We wtorek, 21 stycznia 2025, kanadyjska spółka De Havilland Canada (DHC) poinformowała, że dostarczy spółce joint venture SkyAlyne Canada Limited Partnership (złożonej z CAE Inc. i KF Aerospace) trzy turbośmigłowe samoloty pasażerskie Dash 8-400 na potrzeby programu szkoleń pilotów królewskich kanadyjskich wojsk lotniczych (Royal Canadian Air Force RCAF) o kryptonimie Future Aircrew Training (FAcT).
Podczas zaplanowanych na 29-30 maja 2024 targów CANSEC 2024 w Ottawie, organizowanych przez stowarzyszenie CADSI (Canadian Association of Defence and Security Industries), Ministerstwo Obrony Narodowej Kanady ogłosiło plany zakupu samolotów szkolnych Grob G120TP, Pilatus PC-21, Beechcraft King Air 260 i De Havilland Dash 8-400 oraz śmigłowców Airbus H135 w 25-letnim programie Future Aircrew Training (FAcT) wartym 11,2 mld CAD (wówczas 32,37 mld zł). Umowy na 19 samolotów PC-21 i 19 śmigłowców H135 zawarto, odpowiednio, 28 listopada i 4 listopada.
Program FAcT zapewni usługi szkoleniowe dla załóg RCAF, aby pomóc utrzymać zdolności operacyjne tego rodzaju sił zbrojnych Kanady. Wyżej wymienione platformy szkoleniowe będą zastępować obecnie wykorzystywane. Program obejmie także szkolenie załóg dla oficerów systemów walki powietrznej (ACSO) i operatorów pokładowych czujników elektronicznych (AES Op).
Samoloty De Havilland Canada są częścią RCAF niemal tak długo, jak latają Królewskie Kanadyjskie Siły Powietrzne — powiedział Ryan DeBrusk, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w DHC. Produkujemy samoloty w Kanadzie dla RCAF od 1928 r., w tym DHC-3 Otter i DHC-5 Buffalo, które zostały przedstawione na pamiątkowej monecie dwudolarowej upamiętniającej 100. rocznicę Sił Powietrznych. Obecnie RCAF nadal lata samolotami DHC-6 Twin Otter i nie moglibyśmy być bardziej zadowoleni, że Dash 8-400 będzie używany w programie FAcT do szkolenia załóg lotniczych przyszłości.
Zespół SkyAlyne jest podekscytowany wprowadzeniem samolotu Dash 8-400 do programu FAcT w celu wsparcia szkolenia załóg lotniczych z zakresu ACSO i AES Op — skomentował umowę starszy dyrektor wykonawczy SkyAlyne, Kevin Lemke. Samolot ten jest sprawdzoną kanadyjską platformą, która idealnie nadaje się do wspierania zaawansowanych operacji szkoleniowych SkyAlyne dla załóg RCAF.
8 listopada 2018 spółka De Havilland Canada (poprzez Viking Air Ltd.) zakupiła prawa do produkcji i sprzedaży samolotów Dash 8-400 w od Bombardier Aerospace. Procedurę zakończono 3 czerwca 2019. W zakładach Downsview w Toronto wyprodukowano 17 egzemplarzy, ale z powodu braku zamówień, dalszą produkcję wstrzymano 17 lutego 2021. Od czerwca 2022 prowadzono działania zmierzające do wznowienia produkcji seryjnej ale w zakładzie w Calgary, gdzie produkowane są samoloty DHC-6 Twin Otters – wówczas oczekiwano, że może to nastąpić około 2025. W połowie 2023 ogłoszono, że produkcja w Calgary może być realizowana do 2033, pod warunkiem zamówień. W lipcu 2024 uzyskano zamówienia na 7 nowych egzemplarzy oraz przebudowę 28 kolejnych do nowych zadań.