Defence & Space

Amerykański lotniskowiec zderzył się z masowcem

Na Morzu Śródziemnym doszło do kolizji amerykańskiego lotniskowca USS Harry S. Truman (CVN-75) o napędzie nuklearnym z masowcem Besiktas-M, pływającym pod banderą Panamy.

2025-02-13 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Algieria potwierdzonym pierwszym użytkownikiem eksportowym Su-57E

Algierska państwowa telewizja TV3 potwierdziła, że państwo to jest pierwszym eksportowym użytkownikiem rosyjskich samolotów wielozadaniowych Su-57E.

2025-02-13 | Rafał Muczyński | 4 minuty

Gwiezdne Wojny Trumpa – nowa tarcza antyrakietowa?

Nowy-stary prezydent USA kadencję zaczął bardzo intensywnie. Prócz wielu zaskakujących kroków są i takie, które można nazwać słusznymi, jak budowę tarczy…

2025-02-07 | Sławek Zagórski | 5 minut

Wywiad z Damianem Dudą – medykiem pola walki

Podczas kieleckich targów MSPO 2024 na stoisku firmy Mactronic – sponsora fundacji „W międzyczasie” – odbyto rozmowę z prezesem rzeczonej fundacji i medykiem…

2025-02-04 | Redakcja | 1 minut

Lockheed Martin utworzył spółkę Astris AI w celu zastosowania AI w biznesie

Lockheed Martin ogłosiła utworzenie Astris AI, spółki zależnej, której celem jest tworzenie rozwiązań pozwalających na zastosowanie sztucznej inteligencji (AI) w amerykańskiej branży przemysłu…

2024-12-17 | Redakcja | 5 minut

Grupa WB w projekcie AIDA. Sztuczna inteligencja do obrony przed cyberatakami

Grupa WB jest jedynym polskim przedsiębiorstwem, które wchodzi w skład międzynarodowego konsorcjum realizującego projekt Artificial Intelligence Deployable Agent. Celem AIDA jest…

2024-10-28 | Redakcja | 3 minuty

Noże Gerber Gear na rok 2025 – wytrzymałość i precyzja w nowej odsłonie

W 2025 roku Gerber Gear zaskakuje użytkowników kolejną serią innowacji, podkreślając swoje zaangażowanie w rozwój najwyższej jakości narzędzi outdoorowych i EDC (Everyday Carry).…

2025-02-06 | Mateusz Sułek | 1 minut

Zlin-42M – nowy eksponat w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Zbiory Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wzbogaciły się o kolejny cenny eksponat: samolot Zlin Z-42M o numerze seryjnym 0119 i znakach rejestracyjnych SP-GHD, wyprodukowany…

2025-01-30 | Redakcja | 2 minuty

Airbus zbuduje brytyjskiemu wojsku dwa satelity radarowe Oberon

Europejska spółka Airbus Defence and Space otrzymała zamówienie od Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii na dostawę dwóch satelitów rozpoznawczych Oberon, wyposażonych w radar z syntetyczną…

2025-02-11 | Rafał Muczyński | 4 minuty

Projekt Bonus Food: Dania kieleckiej firmy Lyofood lecą w kosmos

W ramach pierwszej polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną, kielecka firma Lyofood we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną i specjalnie na potrzeby misji stworzyła wyjątkowe menu…

2025-02-10 | Redakcja | 8 minut

MON w Brukseli: Plan zdolności NATO do szybkiego reagowania przyjęty

13 lutego, w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli z udziałem wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza odbyło się posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej w formacie ministrów obrony.

2025-02-13 | Redakcja | 3 minuty

MON w Brukseli: Wzmacniamy bezpieczeństwo flanki NATO i kontynuujemy wsparcie Ukrainy

12 lutego 2025 wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz rozpoczął wizytę w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli.

2025-02-12 | Redakcja | 4 minuty

Thales dostarczy łączność nowej generacji MCCS dla brytyjskiej Royal Navy

Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii przyznało spółce Thales 10-letnie zamówienie o wartości 250 mln GBP w programie nowej generacji łączności wewnętrznej i zewnętrznej floty…

2025-02-13 | Rafał Muczyński | 5 minut

Kontynuacja produkcji systemu IBCS dla Polski

Amerykańska spółka Northrop Grumman otrzymała zamówienie o wartości 1,4 mld USD na produkcję elementów Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową IBCS dla…

2025-02-13 | Rafał Muczyński | 4 minuty

Współpraca Łukasiewicz – PIAP z WCBKT

Łukasiewicz – PIAP rozpoczyna współpracę z Wojskowym Centralnym Biurem Konstrukcyjno-Technologicznym. Będzie ona koncentrować się m.in. na robotyce mobilnej, systemach wsparcia dla wojska oraz technologiach…

2025-02-05 | Redakcja | 3 minuty

Pół miliona lądowań i 125 tys. h nalotu śmigłowców LPR

Flota śmigłowców ratunkowych Airbus H135, należących do Lotniczego Pogotowania Ratunkowego, uzyskała pół miliona lądowań oraz przekroczyła łączny nalot 125 000 godzin.

2025-02-04 | Rafał Muczyński | 4 minuty

Algieria potwierdzonym pierwszym użytkownikiem eksportowym Su-57E

Algierska państwowa telewizja TV3 potwierdziła, że państwo to jest pierwszym eksportowym użytkownikiem rosyjskich samolotów wielozadaniowych Su-57E.

2025-02-13 | Rafał Muczyński | 4 minuty

Kontynuacja produkcji systemu IBCS dla Polski

Amerykańska spółka Northrop Grumman otrzymała zamówienie o wartości 1,4 mld USD na produkcję elementów Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową IBCS dla…

2025-02-13 | Rafał Muczyński | 4 minuty

Amerykański lotniskowiec zderzył się z masowcem

Na Morzu Śródziemnym doszło do kolizji amerykańskiego lotniskowca USS Harry S. Truman (CVN-75) o napędzie nuklearnym z masowcem Besiktas-M, pływającym pod banderą Panamy.

2025-02-13 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Algieria potwierdzonym pierwszym użytkownikiem eksportowym Su-57E

Algierska państwowa telewizja TV3 potwierdziła, że państwo to jest pierwszym eksportowym użytkownikiem rosyjskich samolotów wielozadaniowych Su-57E.

2025-02-13 | Rafał Muczyński | 4 minuty

Pierwsze posiedzenie Rady Programowej poświęcone przygotowaniu XXXIII edycji MSPO

13 lutego 2025 odbyło się pierwsze posiedzenie Rady Programowej poświęcone przygotowaniu XXXIII edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) w Targach Kielce.

2025-02-13 | Redakcja | 2 minuty

Podpisanie porozumienia dot. Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show Radom 2025

W Ministerstwie Obrony Narodowej odbyła się uroczystość podpisania Porozumienia w sprawie organizacji Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show 2025.

2025-02-13 | Redakcja | 1 minut
Shooting

Chronograf Rangecraft Velocity PRO od Athlon Optics

Athlon Optics wprowadza do oferty chronograf radarowy Rangecraft Velocity PRO. Kompaktowej wielkości urządzenie obsługiwane jest jedną ręką i może zostać zintegrowane z aplikacją…

2025-02-13 | Michał Ihnatów | 3 minuty

Nowe warianty kolimatorów Vortex Optics Crossfire

Vortex Optics wprowadza do oferty nowe warianty celowników kolimatorowych Crossfire – ze znakiem celowniczym w kolorze zielonym oraz w piaskowym wykończeniu (Tan).

2025-02-13 | Michał Ihnatów | 2 minuty

Chronograf Rangecraft Velocity PRO od Athlon Optics

Athlon Optics wprowadza do oferty chronograf radarowy Rangecraft Velocity PRO. Kompaktowej wielkości urządzenie obsługiwane jest jedną ręką i może zostać zintegrowane z aplikacją…

2025-02-13 | Michał Ihnatów | 3 minuty

Nowe warianty kolimatorów Vortex Optics Crossfire

Vortex Optics wprowadza do oferty nowe warianty celowników kolimatorowych Crossfire – ze znakiem celowniczym w kolorze zielonym oraz w piaskowym wykończeniu (Tan).

2025-02-13 | Michał Ihnatów | 2 minuty

Colt prezentuje 1911 Competition Optics Ready

Colt Manufacturing LLC, spółka zależna grupy Colt CZ Group, wprowadza do oferty pistolety samopowtarzalne rodziny 1911 Competition wyposażone w nowy system mocowania…

2025-02-13 | Michał Ihnatów | 2 minuty

Karabinki Zion-15 dostępne w Strefie Celu

Strefa Celu (spółka Jammas) informuje o wysokiej dostepności karabinków IWI US Zion-15 w wariancie z lufą 12,5 cala oraz w odmianie Zion-15 SPR z grubościenną lufą…

2025-02-11 | Michał Ihnatów | 5 minut

Strzelectwo od podstaw cz.2 – Droga do pozwolenia na broń

Najtrudniejszy pierwszy krok – śpiewała nieodżałowana Anna Jantar. I choć tekst tej piosenki traktował o tym, jak poznał się z panią pan, to samo można…

2025-02-03 | Tomasz Karasiński | 25 minut

Akcesoria Deftar do AK: cz. 1 czyli montaż i nakładka na rękojeść

Po co się kupuje AKM(S)a? Żeby dać zarobić producentom akcesoriów 🙂 Suchar, ale bliski prawdy. Dziś dwa gadżety znad Białej. Rzeki Białej.

2025-01-03 | Krzysztof Kluza | 12 minut

Helikon-Tex na Enforce Tac 2025

W dniach 24-26 lutego 2025 roku, Helikon-Tex zaprezentuje swoję ofertę oraz nowości podczas targów Enforce Tac w Norymberdze.

2025-02-12 | Michał Ihnatów | 4 minuty

Direct Action zaprasza na Enforce Tac 2025

Targi Enforce Tac 2025 to jedna z najważniejszych imprez branży taktyczno-militarnej w Europie, dlatego nie może tam zabraknąć Direct Action. Istniejąca od ponad 10 lat…

2025-02-11 | Michał Ihnatów | 2 minuty

Wywiad z Damianem Dudą – medykiem pola walki

Podczas kieleckich targów MSPO 2024 na stoisku firmy Mactronic – sponsora fundacji „W międzyczasie” – odbyto rozmowę z prezesem rzeczonej fundacji i medykiem…

2025-02-04 | Redakcja | 1 minut

Strzelectwo od podstaw cz.2 – Droga do pozwolenia na broń

Najtrudniejszy pierwszy krok – śpiewała nieodżałowana Anna Jantar. I choć tekst tej piosenki traktował o tym, jak poznał się z panią pan, to samo można…

2025-02-03 | Tomasz Karasiński | 25 minut

Legitymacja posiadacza broni w mObywatel na etapie analizy

Dnia 15 stycznia 2025 roku, Departament Spraw Parlamentarnych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów otrzymał odpowiedź na interpelację nr 6498 w sprawie podjęcia działań nad digitalizacją…

2025-02-07 | Michał Ihnatów | 7 minut

Polski Związek Strzelectwa Sportowego ujednolica logo

Polski Związek Strzelectwa Sportowego przeprowadza ujednolicenie logo w celu ułatwienia identyfikacji.

2025-01-30 | Michał Ihnatów | 2 minuty

IWI Galil ACE Gen. 2 – Galil powraca do gry

Izraelscy żołnierze dawno już nie posługują się karabinkami Galil, a mimo to broń ta, choć może nie tak legendarna jak pistolet maszynowy Uzi, dalej pobudza…

2025-02-08 | Jerzy Woźniakiewicz | 13 minut

Schmeisser Dynamic PCC – racegun prosto z pudełka

Wielu producentów promuje swoje konstrukcje jako przygotowane pod kątem zawodów prosto ze sklepu. Zwykle jednak na zapewnieniach się kończy, a strzelec prędzej czy później wymienia…

2025-01-26 | Emil Bularz | 11 minut

Direct Action na Enforce Tac 2025

Direct Action zaprezentuje swoje najnowsze projekty na targach Enforce Tac 2025, które odbędą się w dniach 24-26 lutego 2025 roku w Norymberdze. Wśród…

2025-02-04 | Michał Ihnatów | 3 minuty

Enforce Tac 2025 już 24 lutego

Enforce Tac to międzynarodowe targi skierowane do funkcjonariuszy służb mundurowych, ekspertów z agencji rządowych oraz przedstawicieli sił zbrojnych, które odbędą się w dniach 24-26 lutego…

2025-01-30 | Michał Ihnatów | 5 minut
Adventure

Gerber Gear na rok 2025 – mikro narzędzia o wielkiej funkcjonalności

Gerber Gear, po ogromnym sukcesie produktów takich jak Chonk i Mullet, kontynuuje rozwój linii praktycznych i kompaktowych narzędzi. Chonk, minimalistyczny mini-łom z funkcjami wkrętaka…

2025-02-12 | Mateusz Sułek | 1 minut

Noże Gerber Gear na rok 2025 – wytrzymałość i precyzja w nowej odsłonie

W 2025 roku Gerber Gear zaskakuje użytkowników kolejną serią innowacji, podkreślając swoje zaangażowanie w rozwój najwyższej jakości narzędzi outdoorowych i EDC (Everyday Carry).…

2025-02-06 | Mateusz Sułek | 1 minut

Rąbać, łupać, strugać, wbijać, czyli siekiera w terenie. „Toporny” poradnik dla bezpieczeństwa i spokoju ducha

„Tylko niech im pan nie daje siekier do ręki!” To zdanie słyszę często, kiedy rozpoczynam zajęcia terenowe, nieważne czy z młodzieżą, czy z dorosłymi. Narzędzia do rąbania wzbudzają lęk,…

2024-10-21 | Tomasz Świątkowski | 1 minut

Elementarz preppersa: zapasy żywności

Prepping to „hobby” tak wielowątkowe, że chyba nie ma na tym świecie arcymistrza, który opanowałby wszystkie powiązane z nim umiejętności. Jednak niektóre z zagadnień preppingu są absolutnie kluczowe.…

2024-09-21 | Tadeusz Jakliński | 1 minut

Gerber Gear na rok 2025 – mikro narzędzia o wielkiej funkcjonalności

Gerber Gear, po ogromnym sukcesie produktów takich jak Chonk i Mullet, kontynuuje rozwój linii praktycznych i kompaktowych narzędzi. Chonk, minimalistyczny mini-łom z funkcjami wkrętaka…

2025-02-12 | Mateusz Sułek | 1 minut

Noże Gerber Gear na rok 2025 – wytrzymałość i precyzja w nowej odsłonie

W 2025 roku Gerber Gear zaskakuje użytkowników kolejną serią innowacji, podkreślając swoje zaangażowanie w rozwój najwyższej jakości narzędzi outdoorowych i EDC (Everyday Carry).…

2025-02-06 | Mateusz Sułek | 1 minut
buty prabos striker high z profilu

Buty Prabos Striker High – awangardowy but wojskowy

Lato tego roku dopisało, upały dały się znać wcześniej niż zazwyczaj. Już przy pierwszych ciepłych dniach wielu osobom mogły zacząć…

2024-11-28 | Jerzy Dragoński | 7 minut

Ocieplana koszula Helikon-Tex Warden już dostępna

Ocieplana koszula Warden to kolejna nowość Helikon-Tex z IWA 2023 która trafia na sklepowe półki. Wykonana z szybkoschnących materiałów syntetycznych, wyposażona jest w cienkie ocieplenie i łącznie…

2024-11-09 | Michał Ihnatów | 1 minut

Jak dojechać szybowcem pod K2? Spotkanie ze Sławkiem Makarukiem.

W najbliższy piątek 7 lutego o godzinie 18:00 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbędzie się wyjątkowe wydarzenie, którego gościem specjalnym będzie Sławek Makaruk – podróżnik,…

2025-02-05 | Redakcja | 1 minut

Swarovski BP24: plecak do podglądania natury

„– Stary, mam plecak Swarovskiego! – Z diamentów? – Nie no, naprawdę Swarovskiego. Taki na optykę! – Ale jak to? Tego od pierścionków i kolczyków?”. Tak w większości…

2024-07-03 | Konrad Busza | 1 minut

„Zamęt” Vladimira Wolffa – katastroficzna opowieść o chaosie i przetrwaniu

Jak wyglądałby świat, gdyby porządek społeczny runął w jednej chwili? Co zrobiłbyś, gdyby chaos przejął kontrolę, a jedynym celem stało się przetrwanie? Na te pytania…

2025-02-04 | Mateusz Sułek | 1 minut

Swarovski BP24: plecak do podglądania natury

„– Stary, mam plecak Swarovskiego! – Z diamentów? – Nie no, naprawdę Swarovskiego. Taki na optykę! – Ale jak to? Tego od pierścionków i kolczyków?”. Tak w większości…

2024-07-03 | Konrad Busza | 1 minut

Jak dojechać szybowcem pod K2? Spotkanie ze Sławkiem Makarukiem.

W najbliższy piątek 7 lutego o godzinie 18:00 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbędzie się wyjątkowe wydarzenie, którego gościem specjalnym będzie Sławek Makaruk – podróżnik,…

2025-02-05 | Redakcja | 1 minut

Krakowski Festiwal Górski 2024 – najważniejsze informacje

Krakowski Festiwal Górski odbędzie się w dniach 7-8 grudnia 2024 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Jak co roku w programie wiele atrakcji,…

2024-11-07 | Redakcja | 1 minut
Kalendarium

MON w Brukseli: Plan zdolności NATO do szybkiego reagowania przyjęty

13 lutego, w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli z udziałem wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza odbyło się posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej w formacie ministrów obrony.

2025-02-13 | Redakcja | 3 minuty

Helikon-Tex na Enforce Tac 2025

W dniach 24-26 lutego 2025 roku, Helikon-Tex zaprezentuje swoję ofertę oraz nowości podczas targów Enforce Tac w Norymberdze.

2025-02-12 | Michał Ihnatów | 4 minuty

MON w Brukseli: Plan zdolności NATO do szybkiego reagowania przyjęty

13 lutego, w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli z udziałem wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza odbyło się posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej w formacie ministrów obrony.

2025-02-13 | Redakcja | 3 minuty

MON w Brukseli: Plan zdolności NATO do szybkiego reagowania przyjęty

13 lutego, w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli z udziałem wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza odbyło się posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej w formacie ministrów obrony.

2025-02-13 | Redakcja | 3 minuty

Szkolenie Team99 Academy poziom LVL3, czyli balistyka zewnętrzna w teorii i praktyce

W dniach 22 i 23 listopada br. Team99 Academy zorganizowała trzeci etap nauki strzelania dalekodystansowego. Tym razem zajęcia praktyczne odbyły się na strzelnicy w Skarżysku-Kamiennej.

2024-12-01 | Grzegorz Sobczak | 7 minut

MON w Brukseli: Plan zdolności NATO do szybkiego reagowania przyjęty

13 lutego, w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli z udziałem wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza odbyło się posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej w formacie ministrów obrony.

2025-02-13 | Redakcja | 3 minuty

Helikon-Tex na Enforce Tac 2025

W dniach 24-26 lutego 2025 roku, Helikon-Tex zaprezentuje swoję ofertę oraz nowości podczas targów Enforce Tac w Norymberdze.

2025-02-12 | Michał Ihnatów | 4 minuty

MON w Brukseli: Plan zdolności NATO do szybkiego reagowania przyjęty

13 lutego, w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli z udziałem wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza odbyło się posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej w formacie ministrów obrony.

2025-02-13 | Redakcja | 3 minuty

Nowe zawody taktyczne na mapie Polski, czyli relacja z Defcon One 2024

Kurz po zawodach Defcon One zdecydowanie już opadł, siniaki poznikały, a emocje nadal nas trzymają. Te intensywne dwa dni przyniosły niezapomniane wspomnienia…

2024-11-20 | Klaudia Lazar | 8 minut

Projekty infrastrukturalne AMW Invest dla Wojska Polskiego

Nieco ponad rok temu zakończyły się prace projektowe nad infrastruktura bazy Sił Powietrznych w Łasku przeznaczonej dla wsparcia eksploatacji samolotów F-35. Na początku 2023 ruszyły prace projektowe na rzecz bazy w Świdwinie. Projekt infrastruktury obu baz wykonuje Wojskowe Biuro Projektów Budowlanych AMW Invest. Spółka w swoim portfolio ma nie tylko infrastrukturę dla wsparcia Sił Powietrznych, ale także Wojsk Lądowych.


Początki działalności AMW Invest dotyczyły branży deweloperskiej. W pierwszych latach aktywności Spółka zrealizowała modernizację gruntową kompleksu koszarowego przy ul. Przyjaźni we Wrocławiu. We wrześniu 2003 rozpoczęła kolejną inwestycję, związaną z adaptacją budynków koszarowych na mieszkania, w kompleksie przy ul. Zwycięskiej. Jednak AMW Invest nie realizowała jedynie adaptacji. W jej portfolio znalazły się także takie realizacje jak nowe osiedle mieszkaniowe wybudowane na obrzeżach Wrocławia, w miejscowości Wysoka. W 2010 Spółka oddała do użytku kolejny kompleks mieszkaniowy Wysoka II, zlokalizowany na południowej granicy Wrocławia. Ostatnią zakończoną inwestycją jest inwestycja „Wyspa Mieszczańska” w centralnej części Wrocławia, na wyspie Kępa Mieszczańska, przy ul. Romana Dmowskiego 1. W inwestycjach tych tereny do zabudowy pochodziły z zasobów Agencji Mienia Wojskowego.

Projekt AMW Invest: Rewitalizacja budynku zabytkowego dla Wojsk Obrony Terytorialnej

Połączenie z WBPB

Spółka AMW Invest w obecnym kształcie funkcjonuje od 2019. Powstała w drugiej połowie 2018 z połączenia dwóch innych przedsiębiorstw: Dom Invest Sp. z o.o. działającej pod nadzorem Agencji Mienia Wojskowego oraz Wojskowego Biura Projektów Budowlanych Sp. z o.o. (WBPB), które było nadzorowane bezpośrednio przez Ministerstwo Obrony Narodowej.
Biuro miało w swoim dorobku wiele istotnych projektów infrastruktury dla Sił Powietrznych. Warto w tym miejscu wspomnieć np. budowę hangaru obsługi technicznej wraz z płytą postojową dla samolotów CASA 295M w 8. Krakowskiej Bazie Lotnictwa Transportowego im. płk. pil. Stanisława Jakuba Orlińskiego na lotnisku Kraków-Balice. W ramach przygotowań do wdrażania do służby samolotów szkolnych Leonardo M-346 Bielik WBPB zaprojektowało m.in. budynek centrum symulatorowego, hangar obsługi technicznej i kilka innych obiektów na lotnisku 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Biuro było również projektantem strefy hangarowej dla samolotów F-16 w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego na lotnisku Poznań-Krzesiny. Dorobek WBPB jest znacznie większy ponieważ biuro istnieje od 1968.

Projekt AMW Invest: Budynek wielofunkcyjny dla Jednostki Specjalnej

Współpraca z wojskiem

Obecnie AMW Invest może pozyskiwać zarówno zamówienia na wolnym rynku jak i w trybie in-house. Dotyczy to zwłaszcza szczególnie złożonych zamówień mających istotne znaczenie dla bezpieczeństwa państwa.
Architekt Paweł Kurtyka, prezes zarządu Spółki AMW Invest przypomina, że pierwsze doświadczenia we współpracy z Wojskiem Polskim dotyczyły zamówień realizowanych w latach 2019-2020. Były to m.in. inwestycja na rzecz JW Grom, infrastruktura dla radarów NUR, czy projekty na rzecz Wojsk Obrony Terytorialnej. Pozwoliło to na zapoznanie ze specyfiką współpracy z wojskowym zamawiającym w odniesieniu np. do rozumienia zapisów zawartych w umowach, systemu odbiorów stosowanych przez WP, oraz sposobów jego interpretacji przez poszczególnych przedstawicieli inwestorów.
Jak wyjaśnia Dawid Machaj, dyrektor biura zarządu AMW Invest, Spółka posiada świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego I i III stopnia. Świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego pierwszego stopnia potwierdza pełną zdolność do ochrony informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „TAJNE”, „NATO SECRET” oraz „SECRET UE/EU SECRET”.

Projekt AMW Invest: Centrum sportowe do użytku wojsk polskich i amerykańskich

Natomiast świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego III stopnia potwierdza zdolność do ochrony informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „ŚCIŚLE TAJNE”, ”ESA SECRET. Posiadane przez Spółkę świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego dają możliwość opracowania projektów przez Spółkę projektów o oznaczonych w świadectwie klauzulach tajności. By jednak zespół mógł opracować projekt oznaczony wysoką klauzulą tajności, poza zdolnościami samego podmiotu dokumentowanymi przez wyżej wspomniane świadectwa, niezbędnym jest dysponowanie personelem z osobistymi dopuszczeniami do odpowiednich klauzul.

Infrastruktura dla F-35

W 2021 na zlecenie MON Spółka AMW Invest została zaangażowana w projektowanie infrastruktury baz dla polskich samolotów F-35. Nieco ponad rok temu zakończyły się prace projektowe infrastruktury dla jednej eskadry w Łasku. Ruszył projekt bazy w Świdwinie. Paweł Kurtyka podkreśla, że realizacja infrastrukturalnej części programu „Harpia” dla polskich F-35 dzięki kontraktacji polskich spółek z grupy Agencji Mienia Wojskowego daje możliwość realizacji kontraktu w terminie i pozwala podatnikom zaoszczędzić znaczą kwotę środków. Koszty takiego projektu u zleceniobiorcy zagranicznego byłyby podobną liczbą, ale wyrażoną w dolarach lub euro, a nie polskich złotych, bo zadania tego mogły się podjąć głównie duże podmioty projektowe o globalnym zasięgu. Wówczas szereg rozwiązań materiałowych dostosowanych byłoby do specyfiki rynku np. amerykańskiego i zmniejszyłby się krąg podmiotów polskich mogących dostarczać usługi i produkty na rzecz budowy.
Wprawdzie Spółka miała już w swoim dorobku projekty infrastruktury lotniskowej i to doświadczenie zaprocentowało podczas prac nad infrastrukturą dla nowego myśliwca 5. generacji, jednak proces projektowania był złożony.


Projekt AMW Invest: Wnętrze Centrum sportowego do użytku wojsk polskich i amerykańskich

Jak podkreślają przedstawiciele Spółki, w momencie podpisywania umowy na zakup F-35, Ministerstwo Obrony Narodowej nie miało jeszcze szczegółowej wiedzy w zakresie wymagań dotyczących infrastruktury niezbędnej do zapewnienia eksploatacji tych samolotów. Wiele szczegółów udawało się ustalić dopiero podczas prac projektowych. W czasie trwania projektu następowały również ich zmiany. Jako przykład Paweł Kurtyka wskazuje kwestię liczby personelu, dla którego należało przewidzieć pomieszczenia i zaplecze. Podczas prac uległa ona istotnej zmianie, co należało uwzględnić przeprojektowując część budynków tak, aby spełnić nowe wymagania.
AMW Invest wykonało komplet projektów infrastruktury dla eskadry F-35. Zarówno budynków (hangary postojowe, hangar obsługi technicznej, budynek operacyjny i symulatorowy, magazyny, budynki dla obsługi strefy i samolotów) jak i infrastrukturę towarzyszącą płaszczyzny postojowe, drogi kołowania drogi dojazdowe.
Spółka była odpowiedzialna również za projekt instalacji niezbędnych do funkcjonowania strefy F-35 jak np. oświetlenie lotniskowe dróg kołowania.
To zamówienie wymagało dużej elastyczności w podejściu do prac projektowych. Paweł Kurtyka podkreśla, że projekt udało się efektywnie zrealizować także dzięki współpracy z personelem Sił Powietrznych oddelegowanym do współpracy. Ich duży wkład merytoryczny przyczynił się znacznie do efektu końcowego.
Rozwiązania poszczególnych elementów infrastruktury lotniskowej opracowano od podstaw. W pracach projektowych kierowano się szczegółowymi wytycznymi producenta samolotu oraz wytycznymi opracowanymi przez Siły Powietrzne. Personel Sił Powietrznych wizytował zagraniczne bazy F-35 i korzystali z wiedzy udostępnionej przez wojska sojusznicze. Przedstawiciele Sił Powietrznych na bieżąco konsultowali i uzgadniali projekty od fazy koncepcji aż po projekty wykonawcze.
Przedstawiciele AMW Invest podkreślają, że w zasadzie wszystko co dotyczy projektu infrastruktury dla F-35 można zakwalifikować jako niestandardowe. Począwszy od wytrzymałości posadzek w budynkach, skończywszy na projektach teletechnicznych czy branży sanitarnej. Wszystkie budynki były niejako szyte na wymiar, zgodnie z wymaganiami koncernu Lockheed Martin oraz Sił Zbrojnych RP.
– Nie chodzi jednak o to, że było to niestandardowe w porównaniu do innych baz F-35. Niestandardowość polega na konieczności adaptacji i zastosowaniu tych wymagań w warunkach polskich. Nie ma w tych budynkach szczególnych materiałów, które muszą zostać np. produkowane na zamówienie. Ale część urządzeń, które są zastosowane np. w systemie tzw. coolingu to rozwiązania, które oferuje tylko kilku producentów zagranicznych. Wymogiem było również stosowanie materiałów i urządzeń produkowanych jedynie w krajach NATO. Ponadto dokumentacja musiała posiadać parametry równoważności w związku z koniecznością dostosowania projektu do wymagań prawa zamówień publicznych. Gdy uświadomimy sobie, że decyzji materiałowych i sprzętowych, które musi podjąć projektant podczas opracowania dokumentacji są setki i należy kierować się powyższymi wytycznymi, a praca odbywa się pod presją czasu, tworzy to obraz wyzwania z którym musieliśmy się zmierzyć – podsumowuje Paweł Kurtyka.
Ponieważ WBPB miało w swoim dorobku projekty infrastruktury dla F-16 na poznańskich Krzesinach, zapytaliśmy, czy wymagania projektowe dla infrastruktury przeznaczonej dla F-35 znacząco się różnią.

