2 grudnia br. Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) opublikował informację o zamiarze przeprowadzenia wstępnych konsultacji rynkowych dotyczących pozyskania jednostki pływającej zdolnej do tankowania okrętów oraz oczyszczania wód zaolejonych i neutralizacji zanieczyszczeń stałych o kryptonimie Ekotank (PGZ Stocznia Wojenna naprawi SD-11).
IU MON zbada rynek pod kątem pozyskania okrętu do tankowania innych jednostek i oczyszczania wód o kryptonimie Ekotank. Na zdjęciu: zbiornikowiec Z-8 projektu B199 z 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża / Zdjęcie: Marcin Purman, 8. Flotylla Obrony Wybrzeża
Termin realizacji tej procedury zaplanowano pomiędzy 1 grudnia 2021 a 14 stycznia 2022. Zgłoszenia do udziału we wstępnych konsultacji rynkowych należy składać do 24 grudnia 2021. Procedura ma na celu ocenę wstępnie określonych wymagań, parametrów i funkcjonalności, systemu zabezpieczenia logistycznego, bezpieczeństwa dostaw i szkoleń, kosztów pozyskania, eksploatacji przez 30 lat i wycofania, wstępnych terminów pozyskania oraz identyfikację i analizę ryzyka z tym związanego (Magneto: Sześciu chętnych do dialogu technicznego).
Zgodnie z załącznikiem nr 1, Ekotank, ma zabezpieczyć logistycznie siły okrętowych MW RP i NATO w portach wojennych oraz ich redach, zapewniać uzupełnianie oraz zdawanie materiałów pędnych i smarów (MPS) z okrętów podwodnych i nawodnych, odbioru wód ze zbiorników paliwowo-balastowych okrętów podwodnych zaolejonych, wód zaolejonych oraz nieczystości stałych z zachowaniem zasad ochrony środowiska naturalnego (Ratownik po raz drugi).
Do zadań Ekotank będzie należeć przechowywanie produktów MPS, wydawanie i przyjmowanie ich z okrętów z jednoczesnym pomiarem do celów ewidencyjnych, odbieranie wód ze zbiorników paliwowo-balastowych i wód zaolejonych oraz ich oczyszczanie, przechowywanie produktów ropopochodnych uzyskanych w wyniku tego oczyszczania, zapewnienie systemu oceny jakości wymienionych produktów naftowych oraz odbiór nieczystości stałych.
Z uwagi, że Ekotank ma działać w portach wojennych i ich redach, jednostka ma mieć dwa niezależne układy napędowe, sterowanie umożliwiające bezpieczne manewrowanie z prędkością min. 9 w. oraz prostą część denną (o zanurzeniu 2,5 m).
Na wyposażeniu jednostki powinny znaleźć się: urządzenia do pomiaru wydawanych/przyjmowanych produktów MPS, przenośny sprzęt do neutralizacji zanieczyszczeń środowiska naturalnego powstałych podczas działań, urządzenia dozorowo-wykrywacze ppoż., system ppoż. m.in. wodny i gazowy, przenośny sprzęt ppoż., systemy obrony przeciwawaryjnej do usuwania uszkodzeń powstałych w wyniku przebicia, pożaru lub bliskiego wybuchu oraz system wykrywania skażeń, system spłukiwania, klimatyzację i filtrowentylację.
Jednostka powinna mieć zdolność do magazynowania minimum 300 t oleju napędowego, 5 t oleju zasadniczego przechowywanego w beczkach, 100 t wód ze zbiorników paliwowo-balastowych, 50 t wód zaolejonych, 10 t oleju napędowego odzyskanego z wód zbiorników paliwowo-balastowych oraz 30 t oleju przepracowanego. Powinien mieć też zdolność do oczyszczania mechanicznego i chemicznego wód.
Ekotank powinien dysponować pompami paliwowymi o wydajności 20 i 60 m sześc./h z regulacją do podawania paliwa F-75, mieszaniny paliwa okrętowego oraz wody oraz mieszaniny paliwa okrętowego z niewielkimi ilościami innych produktów ropopochodnych. Na wyposażeniu musi też znaleźć się tzw. urządzenie transportu bliskiego do przeładunku 200-litrowych beczek (ale o maksymalnym obciążeniu 1,5 t) oraz 6-osobowa łódź robocza pneumatyczna ze sztywnym dnem (RHIB).