W piątek, 8 listopada 2024, włoska spółka Leonardo poinformowała, że otrzymała zamówienie na dostawę tubośmigłowego samolotu patrolowego ATR 42 MP (Maritime Patrol), na bazie konstrukcji komercyjnego samolotu pasażersko-transportowego ATR 42-600, dla włoskiego Dowództwa Generalnego Korpusu Kapitanów Portów – Straży Przybrzeżnej (Corpo delle Capitanerie di porto – Guardia costiera).
ATR (wł.: Aerei da Trasporto Regionale, franc.: Avions de Transport Régional) to włosko-francuskie konsorcjum spółek Leonardo i Airbus. Zamówiony ATR 42 MP zostanie wyposażony w modułowy system obserwacji i rozpoznania lotniczego ATOS (Airborne Tactical Observation and Surveillance System).
System ATOS obejmuje wielodomenowe czujniki i najnowocześniejsze systemy rozpoznawcze i łączności, a także jest w stanie przesyłać i odbierać informacje w czasie rzeczywistym, optymalizując w ten sposób operacje w całym łańcuchu dowodzenia.
Obecnie, Korpus Kapitanów Portów – Straż Przybrzeżna użytkuje trzy samoloty patrolowe oparte o konstrukcję starszych wersji: dwóch ATR 42-420 MP o numerach MM62170 10-01; 466 i MM62171 10-02; 615 oraz ATR 42-500 MP o nr MM62270 10-03, 803. Warto dodać, że pięć samolotów opartych o starszy płatowiec użytkuje włoski Korpus Straży Skarbowej (Corpo della Guardia di Finanza). Noszą one nazwę marketingową Surveyor. Poza tym dwa ATR 42 MP-500 trafiły do Nigerii w latach 2009-2010, a jeden w 2009 do Libii.
ATR 42 MP będzie realizować misje patrolowe akwenów morskich wzdłuż wybrzeży Włoch i na wodach międzynarodowych. Poza wyżej wymienionymi, służba włoska dysponuje także 4 śmigłowcami poszukiwawczo-ratowniczymi Leonardo AgustaWestland AW139, 9 śmigłowcami Agusta-Bell AB412 (w tym 4 AB412SP i 6 AB412HP), 2 samolotami patrolowymi Piaggio P.166 (w 2017 wycofano 12 P.166-DL3/SEM) oraz 1 samolotem patrolowym Piaggio P.180 Avanti II.
Jak podkreśla producent, samolot charakteryzuje się niezawodnością, łatwość eksploatacji, niskimi kosztami cyklu życia i komfortem platformy ATR 42-600, z którego się wywodzi, oferując jednocześnie załodze poziom ergonomii, który zwiększa jej wydajność i skuteczność podczas patroli morskich, misji poszukiwawczo-ratowniczych, w walce z handlem narkotykami, piractwem i przemytem oraz w ochronie wód terytorialnych, czyli misji, które zazwyczaj trwają ponad 8 godzin.
Wcześniej, ATR 42 MP były bezskutecznie oferowane do Finlandii.
#Leonardo has signed a contract with the General Command of the Port Authorities – Italian Coast Guard for the supply of an #ATR42-600 Maritime Patrol (#MP) aircraft. The acquisition forms part of the General Command’s plan for renewal of its fleet of aircraft, which already… pic.twitter.com/mXSfW4jFkq
— Leonardo Aircraft (@LDO_Aircraft) November 8, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.