Projekt AMW Invest: Projekt zabudowy mieszkalnej dla żołnierzy

Po pierwsze F-35 to system dużo bardziej zaawansowany, wymagający bardziej złożonego treningu stąd wymagania dla budynków ośrodka symulatorowego są znacząco wyższe. F-35 jest wpięty w środowisko sieciocentryczne, zbiera i przekazuje dane w czasie rzeczywistym zatem, inaczej wygląda łańcuch decyzyjny, co ma swoje odzwierciedlenie w infrastrukturze. Samolot jest bardziej wymagający jeśli chodzi o obsługę techniczną, wymaga więc odpowiedniego szkolenia i treningu personelu technicznego, co przekłada się na wymagania w zakresie odpowiednich pomieszczeń. Globalny system zaopatrywania w części zamienne również wymaga dostosowania np. budynków. Do tego dochodzą wnioski Sił Powietrznych płynące z używania infrastruktury dla F-16. Praca projektantów agregowała wszystkie powyższe elementy, choć wyżej wskazano jedynie kilka przykładów.

Amerykańska certyfikacja

Paweł Kurtyka wspomina o ciekawych doświadczeniach związanych z odbiorami technicznymi projektów budynków. Proces ten był bardzo złożony, zwłaszcza jeśli chodzi o uzyskanie certyfikacji ze strony amerykańskiej.
Zgodnie z informacją Spółki projekt był poddawany audytom na różnych etapach zaawansowania, przez zespół inżynierów z koncernu Lockheed Martin, który weryfikował dokumentację. Łącznie były to około cztery tygodnie wzajemnych spotkań w ramach przeglądów dokumentacji. Osiągnięcie każdego poziomu było potwierdzane po spełnieniu wszystkich kryteriów. W szczególności amerykanie kładli nacisk na kompatybilność pomiędzy elementami dostarczanymi przez koncern Lockheed Martin, a projektem budynku oraz zapewnienie właściwego poziomu bezpieczeństwa przez projektowane obiekty.
Paweł Kurtyka podkreśla, że projektowanie infrastruktury dla F-35 jest jednym z największych wyzwań jakie można postawić przed projektantami infrastruktury wojskowej. Amerykańskie wymagania są wysokie, ale co warto zauważyć, bardzo dobrze opisane. Spółka była w stanie wykonać prace projektowe w ciągu roku – od jesieni 2021 do jesieni 2022. Proces odbiorów zajął dalsze sześć miesięcy.


Projekt AMW Invest: Budynek hali sportowej z niezbędną infrastrukturą na terenie kompleksu wojskowego

Prace przy infrastrukturze dla lotniska w Łasku nie były jednak pierwszym doświadczeniem we współpracy z partnerami amerykańskimi.
Spółka wykonała wcześniej projekt urbanistyczny rozwoju bazy w Powidzu, gdzie zadaniem było wkomponowanie na jej obszarze zarówno przyszłych inwestycji na rzecz Sił Sbrojnych RP oraz US Army i US Air Force. Było to bardzo złożone zadanie – wizja na wiele lat naprzód. Należało sporządzić również projekty koncepcyjne budynków na rzecz Sił Zbrojnych USA. Przy realizacji tego projektu została nawiązana współpraca z US Army Corps of Engineers co stało się okazją by poznać amerykańskie podejście do projektowania.

