9 marca amerykańska spółka Textron Systems poinformowała, że 6 lutego dostarczyła Marynarce Wojennej (US Navy) pierwszy z 73 poduszkowców desantowych typu SSC (Ship to Shore Connector) klasy LCAC 100 (Landing Craft, Air Cushion). Próby odbiorcze zostały zakończone 6 grudnia 2019. Pojazd o nazwie własnej Craft 100 będzie służył do dalszych testów. Z kolei Craft 101 ma zostać przekazany wiosną. Obecnie 13 seryjnych poduszkowców znajduje się na różnych etapach budowy.
Pierwsze seryjne poduszkowce SSC trafią na wyposażenie 4. i 5. Jednostki Pojazdów Desantowych (ACU-4 i ACU-5) oraz 7. Jednostki Plażowej (NBU-7), gdzie prototyp przechodził próby odbiorcze
Program następcy poduszkowców desantowych LCAC o kryptonimie LCAC Replacement Tactical Assault Connector rozpoczęto w sierpniu 2010 z pięcioletnim opóźnieniem. Wybrano ofertę konsorcjum Textron Marine & Land Systems, Alcoa Defense i L-3 Communications, odrzucając jednocześnie kontroferty konsorcjum Marinette Marine, Boeing i Griffon Hoverwor oraz spółki VT Halter. 6 lipca 2012 zlecono budowę prototypu za 212,7 mln USD (812,21 mln zł). Całkowitą wartość programu oszacowano na 4,054 mld USD (15,48 mld zł). Montaż kadłuba i fartucha poduszki powietrznej prototypowego Craft 100 w stoczni East New Orleans w stanie Luizjana zakończono w grudniu 2015, po czym rozpoczęto wyposażanie. Próby rozpoczęto w kwietniu 2018.
Poduszkowce SSC / Film i zdjęcie: Textron Systems
Cena jednostkowa seryjnego poduszkowca to 47,5 mln USD (181,38 mln zł) i 55,5 mln USD (211,93 mln zł), wliczając w to koszty prac badawczo-rozwojowych. Textron zobowiązał się do produkcji 12 jednostek rocznie, co pozwoli na zakończenie dostaw w ciągu sześciu lat. W 2020 wstępną gotowość operacyjną osiągnie osiem poduszkowców (Craft 101 do Craft 108), zamówionych w ramach opcji do pierwotnej umowy o wartości 570,4 mln USD (2,18 mld zł). Z kolei 13 kwietnia 2018 podpisano kolejny aneks o wartości 7,8 mln USD (29,79 mln zł) na zabezpieczenie materiałów do produkcji kolejnych czterech pojazdów (od Craft 109 do Craft 112). Okres eksploatacji nowych poduszkowców określono na 30 lat.
W porównaniu z LCAC, SSC wyposażono w nowy, wydajniejszy napęd i elektroniczny układ sterowania. Jest napędzany czterema silnikami turbinowymi Rolls-Royce MT7, które napędzają dwa wentylatory. Opracowano je w oparciu o doświadczenia przy silnikach turbowałowych T406, pochodzących ze zmiennowirnikowców Bell-Boeing V-22 Osprey. MT7 pozwalają rozwinąć prędkość maksymalną ponad 35 w. SSC zbudowano z większym udziałem elementów aluminiowych i kompozytowych. Nośność wzrosła z 60 do 74 t. Będzie zdolny do transportu ciężkiego wyposażenia, zapasów, 145 żołnierzy Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) lub 108 pasażerów.
US Navy otrzyma także 32 nowe barki desantowe typu LCU 1700 za równowartość 429,4 mln USD (1,64 mld zł), które buduje spółka Swiftships z Luizjany. Dostawy zaplanowano na lata 2020-2027. Zastąpią one barki desantowe typów LCU 1466, LCU 1610 i LCU 1627, których średni wiek przekracza 45 lat. Z kolei nowe barki desantowe typu MSV(L) (Maneuver Support Vessel (Light)) otrzymają amerykańskie Wojska Lądowe (US Army). Stępkę pod pierwszą z nich położono we wrześniu 2019 w stoczni Vigor Industrial w Vancouver w stanie Waszyngton. W planach jest zakup nawet 113 pojazdów (Stępka pod pierwszą MSV(L), 2019-09-22).