14 sierpnia w siedzibie Ministerstwa Obrony Narodowej odbyło się spotkanie bilateralne dotyczące pomostowego zakupu przez Polskę dwóch używanych szwedzkich okrętów podwodnych zmodyfikowanego typu A17 Södermanland (ex-Västergötland). Szwecję reprezentowali minister obrony Peter Hultqvist i przedstawiciele marynarki wojennej Królestwa Szwecji (Svenska marinen).

W siedzibie Ministerstwa Obrony Narodowej odbyło się spotkanie bilateralne dotyczące pomostowego zakupu przez Polskę dwóch używanych szwedzkich okrętów podwodnych zmodyfikowanego typu A17 Södermanland (ex-Västergötland) / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Narodowej

W siedzibie Ministerstwa Obrony Narodowej odbyło się spotkanie bilateralne dotyczące pomostowego zakupu przez Polskę dwóch używanych szwedzkich okrętów podwodnych zmodyfikowanego typu A17 Södermanland (ex-Västergötland) / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Narodowej

Minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak poinformował w mediach społecznościowych, że Polska kontynuuje dialog w sprawie zakupu od Szwecji dwóch okrętów podwodnych, które będą rozwiązaniem pomostowym dla Marynarki Wojennej.

Informacja o negocjacjach ze szwedzkim rządem w sprawie pozyskania dwóch okrętów podwodnych jako rozwiązania pomostowego (zakupu lub dzierżawy) została oficjalnie potwierdzona przez ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka 28 listopada 2019 podczas uroczystości 101. rocznicy odtworzenia Marynarki Wojennej RP (Szwedzkie okręty dla Polski?, 2019-11-29).

Szwedzki rząd przychylił się do propozycji sprzedaży, która następnie została skierowana do rozpatrzenia przez parlament (Sveriges Riksdag). Projekt korekty ustawy budżetowej w ramach półrocznego przeglądu wydatków w ramach rządowego dokumentu 2019/20:99 został przedłożony 9 kwietnia br. Głosowanie w tej sprawie, z pozytywnym skutkiem dla decyzji o sprzedaży, odbyło się w czerwcu br. (Pomostowa Orka w rękach szwedzkich parlamentarzystów, 2020-04-16).

Zmodyfikowane jednostki typu A17 są wyposażone maszynownie niezależne od powietrza atmosferycznego (Air Independent Propulsion, AIP). Na zespół napędowy składają się dwa silniki wysokoprężne Hedemora i silniki elektryczne Kockums v4-275R Stirling umożliwiające długotrwałe operowanie pod wodą bez konieczności wynurzania się. Uzbrojenie stanowi 6 wyrzutni dla 533-mm torped i 4 wyrzutnie dla 400-mm torped i min / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

Zmodyfikowane jednostki typu A17 są wyposażone maszynownie niezależne od powietrza atmosferycznego (Air Independent Propulsion, AIP). Na zespół napędowy składają się dwa silniki wysokoprężne Hedemora i silniki elektryczne Kockums v4-275R Stirling umożliwiające długotrwałe operowanie pod wodą bez konieczności wynurzania się. Uzbrojenie stanowi 6 wyrzutni dla 533-mm torped i 4 wyrzutnie dla 400-mm torped i min / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

Przedmiotem rozmów są HSwMS SödermanlandÖstergötland, zbudowane przez ówczesną stocznię Kockums AB w Malmö (obecnie Saab Kockums, część Saab Defence and Security) mają po 60,5 m długości (zostały wydłużone o 12 m), 6,1 m szerokości i 5,6 m wysokości kadłuba. Okręty wprowadzono do służby w 1989. Södermanland ma zostać wycofany z aktywnej służby w Svenska marinen w 2021, natomiast Östergötland znajduje się w rezerwie od 2011 i został zakonserwowany w stoczni Saab Kockums.

Jednostki wypierają pod wodą 1500 t. Co istotne, w ramach modernizacji w latach 2003-2004, wyposażone je w maszynownie niezależne od powietrza atmosferycznego (Air Independent Propulsion, AIP). Na zespół napędowy składają się dwa silniki wysokoprężne Hedemora i silniki elektryczne Kockums v4-275R Stirling umożliwiające długotrwałe operowanie pod wodą bez konieczności wynurzania się. Uzbrojenie okrętów stanowi 6 wyrzutni dla 533-mm torped i 4 wyrzutnie dla 400-mm torped i min (ORP Sokół w Muzeum Marynarki Wojennej, 2020-07-30).