmiotem zamówienia są ciężkie ciągniki siodłowo-balastowe Scania R620 XT 8×4/4 z silnikiem V8 o mocy 620 KM i kabiną podwójną, czterodrzwiową Crewcab (jest to przekonstruowany Scania R620 6×4). Dostawy seryjnych egzemplarzy rozpoczną się jesienią br. i będą trwały do 2026 (Szczęśniak Pojazdy Specjalne dostarczy 10 ciężkich holowników dla szwedzkiej armii).
To zupełnie unikalny produkt, który nie istniał, zanim otrzymaliśmy zlecenie od FMV, jak twierdzi Mats Brodin, kierownik ds. biznesowych FMV w Scania Sverige AB. Kabina typu Crewcab była dostępna jedynie dla typu P, jednak modułowy system Scania umożliwia tworzenie nowych produktów (Nawet 1350 ciężarówek Scania i Volvo dla szwedzkich sił zbrojnych).
W przypadku kabiny Crewcab zmieści się w niej cała załoga transportowanego czołgu, co eliminuje potrzebę dysponowania dodatkowymi pojazdów do transportu żołnierzy, a w przypadku kabiny typu R można zamontować większy silnik, co jest konieczne, gdyż cały zestaw, łącznie z pojedynczym czołgiem Stridsvagn 122 na przyczepie, waży 110 ton. Zasięg zestawu wynosi co najmniej 800 km, dzięki zapasowi paliwa wynoszącemu 1000 litrów.
Jak podkreśla Scania Sverige AB, szczegóły na temat rozwoju i rozpoczętych testów unikalnego ciężkiego ciągnika siodłowo-balastowego zostaną opisane w kolejnym numerze magazynu MIL.
Tymczasem, jak informuje FMV, pod koniec stycznia br. odebrano przedseryjny egzemplarz testowy, który obecnie przechodzi obecnie testy, aby upewnić się, że spełnia on ustalone wymagania.
Podczas opracowywania pojazdu przedseryjnego FMV, Scania (i jej biuro Laxå Special Vehicles AB) i Szwedzkie Siły Zbrojne ściśle współpracowały.
Oznaczało to, że znaleźliśmy się już bardzo dobrze w pojeździe przedseryjnym i że do rozpoczęcia produkcji seryjnej potrzebne będą jedynie drobne poprawki, mówi Ulf Hjelmberg, inżynier systemowy w FMV.
Rozwój nowego ciągnika został przeprowadzony w bardzo krótkim czasie. Dostawa pojazdu przedseryjnego trwała niecały rok od zamówienia, co jest również wynikiem dobrej współpracy pomiędzy zaangażowanymi stronami.
Ponieważ zaniedbywano możliwości w zakresie transportu czołgów, nowy ciągnik o dużej wytrzymałości jest długo oczekiwanym zakupem – podkreśla FMV.
Ciągnik jest używany, gdy batalion pancerny w ramach brygady ma zostać przeniesiony. Docelowy obraz jest taki, że cały batalion pancerny powinien mieć możliwość przemieszczania się na „lawecie” do 800 kilometrów w ciągu jednego dnia. Zrobić miejsce dla załogi czołgu w ciągniku oznacza, że rozładunek i zgrupowanie załogi może nastąpić natychmiast po dotarciu – mówi Ulf Hjelmberg z FMV.