Na zaplanowanych na 28-30 maja br. Międzynarodowych Targach Techniki Wojskowej i Służb Ochrony Porządku IDET 2025 w czeskim Brnie, spółka Auto-Podlasie zaprezentował pojazd wojsk aeromobilnych AERO.
Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
AERO wszedł na wyposażenie polskiej 6. Brygady Powietrznodesantowej w liczbie 80 egzemplarzy, wraz ze 120 przyczepami specjalnymi. Dostawy zakończono 21 października 2022.
Teraz AERO jest prezentowany w Czechach i oferowany tamtejszym wojskom powietrznodesantowym, we współpracy z lokalną spółką Glomex MS, jako zaprojektowany przez AP Solutions i wyprodukowany przez Auto-Podlasie.
AERO były prezentowane 43. Pułkowi Powietrznodesantowemu (43. výsadkový pluk) z garnizonu Chrudim w kraju pardubickim. Obecnie przechodzą testy w Wojskowym Instytucie Technicznym VTÚ (Vojenský technický ústav) z Pragi, który podlega pod Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej.
AERO przeznaczony jest do transportu wyposażenia i zaopatrzenia na zrzutowisku, w składzie patrolu pieszego, a także do holowania artyleryjskich systemów uzbrojenia o masie przekraczającej 1000 kg. Pojazd może służyć również jako platforma do montażu uzbrojenia albo realizować zadania CASEVAC transportując chorych, rannych lub poszkodowanych na polu walki. Pojazd może być transportowany przez śmigłowiec (podczepiony pod pokładem), jak również jest przystosowany do zrzutu na platformie desantowej PDS typu „V” 108” 12 ft z pokładu samolotów C-130 lub C295M.
Nowością w AERO jest także modularny rozkładany system siedzisk, co również testowała 6. Brygada Powietrznodesantowa.
AERO 2
Spółka ma w ofercie także ewolucję pojazdu oznaczoną jako AERO 2, która tak jak poprzednik może być desantowana ze spadochronem na platformie desantowej PDS typu „V” 108” 12 ft, transportowana drogą lądową i morską oraz samolotami takimi jak C-130 Hercules, C295M czy C-17A Globemaster III, jak i na pokładach i na zawiesiu śmigłowców transportowych.
Charakteryzuje się niską masą i wymiarami, konstrukcją ramową, sprawdzonym napędem na cztery koła. Zgodnie z wymogami klienta, AERO 2 może być zabudowany w wersji soft roof lub hardtop, transportowej, specjalnej, ze zdalnie sterowanym stanowiskiem strzeleckim o zakresie 360 stopni i systemem montaży uzbrojenia (np. karabinów maszynowych, wyrzutni granatów, ręcznych zestawów przeciwlotniczych czy lekkich moździerzy). Załoga składa się z dwóch osób i może transportować dwóch lub czterech żołnierzy (wersja AERO 2 Long) oraz może zostać dopancerzony.
AERO 2 ma 4450 mm długości (wariant AERO 2 Long ma 4780 mm), 2140 mm szerokości (bez lusterek), 2300 mm wysokości (z kołem zapasowym), 1500 mm wysokości ze złożoną klatką kabiny w wersji soft roof. Rozstaw osi wynosi 2890 mm, a rozstaw kół – 1575 mm. Masa własna to 2340 kg, użyteczna 1200 kg, a dopuszczalna masa całkowita to 3500 kg. Jest napędzany rzędowym, sześciocylindrowym, wysokoprężnym, wolnossącym silnikiem Toyota R6 1HZ o pojemności 4,2 litra i mocy 130 KM.
Galeria zdjęć: