Żołnierze przemaszerowali i przejechali ul. Bagienną, poprzez aleję Roździeńskiego i Rondo im. Jerzego Ziętka aż do alei Korfantego. Defilowało około 2600 żołnierzy, 185 pojazdów kołowych i gąsienicowych oraz 67 statków powietrznych. Była to druga w tym roku uroczystość, po tej zorganizowanej 3 maja z okazji 15. rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej i 20. rocznicy wejścia do NATO.
Po przybyciu prezydenta Andrzeja Dudy defiladę rozpoczął przelot siedmiu samolotów TS-11 Iskra MR zespołu akrobacyjnego Biało-Czerwone Iskry. Po przemówieniach ministra Obrony Narodowej Mariusza Błaszczaka, premiera Mateusza Morawieckiego i prezydenta Andrzeja Dudy oraz odegraniu pieśni reprezentacyjnej Wojska Polskiego, rozpoczął się przemarsz kompanii reprezentacyjnych. Wśród nich maszerowali także żołnierze sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Chorwacji i Rumunii, którzy stacjonują w Polsce w ramach wzmocnienia flanki wschodniej NATO.
Lotnicza defilada
Następnie rozpoczęła się część lotnicza. Nad zgromadzonymi tłumami przeleciały cztery śmigłowce wielozadaniowe Mi-2, cztery śmigłowce wsparcia ogniowego W-3W Sokół, śmigłowiec Mi-8 do przewozu VIP w asyście dwóch W-3, morski śmigłowiec Mi-14 i dwa ratownicze W-3WARM Anakonda, trzy śmigłowce transportowe Mi-17, cztery Mi-24, lekkie samoloty Diamond DA-42 i trzy Diamond DA-40, cztery samoloty szkolno-treningowe PZL-130 Orlik, sześć samolotów pasażersko-transportowych PZL M28 Bryza, transportowe C-130E Hercules i trzy C295M, samolot pasażerski do przewozu VIP Gulfstream G550 w asyście dwóch F-16C/D Block 52+, rządowy Boeing 737-800NG, również w asyście dwóch F-16, cztery samoloty szkolenia zaawansowanego M346 Bielik, trzy myśliwsko-bombowe Su-22M4, pięć wielozadaniowych F-16 oraz dwa amerykańskie samoloty wielozadaniowe F-15E Strike Eagle w asyście polskiego F-16.
Część naziemna
Część naziemną defilady rozpoczęły motocykle, oraz samochody patrolowe i transportowe. Zaprezentowały się specjalistyczne pojazy Polaris RZR 900 i dwa Szop (Plasan SandCat) Żandarmerii Wojskowej, następnie motocykle i czterokołowce Wojsk Obrony Terytorialnej, a następnie trzy M1165A1 HMWWV, dwa Ford F-550 XL z rampami szturmowymi i sześć pojazdów minoodpornych M1240A1 M-ATV MRAP Wojsk Specjalnych. Następnie przejechało osiem HMMWV Tumak (w wersjach M1165A1, M1025A2 i M1043A2), dwa dowódcze pojazdy Rosomak WD (po raz pierwszy na defiladzie WP), czternaście kołowych bojowych wozów piechoty Rosomak oraz dwa wozy ewakuacji medycznej Rosomak-WEM.
Za nimi przejechały pojazdy sojusznicze: brytyjski pojazd rozpoznawczy Jackal i amerykański transporter piechoty M1126 Stryker ICV, dwa rumuńskie zestawy przeciwlotnicze GDF-003/DAC i dwa chorwackie zestawy artylerii rakietowej FAP M92 Volcano. W dalszej kolejności znowu pojawiły się pojazdy Wojska Polskiego: dwie aparatownie obliczeniowo-analityczne skażeń AOAS Hermes na podwoziu Jelcz P662D, osiem 152-mm armatohaubic Dana wz. 77, osiem wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych WR-40 Langusta, osiem 120-mm moździerzy samobieżnych M120 Rak wraz z artyleryjskim wozem dowodzenia AWD, dwie wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych NSM wraz z pojazdami dowodzenia na ciężarówkach Jelcz, cztery samobieżne przeciwlotnicze zestawy rakietowe bardzo krótkiego zasięgu Poprad na wozach AMZ-Kutno Żubr, dwa zautomatyzowane wozy dowodzenia Łowcza-3K, dwie mobilne stacje radiolokacyjne Soła, dwa pojazdy saperskie Topola-S, a rzut kołowy zamykały dwa mosty towarzyszące MS-20 Daglezja.
Następnie przejechało czternaście czołgów Leopard 2A5, dwa należące do US Army M1A1SA Abrams (co ciekawe, w poprzednich defiladach uczestniczyły M1A2 Abrams), czternaście Leopard 2A4, dwa wozy zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2, czternaście PT-91 Twardy, dwa wozy zabezpieczenia technicznego WZT-3 oraz osiem 155-mm armatohaubic Krab wraz z wozem dowódczo-sztabowym/dowódczym WDSZ/WD. Tę część defilady zamknął czołg PT-91M2 Twardy w specjalnym kamuflażu upamiętniającym powstania śląskie.
Podziękowania dla Karoliny Wojtasik za pomoc w realizacji artykułu
Artykuł został pierwotnie opublikowany w MILMAG 07/2019