Drugiego dnia I Międzynarodowych Targów Policji i Bezpieczeństwa Publicznego POLSECURE 2022 w Kielcach, Policja zaprezentowała nowe oznakowanie radiowozów i motocykli. Briefing prasowy odbył się o godz. 10.00 przed halą wystawienniczą F Targów Kielce.
Drugiego dnia I Międzynarodowych Targów Policji i Bezpieczeństwa Publicznego POLSECURE 2022 w Kielcach, Policja zaprezentowała nowe oznakowanie radiowozów i motocykli
2 lutego 2022 roku weszło w życie rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 3 stycznia 2022 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
Radykalne zmiany w oznakowaniu i uprzywilejowaniu samochodów Policji uzasadnione są lepszą widocznością, która ma przełożyć się na zwiększenie bezpieczeństwa funkcjonariuszy oraz innych użytkowników dróg. Stąd zmiana trzech kluczowych elementów pojazdów policyjnych:
- ostrzegawczych sygnałów błyskowych będzie trzy razy więcej – zamiast 10 lamp LED każdy radiowóz dostanie ich aż 30;
- zmieni się wzór oznakowania i zostaną wprowadzone dodatkowe elementy odblaskowe. Na aucie będzie można umieszczać dodatkowe elementy odblaskowe w postaci pasów barwy żółto-zielonej fluorescencyjnej. Analogiczne rozwiązania dotyczyć będą również policyjnych motocykli;
- braku określenia barwy i tła dla napisu świetlnego POLICJA.
Po raz pierwszy nowe oznakowania zaprezentowano podczas targów Europoltech, 9 maja 2019. Są wynikiem wspólnych prac w ramach projektu badawczego prowadzonego przez Biuro Logistyki Policji Komendy Głównej Policji i Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowym Instytutem Motoryzacji (Łukasiewicz – PIMOT). Nowe oznakowanie jest wynikiem szeregu spotkań i konsultacji specjalistów z Łukasiewicz – PIMOT z przedstawicielami BLP KGP oraz powołanym zespołem roboczym ds. modernizacji oznakowania pojazdów policyjnych.
Na podstawie zaproponowanego przez BLP KGP schematu rozmieszczenia dodatkowych elementów odblaskowych inżynierowie z Łukasiewicz – PIMOT przedstawili wizualizację możliwości usytuowania elementów nowego oznakowania. Na spotkaniach przedstawicieli BLP KGP i członków zespołu ustalono prototypowy wzór oznakowania policyjnego dla samochodu osobowego.
Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Zwiększenie bezpieczeństwa mogliśmy zapewnić głównie poprzez poprawę widoczności i takie założenie przyświecało nam już na etapie tworzenia projektu. Kolejnym etapem było przeprowadzenie odpowiednich badań – powiedział Przemysław Pająk, kierownik Laboratorium Bezpieczeństwa Pojazdów w Łukasiewicz – PIMOT.
Przeprowadziliśmy szereg badań, w tym badania poligonowe, podczas których porównywano widoczność dotychczasowego oznakowania z nowo zaprojektowanymi oznaczeniami – mówi Przemysław Pająk. – Badania te wykazały, że zastosowanie prototypowego oznakowania zdecydowanie poprawia widoczność w każdych warunkach atmosferycznych, niezależenie od rodzaju oświetlenia. Dzięki zwiększonemu kontrastowi każdy z pojazdów jest lepiej rozpoznawalny i dostrzegalny w warunkach ruchu drogowego. Dzięki zwiększeniu powierzchni elementów odblaskowych, znacznie poprawi się również ich widoczność w warunkach nocnych – dodaje.
Jak powiedział insp. Mariusz Ciarka, rzecznik Komendanta Głównego Policji, każdy nowy odbierany w tym roku i kolejnych latach pojazd policyjny powinien być w „nowych” barwach. – Zmiany te poprawią nie tylko widoczność radiowozów, ale również bezpieczeństwo samych policjantów, którzy na co dzień z nich korzystają. Bezpieczeństwo jest dla nas priorytetem, obywatele łatwiej będą mogli dostrzec radiowóz szukając pomocy czy chcąc zgłosić na przykład zauważone wykroczenie czy przestępstwo, a z kolei policjanci będą pełnili służbę w pojazdach bardziej widocznych dla innych kierowców – mówi rzecznik.
Wśród wielu wyzwań podejmowanych przez Sieć Badawczą Łukasiewicz są również te związane z poprawą bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Specjaliści z Łukasiewicz – PIMOT mogą pochwalić się wieloletnim doświadczeniem w badaniu bezpieczeństwa pojazdów na potrzeby certyfikacji i homologacji, co pozwoliło nam zbudować odpowiedni zespół ekspertów oraz we współpracy z BLP KGP opracować projekt oznakowania i metodykę badań weryfikacyjnych – wyjaśnia Witold Luty, Dyrektor Łukasiewicz – PIMOT.