Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, sobotę 12 lutego br. na terytorium Polski rozpoczęło się międzynarodowe ćwiczenie pod kryptonimem Saber Strike 22 (SbS22) i związane z nim przejazdy kolumn wojskowych. W związku z tym dodatkowo oznakowano obiekty inżynierskie w ciągu wybranych dróg krajowych znakami wojskowej klasy obciążenia. Znaki te kierowane są jedynie do kierowców pojazdów wojskowych i nie mają znaczenia dla kierowców pojazdów cywilnych. Ponadto na wybranych trasach, w 11 województwach, mogą zostać wdrożone czasowe ograniczenia prędkości. Ograniczenie będzie sygnalizowane kierowcom m.in. poprzez mobilne (ledowe) tablice zmiennej treści.
Kancelaria Premiera poinformowała, że sobotę 12 lutego br. na terytorium Polski rozpoczęło się międzynarodowe ćwiczenie pk. Saber Strike 22 / Zdjęcia: Krzysztof Nalewajko, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Znaki dotyczą tylko pojazdów wojskowych
Znaki wojskowej klasyfikacji obciążenia, klasy MLC (Military Load Classification W1 – W7), mówią o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdów. Skala MLC różni się od tej stosowanej dla pojazdów cywilnych w Polsce. Znaki zamontowano na drogach krajowych w 11 województwach, m.in. w dolnośląskim, łódzkim, mazowieckim i podlaskim.
Nocne przejazdy wojska w celu minimalizowania utrudnień w ruchu
Międzynarodowe ćwiczenie Saber Strike 22 potrwają na terenie Polski do 26 marca 2022 r. W tym okresie będzie można spotkać na drogach przemieszczające się kolumny wojskowe. Ruch będzie się odbywał przez 11 województw. Pojazdy wojskowe będzie można spotkać m.in. na autostradach A1, A2 i A4, drogach ekspresowych S8 i S61 oraz drogach krajowych DK16, DK18 i DK63.
Najczęściej pojazdy biorące udział w ćwiczeniach poruszać się będą w godzinach nocnych, aby w jak najmniejszym stopniu powodowały utrudnienia w ruchu. Jednak niektóre przejazdy będą musiały odbywać się w ciągu dnia, a nawet w godzinach szczytów natężenia ruchu. Będą one eskortowane i zabezpieczone przez Żandarmerię Wojskową i poddziały regulacji ruchu Wojska Polskiego we współpracy z Policją. Przegrupowania zostały skoordynowane z właściwymi władzami, w tym lokalnymi.
Przemieszczanie się kolumn wojskowych będzie kolejną możliwością sprawdzenia współpracy służb drogowych z siłami zbrojnymi. Pozwoli zweryfikować efektywność wymiany informacji między nimi oraz ich współpracę. Przybycie i przejazd kolumn będą również wykorzystane przez uczestników planowanego ćwiczenia m.in. do przetrenowania przyjęcia i przerzutu sojuszniczych sił, koordynacji działań transgranicznych oraz współpracy z państwami gospodarzami.
Bezpieczeństwo podczas przejazdów wojskowych kolumn
Spotykając na drodze kolumnę wojskowych pojazdów, trzeba pamiętać o zachowaniu szczególnej ostrożności, takich jak na prowadzeniu auta, a nie na dodatkowych czynnościach, jak robienie zdjęć czy nagrywanie filmów. Nie należy wjeżdżać pomiędzy pojazdy wojskowe jadące w kolumnie. Najważniejsze jest, aby każdy kierowca pamiętał o dużej masie wojskowych pojazdów, a co za tym idzie ich wydłużonej drodze hamowania. Należy pamiętać, że sprzęt militarny jest przewidziany do zadań bojowych, a więc może nie posiadać tak samo dobrej widoczności mijających go pojazdów, jak samochody cywilne.
Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych