16 sierpnia Ministerstwo Obrony Kanady poinformowało o rozpoczęciu negocjacji ze spółką  General Dynamics Land Systems-Canada (GDLS-C) w sprawie zakupu 360 zmodernizowanych kołowych bojowych wozów piechoty LAV 6.0 CSV (Combat Support Vehicle). Kontrakt jest szacowany na nawet 3 mld CAD (8,87 mld zł), a GDLS-C otrzyma do 650 mln CAD (1,92 mld zł) pożyczki od rządu federalnego.

Pierwotnie, Ministerstwo Obrony Kanady zamówiło 651 kbwp LAV III Kodiak różnych wersji, ale 13 z nich zostało zniszczonych podczas wojny w Afganistanie. Pojazdy weszły na uzbrojenie w 1999. Bazują konstrukcyjnie na pojazdach Piranha III opracowanych przez General Dynamics European Land Systems (GDELS). Z kolei na ich podstawie powstał amerykański IAV Stryker, który wszedł na wyposażenie US Army w 2002 / Zdjęcie: GDLS-C

Pierwotnie, Ministerstwo Obrony Kanady zamówiło 651 kbwp LAV III Kodiak różnych wersji, ale 13 z nich zostało zniszczonych podczas wojny w Afganistanie. Pojazdy weszły na uzbrojenie w 1999. Bazują konstrukcyjnie na pojazdach Piranha III opracowanych przez General Dynamics European Land Systems (GDELS). Z kolei na ich podstawie powstał amerykański IAV Stryker, który wszedł na wyposażenie US Army w 2002 / Zdjęcie: GDLS-C

Umowa ma zakładać wsparcie techniczne i logistyczne, w tym infrastrukturę testową, szkoleniową i magazynową. Pojazdy zastąpią część najstarszych z 638, będących na wyposażeniu wojsk lądowych (Canadian Army) kbwp LAV III Kodiak. Warto odnotować, że 550 z nich zostało wcześniej zmodernizowana do standardu LAV 6.0, począwszy od 2011 (z czego 409 przeszło modernizację kadłuba i wieży, a 141 tylko wieży). Program ma zakończyć się w 2019. Zakup 360 fabrycznie nowych pojazdów oznacza znaczne wzmocnienie jednostek piechoty zmechanizowanej Canadian Army.

Oprócz wersji wsparcia bojowego, Canadian Army otrzyma pojazdy dowodzenia, ewakuacji medycznej, zabezpieczenia technicznego, ratownictwa technicznego, walki elektronicznej, transportery piechoty i służące jako polowe warsztaty. Umowa pozwoli na zabezpieczenie prawie 1650 miejsc pracy w zakładach GDLS-C w London, w Ontario oraz blisko 8500 kolejnych w łańcuch poddostawców z całej Kanady. Jest częścią programu modernizacyjnego wyposażenia wojsk lądowych (Ukraina nie chciała Strykerów?, 2019-07-04).

Opis
Pakiet modernizacyjny obejmuje zawieszenie generacji 6.0, power pack z silnikiem wysokoprężnym o mocy 450 KM i ulepszonym układem hamowania. Kadłub otrzymał podwójne dno V-kształtne (Double V-Hull), bardziej odporne na wybuchy min i improwizowanych ładunków wybuchowych. Żołnierze desantu mają mieć do dyspozycji fotele przeciwwybuchowe i poprawioną rampę. Modyfikując wyposażenie elektroniczne pojazdu zwiększono zapas produkowanej energii elektrycznej. Zastosowane urządzenia mają poprawić świadomość sytuacyjną załogi. Zastosowano również zmodernizowany system kierowania ogniem (Roboty NERVA dla Kanady, 2019-05-26).

Pierwsze uzycie zmodernizowanych LAV 6.0 poza granicami kraju miało miejsce na Łotwie w 2017 podczas operacji pk. Reassurance, będącej częścią międzynarodowej inicjatywy Wzmocnionej Wysuniętej Obecności (enhanced Forward Presence, eFP) na wschodniej flance NATO przed rosyjską agresją w Europie Wschodniej (gdzie współdziałają z kompanią czołgów PT-91 Twardy). Wariant LAV 6.0 LSV został wprowadzony rok wcześniej. W porównaniu z podstawą konfiguracją, otrzymał jeszcze lepszą ochronę balistyczną i przeciwminową oraz zdalnie sterowany moduł uzbrojenia. Misje wsparcia ogniowego w Canadian Army realizują obecnie wyspecjalizowane kołowe pojazdy opancerzone LAV II Bison i gąsienicowe M113.