14 czerwca, samolot AN-2, zwany Wiedeńczykiem, wystartował aby powtórzyć historyczny lot, który 40 lat temu zakończył się ucieczką jego załogi do Wiednia. Na pokładzie samolotu znajdują się lotnicy, którzy 1 kwietnia 1982 r. podjęli ten desperacki krok. Przelot jest związany z udziałem historycznego samolotu w międzynarodowych pokazach lotniczych na lotnisku Voslau w Austrii. Organizatorzy wiedeńskiego pokazu zaplanowali rekonstrukcję zdarzeń tamtego lotu.
Fundacja Wiedeńczyk oraz Muzeum Lotnictwa Polskiego utrzymują historycznego AN-2 w stanie lotnym. Samolot co roku można zobaczyć na wielu pokazach lotniczych w Polsce
Fundacja Wiedeńczyk AN-2 udowodniła, że eksponat historyczny wcale nie musi stać w muzealnej gablocie– mówi Maciej Madej, Prezes Fundacji Wiedeńczyk AN-2. Spotkanie z pilotami, dawną załogą Wiedeńczyka i miłośnikami historii lotnictwa, a dodatkowo uczestniczenie w międzynarodowym wydarzeniu, na którym prezentują się wspaniałe samoloty, także i te będące jeszcze do niedawna w służbie wojskowej, to dla nas dodatkowa atrakcja i wyróżnienie. Cieszymy się, że pasja może połączyć tak wiele osób z różnych dziedzin.
Na zaproszenie Fundacji Wiedeńczyk, utrzymującej samolot w stanie lotnym, na pokładzie goszczą także Andrzej Malec i Jerzy Czerwiński – piloci, którzy podjęli decyzję o ucieczce za żelazną kurtynę /Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski
AN-2 o nr 7447 służył w jednostce wojskowej w podkrakowskich Balicach. Po zakończeniu służby w 2013 został przekazany jako latający eksponat do Muzeum Lotnictwa Polskiego. Krakowska placówka wraz z założycielami Fundacji Wiedeńczyk, byłymi wojskowymi pilotami, Zbigniewem Chłopeckim i Jerzym Antonkiewiczem, umożliwiła utrzymanie historycznego samolotu w stanie lotnym. Charakterystycznie pomalowany AN-2 uczestniczy obecnie w licznych pokazach i piknikach lotniczych. Samolot przeszedł na początku 2016 roku kapitalny remont – wymianę płótna na skrzydłach, przegląd silnika i poszycia kadłuba oraz malowanie (XIII Małopolski Piknik Lotniczy, 2017-06-25).
AN-2 został zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Olega Antonowa, następnie oblatany 31 sierpnia 1947 roku. Produkcja seryjna rozpoczęła się cztery lata po II Wojnie Światowej. Samolot popularnie nazywany przez pilotów Antkiem budowano od lat sześćdziesiątych w ówczesnej Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego – PZL-Mielec. Wielozadaniowa maszyna znalazła zastosowanie, nie tylko w jednostkach wojskowych, rolnictwie, ale również w sporcie i branży pasażerskiej w wielu krajach Europy i świata. Samolot AN-2 jest największym produkowanym seryjnie jednosilnikowym dwupłatowcem na świecie.