Przejdź do serwisu tematycznego

Hugin Endurance z wielotygodniową misją autonomiczną

Spółka Kongsberg Discovery poinformowała o zakończeniu wielotygodniowej misji autonomicznej prototypu bezzałogowego pojazdu podwodnego Hugin Endurance.

W środę, 4 września 2024, półka Kongsberg Discovery z siedzibą w Lynnwood w stanie Waszyngton (część norweskiej grupy Kongsberg) poinformowała o zakończeniu pierwszej wielotygodniowej i w pełni autonomicznej misji prototypu bezzałogowego pojazdu podwodnego Hugin Endurance. Wcześniej, pomiędzy wrześniem 2023 a kwietniem 2024 trwały próby zakładowe jednostki.

Zdjęcie i grafika: Kongsberg Discovery

Po otrzymaniu ostatniej aktualizacji z systemu nawigacji z wcześniej rozmieszczonego transpondera po 10 godzinach nurkowania, 8-tonowy, 12-metrowy, autonomiczny pojazd podwodny (AUV) działał całkowicie niezależnie od wszelkiej interakcji człowieka i bez zewnętrznej pomocy nawigacyjnej przez cały czas trwania wyprawy. Misja ta była prowadzona na głębokościach od 50 m do 3400 m i osiągnęła zakładany zasięg 1200 mil morskich. Jak podkreśla producent, najbardziej imponujące było to, że Hugin Endurance powrócił z błędem pozycji wynoszącym około 0,02% całkowitego przebytego dystansu.

Złożony plan misji został zaprogramowany w celu sprawdzenia specyfikacji projektowych pojazdu i przetestowania go w warunkach rzeczywistych. Misja składała się z tranzytów w linii prostej obejmujących odcinki 60–300 nm do obszarów badawczych. Obszary badawcze obejmowały 36 nm2 z rejestracją obrazu z sonaru o bardzo wysokiej rozdzielczości z syntetyczną aperturą (SAS) i batymetrią HISAS 1032 Dual Rx w czasie krótszym niż 48 godzin. Zebrano również obrazy z kamery i dane profilowania laserowego na wysokościach do 9 m.

Sukces tej misji dowodzi zdolności operacyjnej Hugin Endurance “z brzegu do brzegu”. Wyeliminowanie konieczności użycia statku nawodnego zapewnia naszym klientom ogromne oszczędności czasu i zasobów. Jesteśmy dumni z naszego wyjątkowego zespołu, który ciężko pracował, aby dodać tę zdolność do naszego portfolio systemów AUV — powiedział Espen Henriksen, wiceprezes wykonawczy działu platform bezzałogowych.

Cała zasługa należy się naszemu fenomenalnemu zespołowi inżynierów i operatorów, którzy sprawili, że Hugin Endurance jest najbardziej wydajnym AUV na rynku. Misja, którą właśnie zakończyliśmy, potwierdza specyfikacje projektowe systemu i stanowi dowód, że nasze ramy autonomii systemu Hugin są w pełni zdolne do wykonywania złożonych, wielodniowych misji bez interakcji z człowiekiem. Jesteśmy niezwykle podekscytowani ogromnymi możliwościami operacyjnymi, które możemy zaoferować naszym klientom dzięki Hugin Endurance — powiedział Rich Patterson, wiceprezes ds. sprzedaży działu platform bezzałogowych.

Hugin Endurance

Hugin Endurance, jeden z najnowszych członków rodziny Hugin AUV, jest największym i najbardziej wydajnym pojazdem o długości 11,8 m (39 stóp), średnicy 1,19 m (47 cali) i 15-dniowej autonomiczności, umożliwiającym operacje bez nadzoru w odległości w 1200 mil morskich (2200 km).

System może być wyposażony w szeroką gamę standardowych czujników. Obejmuje to sonar o dużym zasięgu i wysokiej rozdzielczości z syntetyczną aperturą typu HISAS 1032 Dual RX, echosondę wielowiązkową typu EM 2040 MkII, system profilowania dna morskiego, kolorową kamerę, profiler laserowy, magnetometr i czujniki gromadzące takie dane, jak przewodność, temperatura, prędkość dźwięku, metan oraz stężenie dwutlenku węgla i tlenu w wodzie. Ponadto pojazd ma dużą, konfigurowalną przestrzeń ładunkową, w której można w razie potrzeby przewozić zarówno akumulatory, jak i niestandardowe ładunki.

Chociaż nowy AUV zawiera wiele wiodących w branży możliwości, jakie można znaleźć w poprzednich pojazdach Hugin, aby umożliwić długoterminowe misje bez wsparcia, konieczne było wprowadzenie nowych udoskonaleń, w tym większej redundancji, nowego autonomicznego systemu zarządzania misją, większej świadomości sytuacyjnej i zdolność radzenia sobie z szerokim zakresem różnej gęstości wody.

9 lutego br. spółka informowała, że otrzymała zlecenie na rzecz amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) w programie budowy dużego bezzałogowca podwodnego w programie LDUUV (Large Diameter Unmanned Underwater Vehicle). Bezpośrednim zleceniodawcą jest jednostka badawcza Defense Innovation Unit (DIU) Departamentu Obrony USA.

Otrzymała ona 24-miesięczną umowę w ramach której dostarczy autonomiczne pojazdy podwodne typów Hugin Endurance i Hugin Superior. Ten drugi, uważany za konia pociągowego rodziny Hugin AUV i standard w branży głębinowej, to pojazd o długości 6,7 m (22 stóp), średnicy 0,88 m (35 cali) i autonomiczności do 70 godzin.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X