Kolejne projekty

Po swoistym przetarciu szlaków podczas projektowania infrastruktury dla bazy w Łasku – te prace już się zakończyły – projektowanie infrastruktury obsługowej dla F-35 dla bazy w Świdwinie jest już prostsze. Paweł Kurtyka zaznacza, że w obu lokalizacjach różne są warunki gruntowe czy wiatrowe co wymusza pewne zmiany, jednak liczba i wymagania użytkowe w stosunku do budynków są podobne, co skraca czas prac projektowych i obniża koszty. Prace nad projektem infrastruktury dla Świdwina AMW Invest rozpoczęła w styczniu 2023.
Jednak działalność AMW Invest w ostatnim okresie to nie tylko infrastruktura dla samolotów F-35. Prowadzone są również inne projekty. Spółka jest zaangażowana m.in. w projekty dla 1 Dywizji Piechoty Legionów. Pojawiają się w związku z tym nowe aspekty. Spółka czerpie z dotychczasowych doświadczeń wykorzystania infrastruktury Wojsk Lądowych, jednak na wyposażenie tej dywizji wejdzie sprzęt, który jest nowością w Wojsku Polskim i dopiero zbierane są doświadczenia z jego eksploatacji. Mowa tu np. o armatohaubicach K9, czołgach K2. 1. DPL jest jednostką tworzoną od podstaw co odróżnia ją choćby od 18. Dywizji Zmechanizowanej. Jednostka powstaje od podstaw. Podobnie rzecz ma się z szeregiem lokalizacji, w których będzie budowana infrastruktura dla tej dywizji. Często są to miejscowości, w których jednostki wojskowe wcześniej nie istniały.
Spółka miała już wcześniej do czynienia z koncepcjami urbanistycznymi całkowicie nowych jednostek wojskowych jednak w znacznie mniejszej skali – pułków czy batalionów. W przypadku 1. DPL infrastruktura dla jednostek wielkości brygady od zera, czerpiąc z wyżej opisanych doświadczeń a realizacja zadania zaczynała się od ustalenia lokalizacji przyszłej bazy. Ponadto po wyborze lokalizacji w ramach realizowanych kontraktów urbanistycznych Spółka miała za zadanie „uszycie” infrastruktury dla dywizji i dopasowania jej do przewidywanej w koncepcji formowania liczebności oraz sprzętu. W przypadku większości zamówień wojskowych wytyczne odnośnie np. liczby stanowisk postojowych w garażach są znane wcześniej a dane te opracowane są w SZ.
Wymagania dla koreańskiego sprzętu wojskowego w zakresie infrastruktury nie różnią się w sposób znaczący od wymagań dla infrastruktury dla podobnego sprzętu użytkowanego wcześniej w Wojsku Polskim. Sprzęt dla Wojsk Lądowych w standardzie NATO posiada zbliżone wymagania. Zwraca uwagę, że jakość dokumentów opisujących te wymagania jest jednak inna.

Projekt AMW Invest: Budynek mieszkalny w Elblągu

Różnice mogą wydawać się niewielkie ale np. inna liczba akumulatorów w pojeździe wpływa na wielkość pomieszczeń akumulatorowni. Jeśli takie dane nie są precyzyjnie wskazane w dokumentacji to na projektancie ciąży obowiązek ustalenia właściwej liczby by w sposób poprawny opracować projekt. Dlatego ważne jest zgromadzone doświadczenie by wiedzieć które elementy mają wpływ na przyszłe funkcje obiektu.
AMW Invest prowadzi także inne projekty związane z lotnictwem oprócz infrastruktury dla samolotów F-35. W chwili obecnej Spółka zajmuje się projektowaniem infrastruktury dla dostarczonych z Korei samolotów FA-50. Powstają projekty budynku ośrodka symulatorowego oraz budynki dla obsługi naziemnej lotniska.
Paweł Kurtyka podkreśla, że istnieją pewne różnice z punktu widzenia prac projektowych w porównaniu z pracami nad infrastrukturą dla F-35. Wymagania koreańskie są jego zdaniem znacznie mniej precyzyjne niż amerykańskie.

Jeśli chodzi o zaawansowanie technologiczne oraz wymagania dla infrastruktury dla samolotów FA-50, poziom jest porównywalny z samolotem F-16. Infrastruktura na rzecz F-16 była jednak projektowana blisko dwie dekady temu – W związku z tym rozwiązania technologiczne tam zastosowane nie mają pełnej analogi we współczesnym budownictwie. Tu Spółka korzysta z aktualnych doświadczeń w pracy przy F-35, z nabytej wiedzy przy doborze rozwiązań technicznych czy materiałów. Wiele rozwiązań takich jak np. bramy hangarowe, czy systemy obsługowe są tożsame.

Oferta na eksport

Projektując infrastrukturę dla pierwszej bazy polskich F-35 AMW Invest zyskała cenne doświadczenie. Spółka posiada zdolność do opracowania dokumentacji w dwóch językach – polskim oraz angielskim i ma kompetencje do zarządzania dokumentacją dwujęzyczną. To stwarza pewne możliwości zaistnienia AMW Invest na rynkach zagranicznych. Paweł Kurtyka przypomina, że F-35 wybrali dla swojego lotnictwa Czesi i Rumuni. Deklaruje też, że rynek środkowoeuropejski znajduje się w kręgu zainteresowań Spółki. AMW Invest jest gotowa do rywalizacji na tamtejszych rynkach, jeśli będzie taka możliwość.

Ilustracje: AMW Invest

Polska propozycja ma bazować na wypracowanym w procesie projektowania w Polsce, certyfikowanym standardzie. Spółka rozpoczęła już promocję swojej działalności projektowej. Przy zachowaniu wysokich standardów polska AMW Invest jest w stanie zaoferować niższe koszty opracowania infrastruktury dla F-35 w innych państwach Europy Środkowej niż potencjalni konkurenci.

 

X