14 kwietnia br. amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała, że należące do niej biuro projektowe Skunk Works z Palmdale w Kalifornii zademonstrowało rozszerzone możliwości wytrzymałościowe specjalnie skonfigurowanego bezzałogowego systemu powietrznego Stalker VXE: 18 lutego br. wykonał on rekordowy lot wytrzymałościowy na ranczu Santa Margarita w Kalifornii, wynoszący nieco ponad 39 godzin.
Opracowany przez biuro projektowe Skunk Works z Palmdale, należące do Lockheed Martin, bezzałogowiec Stalker VXE pobił światowy rekord 39 godzin przebywania w powietrzu / Zdjęcie: Lockheed Martin
Lot ustanowił nowy rekord w Grupie 2 (od 5 do 25 kilogramów) z czasem lotu 39 godzin, 17 minut i 7 sekund. W celu uzyskania certyfikatu, lot został zgłoszony do Międzynarodowej Federacji Lotniczej (Fédération Aéronautique Internationale, FAI) – światowej organizacji zajmującej się rekordami lotniczymi, za pośrednictwem jej amerykańskiego oddziału, National Aeronautic Association.
Na potrzeby tego rekordowego lotu, Stalker VXE został zmodyfikowany poprzez wyposażenie w zewnętrzny zbiornik paliwa zamontowany na skrzydle. Lot dostarczył cennych informacji na temat ulepszeń Stalker VXE, mających na celu skalowanie jego możliwości wykonywania misji w przyszłości.
Będąca liderem w swojej klasie wytrzymałość Stalkera VXE, szeroki zakres prowadzonych operacji, modułowa ładowność, możliwość pionowego startu i lądowania oraz otwarta architektura systemu pozwalają mu wykonywać różnorodne i wymagające misje przy zaangażowaniu niewielkiej przestrzeni operacyjnej i załogi.
By osiągnąć ten rekordowy czas lotu, Lockheed Martin nawiązał współpracę z:
- Edge Autonomy – twórcą i producentem oryginalnego wyposażenia wysokowydajnych systemów bezzałogowych, w tym Stalker VXE;
- Adaptive Energy – w celu opracowania najnowocześniejszej technologii ogniw paliwowych, inwestując w zaawansowane źródła energii i testując innowacyjne techniki wdrażania do działań w terenie;
- Composite Technology Development Inc. – w celu zbudowania lekkiego zbiornika zewnętrznego skrzydła;
- Precision Integrated Programs – wsparcie w zakresie operacji lotniczych;
- Clovis Area Modelers – by rekordowy lot był stale monitorowany przez oficjalnych dyrektorów FAI, mających nadzorować proceder i oceniać go w celu ratyfikacji.
Informacja prasowa
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.