W środę, 11 grudnia 2024, służba prasowa 21. Grupy Powietrznej Japońskich Morskich Sił Samoobrony (Kaijō Jieitai, JMSDF) poinformowała w mediach społecznościowych o uroczystości wycofania z eksploatacji ostatniego egzemplarza śmigłowca poszukiwawczo-ratowniczego (Search and Rescue, SAR) typu Mitsubishi UH-60J.
Zdjęcia: 21. Grupa Powietrzna Japońskich Morskich Sił Samoobrony via X
Wprawdzie śmigłowce o nr taktycznych 8975 i 8976 zakończyły służbę 21 lipca br., to dopiero teraz oficjalnie zostały spisane ze stanu podczas niepublicznej uroczystości w bazie lotniczej Tateyama w prefekturze Chiba na wyspie Honsiu, a przy okazji okazało się, że również wiropłat nr 8979 pozostawał jeszcze w czynnej służbie w bazie lotniczej na Iwo Jimie. Został więc on przetransportowany na Honsiu i z jego udziałem nastąpiło formalne wycofanie.
Śmigłowce tego typu wykonywały zadania SAR na rzecz sił morskich Japonii od grudnia 1991. Łącznie w służbie było 19 egzemplarzy, zgrupowanych w dziesięciu oddziałach (oraz w jednostce szkolnej), a przez 33 lata nie odnotowano żadnego wypadku z ich udziałem.
Kilka lat temu JMSDF zdecydowały o wycofaniu floty licencyjnych UH-60J bez wprowadzenia ich następcy, którym początkowo miał być UH-60K (pierwotnie oznaczony jako UH-60J+). Ostatecznie zbudowano jeden prototyp o nr 8901, a program wstrzymano (w grudniu 2010 zaplanowano zakup 40 egzemplarzy za 190 mld JPY/2,3 mld USD). Proces stopniowego wycofywania UH-60J był natomiast realizowany od 2008.
Co ciekawe, zadania SAR na Iwo Jimie mają wykonywać jeszcze cztery zmodyfikowane śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych SH-60K (8403, 8455, 8457 i 8461). Przyszłe operacje SAR będą jednak realizowane przez Japońskie Powietrzne Siły Samoobrony (JASDF) i Japońską Straż Przybrzeżną (JCG).
先日、海上自衛隊最後のUHー60J除籍行事が行われました。
UHー60Jは、約21年の長きに渡り活躍!
21年間無事故で遭難者の捜索・救助並びに離島・船舶等で発生した救急患者の輸送、地震や津波が発生した際の状況偵察・人命救助といった多くの任務に従事しました。#第21航空群 #UHー60J #館山 pic.twitter.com/zJvslRAfHc— 海上自衛隊 第21航空群 (@JMSDF_21aw) December 11, 2024