5 czerwca 3. Regionalna Baza Logistyczna (3. RBLog) w Krakowie rozpoczęła postępowanie na dostawy do Wojska Polskiego 120 czterokołowych pojazdów lekkich (kategoria L7e-B1). Oferty mają być dostarczone do 16 czerwca. Gwarantowane zamówienie obejmuje dostawy 34 pojazdów, zaś opcja dodatkowe 86 czterokołowców. Pojazdy mają być dostarczone do 3. Regionalnej Bazy Logistycznej Składu Stężyca do 30 listopada 2018. Ocena oferty to w 60 procentach cena, w 20% gwarancja i w 20% termin realizacji.

Wojsko Polskie używa do zadań rozpoznawczych kilku typów czterokołowców m.in. Arctic Cat 400 4x4, Bombardier Outlander 650, Honda TRX-300 FW oraz Polaris Sportsman 800 XP2/800EF / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Wojsko Polskie używa do zadań rozpoznawczych kilku typów czterokołowców m.in. Arctic Cat 400 4×4, Bombardier Outlander 650, Honda TRX-300 FW oraz Polaris Sportsman 800 XP2/800EF / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Poprzednie postępowanie na dostawę 120 czterokołowców 3. RBLog ogłosiła 12 lutego 2018. Zostało ono unieważnione 26 kwietnia, ze względu na przekroczenie kwoty, którą zarezerwowano na sfinansowanie zamówienia – 2,28 mln zł. Najlepiej punktowaną ofertą była wówczas propozycja polskiego przedstawiciela Polaris – spółki Polonia Cup z Tarnowskich Gór o wartości 3 158 640 zł (gwarancja 60 miesięcy). Konkurencyjną ofertę złożyło przedsiębiorstwo Concept z Bielska-Białej – 2 263 200 zł (gwarancja 24 miesiące).

Warto przypomnieć, że to kolejne zamówienie na czterokołowce prowadzone przez 3. Regionalną Bazę Logistyczną. 1 września 2017 podpisano kontrakt ze spółką Concept z Bielska-Białej o wartości 3,1 mln zł na dostawy 48 pojazdów (z opcją na kolejne 48) tego typu.

Opis
Poszukiwane przez Wojsko Polskie czterokołowce mają być napędzane chłodzonymi cieczą czterosuwowymi silnikami 2-cylindrowymi o pojemności minimum 800 cm3 (z minimalną tolerancją -5%) zzapłonem iskrowym (PI) lub samoczynnym (CI) i spełniać normę emisji spalin Euro 4. Pojazdy mają mieć wspomaganie kierownicy, automatyczną skrzynię biegów, niezależne zawieszenie z przodu i tyłu oraz napęd 2×4/4×4 elektrycznie zmienny. Nadwozie ma być pomalowane farbą koloru ciemnozielonego lub czarnego o odcieniu matowym z palety kolorów RAL.

Czterokołowce muszą być fabrycznie przystosowane do przewożenia 2 osób. Maksymalna masa pojazdu bez obciążenia to 400 kg, szerokość nie może przekroczyć 1400 mm, długość 2500 mm, a wysokość – 1500 mm. Minimalny prześwit poprzeczny to 240 mm. Pojazdy powinny mieć ogumienie radialne lub diagonalne z bieżnikiem terenowym na felgach ze stopów lekkich. Muszą być też przystosowane do montażu gąsienicowych zestawów konwersyjnych.

Pojazdy muszą być wyposażone w bagażniki przedni (obciążenie minimum 40 kg) i tylni (obciążenie minimum 90 kg, łącznie z naciskiem na hak holowniczy). Pojazdy muszą być wyposażone w wodoodporną instalację elektryczną o napięciu nominalnym 12 V z dwoma wyprowadzeniami z filtrem przeciwzakłóceniowym, umożliwiające zasilanie dwóch urządzeń.

Czterokołowce mają mieć blokadę mechanizmu różnicowego, minimum przedni dyferencjał. Zbiornik paliwa powinien mieć pojemność 15,5 litra lub więcej. Pojazdy mają być też wyposażone w system hamulcowy tarczowy hydrauliczny, ze względu na pokonywanie przeszkód wodnych. Każdy ma mieć hamulec roboczy, hamulec awaryjny i hamulec postojowy oraz system automatycznego włączania oświetlenia z możliwością jego dezaktywacji.

Czterokołowce powinny być wyposażone w prędkościomierz, licznik przebytej drogi, licznik przebiegu dziennego, obrotomierz, licznik motogodzin, zegar, wskaźniki przełożenia i poziomu paliwa oraz kontrolki: świateł, kierunkowskazów, pracy silnika, blokady mechanizmu różnicowego, kontrolkę rodzaju załączonego napędu.

Czterokołowce mają mieć wyciągarkę elektryczną o mocy minimum 0,7 kW z linką stalową o średnicy 6 mm i długości 15 m z hakiem o uciągu minimum 1300 kg, wyposażoną w przewód do zdalnego sterowania. Powinny być też wyposażone w zaczep kulowy do holowania przyczepy oraz zderzaki rurowe, przedni i tylny, wykonane z rur stalowych o minimalnej średnicy zewnętrznej 38 mm.

Pojazdy mają mieć minimum jeden zamykany na kluczyk wodoszczelny schowek na rzeczy osobiste kierowcy lub na dokumenty. Muszą być też wyposażone w: dwa lusterka wsteczne (plus jedno zapasowe), immobiliser, mechaniczne zabezpieczenie przed kradzieżą, system diagnozowania pojazdów, skrzynię ładunkową tylną z tworzywa sztucznego z zestawem do szybkiego montażu na tylnym bagażniku, torbę dopasowaną do przedniego bagażnika, dodatkowy reling przedniego bagażnika z prześwitem 100-180 mm, owiewkę na kierownicy (z możliwością samodzielnego montażu i demontażu), osłony chwytów kierownicy wraz z metalowymi wzmocnieniami, dodatkowe osłony przeciwbłotne przedłużające tylne błotniki od tyłu, płyty osłonowe mechanizmów i wałków napędowych: przedniego i tylnego, płyty osłonowe półosi, szperacz ręczny z możliwością montażu na relingu przedniego bagażnika, czarne kaski ochronne wykonane z włókien kompozytowych dla kierowcy i pasażera.

Wykonawca zobowiązany jest do bezpłatnego serwisowania pojazdów w okresie gwarancyjnym (minimum 24 miesiące gwarancji ogólnej, 24 miesiące na powłoki lakiernicze, 36 miesięcy na perforacje elementów nadwozia, 36 miesięcy na eksploatację opon i 36 miesięcy na akumulatory). Obejmuje to koszty wszystkich zużytych materiałów, części oraz koszty robocizny. Dodatkowo, oferent musi zapewnić naprawę gwarancyjną pojazdów w miejscu uzgodnionym z użytkownikiem na terenie krajów Unii Europejskiej w terminie do 14 dni od przyjęcia zgłoszenia.

Szacowany przez wojsko średnioroczny przebieg dla czterokołowców to 10 tys. km, zamawiający chce aby przebieg pojazdów wynosił minimum 100 tys. km bez wykonania czynności naprawczych.