W poniedziałek, 29 kwietnia 2024, jak poinformowano na koncie RedIntelPanda na portalu społecznościowym X, związanym z tzw. białym wywiadem (Open-source Intelligence, OSINT), z opublikowanych właśnie zdjęć satelitarnych wynika, że Rosjanie budują nową bazę lotniczą w odległości ok. 9 km na północny-zachód od centrum miejscowości Aleksiejewka w obwodzie biełgorodzkim, graniczącym z Ukrainą.
Współrzędne nowo powstającego lotniska to 50° 39,672′ N i 38° 34,164′ E (przy czym aktualny obraz z satelitów projektu Copernicus nie jest dostępny np. w Google Maps).
Prace nad przygotowaniem terenu, w tym jego niwelację i zagospodarowanie terenu i budowę drogi dojazdowej realizowano od lipca ubiegłego roku, przed początkiem sezonu zimowego 2023/2024, a zgodnie ze stanem na 27 kwietnia br. rozpoczęto budowę dróg startowych, po nadejściu odwilży (na początku kwietnia). Obecnie trwa prawdopodobnie budowa warstwy podbudowy lub właściwej warstwy betonowej (lub asfaltowo-betonowej) pasa startowego.
Zgodnie z pomiarami za pomocą narzędzia Sentinel Hub, droga startowa ma mieć około 1800 m długości (6000 stóp), co pozwoli na wykorzystanie lotniska przez różne statki powietrzne. Z drugiej strony pojawiły się spekulacje na temat prawdziwego przeznaczenia obiektu z uwagi na bliskość z państwową granicą, co naraża go na potencjalny atak ze strony Sił Zbrojnych Ukrainy (niecałe 80 km od granicy z obwodem charkowskim i 180 km od samego Charkowa).
Zdjęcia: Copernicus via RedIntelPanda
Chociaż rosyjskie źródła nie informują wprost o budowie np. cywilnego lotniska w tym miejscu, zwłaszcza, że nieprzerwanie od 24 lutego 2024 obszar ten jest wyłączony z ruchu cywilnego przez rosyjską Federalną Agencję Transportu Lotniczego (Rosawiacja) zgodnie z ogłoszeniami NOTAM (Notice To Air Missions).
Za to analizy specjalistów OSINT sugerują, że po ukończeniu lotnisko będzie przeznaczone do celów wojskowych. Jednym z możliwych scenariuszy jest wykorzystanie go jako zapasowego lotniska dla rosyjskich śmigłowców, co potencjalnie zrównoważy redukcję sił śmigłowcowych (szturmowych Mi-28N i Ka-52) z wysuniętej bazie lotniczej Rowieńki w obwodzie biełgorodzkim, co nastąpiło począwszy od 17 listopada 2023. Zostały one przeniesione do bazy lotniczej Buturlinowka w obwodzie woroneskim, co zwiększyło odległość dla rosyjskich załóg np. o 150 km jeśli chodzi o kierunek na ukraiński Kupiańsk, w obwodzie charkowskim.
9/ Both the Ka-52 and numerous Mi-28 helicopters continue to pose a significant threat to Ukrainian forces along the frontline. Their ability to deploy LMUR and Vikhr missiles extends their reach, enabling them to engage targets beyond the range of SHORAD pic.twitter.com/G5HcnlwSaP
— Tatarigami_UA (@Tatarigami_UA) November 17, 2023
Aleksiejewka jest położona głębiej w Rosji, ale tylko o około 25 km dalej od linii frontu w porównaniu do Rowieńki, mimo to obserwowane prace budowlane wskazują na jej potencjalne znaczenie w operacjach wojskowych. Spekuluje się bowiem o możliwym wykorzystaniu go także przez samoloty szturmowe Su-25 czy transportowe An-26 i An-72, a nawet ciężkie Ił-76MD (np. w czasach zimnej wojny Rosjanie mieli szkolić się w zakresie startów i lądowania na drogach o długości do 2000 m).
Ponadto Aleksiejewka służy jako ważny węzeł logistyczny dla rosyjskich sił inwazyjnych na Ukrainie, w zakresie transportu i magazynowania paliw. Istniejąca infrastruktura, w tym koleje (co prezentowało Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej w materiale z 16 lutego 2023) oraz zakłady naprawczo-remontowe pojazdów wojskowych (o których informowała telewizja Zwiezda w materiale z 3 lutego 2023), zaspokaja potrzeby logistyczne w regionie.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.