W środę, 7 lutego, rosyjska agencja prasowa TASS poinformowała, że dalekowschodni zakład stoczniowy Zwiezda dokonał wodowania zmodernizowanego uderzeniowego okrętu podwodnego o napędzie jądrowym K-132 Irkuck projektu 949AM Antiej (Rosja: Chrzest i wodowanie Kniazia Pożarskiego).
K-132 Irkuck przed modernizacją / Zdjęcie poglądowe: Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej
Okręt, przeznaczony dla Floty Oceanu Spokojnego Marynarki Wojennej Rosji (WMF) przeszedł remont i modernizację, zgodnie ze źródłami w kompleksie przemysłowo-zbrojeniowym. Prace modernizacyjne na nabrzeżu trwają – poinformowało źródło, dodając, że okręt podwodny faktycznie zwodowano jeszcze w 2023. TASS nie otrzymało jednak oficjalnego potwierdzenia ze strony Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej.
K-132 Irkuck wszedł do służby 30 grudnia 1988, początkowo we Flocie Północnej, a od września 1990 znajdował się we Flocie Oceanu Spokojnego. Jednak już w 1997, w obliczu kryzysu w Rosji, został przeniesiony do rezerwy. W listopadzie 2001 trafił do stoczni Zwiezda w miejscowości Wielikij Kamień w Kraju Nadmorskim. Dopiero w 2008 rozpoczęto naprawę średnią dokową, w celu przywrócenia go do służby operacyjnej, jednak jak się okazało środki finansowe były niewystarczające (6 mld RUB).
7 grudnia 2013 ogłoszono, że okręt zostanie zmodernizowany za 12 mld RUB. Łącznie zmodernizowanych miało zostać 8 okrętów (potem liczbę zredukowano do 7), a drugą stocznią odpowiedzialną za prace zostały zakłady remontowe SRZ-35 Zwiezdoczka w Murmańsku (w których prace rozpoczęto w maju 2016, ale brak informacji o ich postępach). Projekt modernizacji opracowało biuro konstrukcyjne Rubin z St. Petersburga, a wśród podwykonawców jest 27 spółek (Awaria napędu rosyjskiego atomowego okrętu podwodnego na Bałtyku).
Pierwotnie rzeczony okręt miał zostać oddany do użytku w 2017, ale faktyczne prace modernizacyjne rozpoczęto dopiero w… 2019. Nowe terminy zakończenia prac były wielokrotnie przesuwane z 2021, na 2022, następnie na 2023 czy na styczeń 2024. Obecnym terminem zakończenia wszystkich prac jest rok 2025.
Obecnie prace modernizacyjne, również w stoczni Zwiezda, są realizowane na bliźniaczym K-442 Czelabińsk i termin oddania go użytkownikowi także wyznaczono na 2025. Oba okręty mają zostać wtedy włączone do 10. Dywizji Okrętów Podwodnych Floty Oceanu Spokojnego. Kiedy zostaną zmodernizowane pozostałe 5 z zapowiedzianych okrętów? Trudno to zweryfikować, zwłaszcza że część przeszła tylko naprawy średnie dokowe.
949AM Antiej
W ramach prac usunięto uzbrojenie główne, czyli 24 wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych P-700 Granit (w kodzie DIA/NATO: SS-N-19 Shipwreck; indeks GRAU: 3M45), które mogą przenosić głowice nuklearne. W ich miejsce zastosowano potrójne wyrzutnie dla łącznie 72 pocisków przeciwokrętowych P-800 Oniks (w kodzie DIA/NATO: SS-N-26 Strobile; indeks GRAU: 3M55) lub Kalibr-PŁ (w kodzie DIA/NATO: SS-N-27A Sizzler; indeks GRAU: 3M54) z rodziny Kalibr (Klub-N). W kolejnych latach ogłoszono, że zmodernizowane okręty będą przenosić nowe hipersoniczne pociski przeciwokrętowe 3M22 Cirkon (w kodzie NATO: SS-N-33), które ujawniono w 2020. Pierwotnie informowano, że wymiana wyrzutni nie wymaga żadnych modyfikacji zewnętrznego kadłuba ciśnieniowego.
Oprócz wymiany samego uzbrojenia, prace modernizacyjne obejmowały także instalację nowych systemów kierowania ogniem oraz łączności, wymianę sonaru, radarów poszukiwawczych i nawigacyjnych oraz środków rozpoznania elektronicznego. Przewidywano się, że zaktualizowane zostaną system bojowej informacji ze standardu Omnibus-AT do Omnibus-M, podsystem łączności satelitarnej Symfonia do wersji 3.2. oraz dwa elektrochemiczne systemy oczyszczania powietrza Astra-35-2M. Modernizacja ma wydłużyć okres eksploatacji okrętów o kolejne 15-20 lat.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.