W poniedziałek, 12 maja 2025, rząd zamówień obronnych FMV (Försvarets materielverk) Ministerstwa Obrony Królestwa Szwecji poinformował, że zawarł siedmioletnią umowę ramową o nieujawnionej wartości ze spółką Yamaha Motor Europe NV (część japońskiej Yamaha Motor Co., Ltd.) na dostawy 2500 motocykli XT 250 w zimowym ukompletowaniu.
Nowy motocykl patrolowy musi być wyposażony w narty, hamulec zimowy i sprzęt zimowy, aby można go było prowadzić w środowisku zimowym w taki sam sposób, jak dzisiejszy motocykl patrolowy Huskvarna Motorcykel 258 (MC258), powiedział Stefan Pålsson, inżynier systemów w FMV.
Obecny motocykl patrolowy Huskvarna MC258, który opracowano w połowie 1970., służy wiernie od 50 lat, ale teraz coraz trudniej zdobyć do niego części zamienne. Zadaniem FMV dla Sił Zbrojnych było dostarczenie następcy tego modelu, który miałby spełniać podobne wymagania dotyczące prostoty i zwrotności, a przy tym miał być zasadniczo produktem cywilnym.
Yamaha dostarczy model XT250, który spełnia wymagania szwedzkich sił zbrojnych. Jest to prosty i płynnie działający motocykl z chłodzonym powietrzem silnikiem o pojemności 250 cm sześć. i mocy ok. 20 KM. Ma masę ok. 135 kg, a pojemność zbiornika paliwa to 8 dm sześc. Dysponuje felgami szprychowymi o średnicy 21” i 18”. Wyposażenie obejmuje narty, hamulec zimowy torby transportowe i akcesoria zimowe.
Ten motocykl będzie jedenastym modelem zakupionym dla szwedzkich Sił Zbrojnych od czasu wprowadzenia motocykli do nich.
FMV w pierwszej kolejności wycofuje 1000 motocykli. Naszym celem jest dostarczenie pewnej liczby motocykli do wiosny 2026, aby jak najszybciej móc przeprowadzić szkolenie instruktorskie – dodał Stefan Pålsson.
Następnie seryjne dostawy do Sił Zbrojnych będą realizowane nieprzerwanie do końca pierwszego kwartału 2027. A jesienią 2026 roku Siły Zbrojne planują przeprowadzić pierwsze kursy szkoleniowe dla sanitariuszy na nowym motocyklu.
Następnie przeszkolimy również personel techniczny, co jest ważne dla sprawnego wprowadzenia nowych pojazdów – podkreślił Stefan Pålsson.
Obszerne testy
W ramach prac poprzedzających zamówienie i podpisanie kontraktu, FMV, wspólnie z Siłami Zbrojnymi i Ochotniczym Korpusem Motocyklowym (Frivilliga motorcykelkåren, FMCK) przeprowadziła testy w warunkach letnich i zimowych, podczas jazdy po drogach utwardzonych i w terenie. Celem tych testów było określenie możliwości i funkcji, tak aby w procesie zamówień można było określić istotne i wykonalne wymagania, opierając się na pragnieniu Sił Zbrojnych, aby motocykl odpowiadał możliwie jak najbardziej standardom użytkowym.
Zapotrzebowanie Sił Zbrojnych na pojazdy jest ogromne, dotyczy to również motocykli, których starzejąca się flota musi zostać wymieniona. FMV ma nadzieję, że dzięki tym motocyklom Siły Zbrojne będą mogły stworzyć solidne podstawy do wsparcia służby patrolowej, powiedział Stefan Pålsson, który brał udział w całym procesie, od testów i prób po sfinalizowanie kontraktu.