Przejdź do serwisu tematycznego

Polskie podwozia Jelcz dla nowych Morskich Jednostek Rakietowych

Agencja Uzbrojenia podpisała umowę, z wchodzącą w skład Grupy PGZ, spółką Jelcz na dostawę podwozi samochodowych dla zakontraktowanych dwóch kolejnych Morskich Jednostek Rakietowych (MJR).

W środę, 11 października, w Nowej Dębie, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak zatwierdził umowę dotyczącą pozyskania podwozi samochodowych Jelcz dla zakontraktowanych dwóch kolejnych Morskich Jednostek Rakietowych (MJR).

Zdjęcie: Agencja Uzbrojenia via X

Przedmiotem umowy, zawartej pomiędzy Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia a spółką Jelcz, jest dostawa podwozi samochodowych oraz pojazdów kołowych Jelcz P662D.43 6×6, na których zostaną zabudowane elementy systemu Naval Strike Missile (NSM), wchodzące w skład zakontraktowanych podczas XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach dwóch kolejnych Morskich Jednostek Rakietowych.

Wartość zamówienia wynosi ok. 470 mln zł brutto. Dostawy pojazdów zostaną zrealizowane w latach 2024-2029.

5 września br. podczas XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach zatwierdzono umowę, zawartą pomiędzy Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia a norweską spółką Kongsberg Defence & Aerospace (KDA), dotyczącą pozyskania dwóch kolejnych Morskich Jednostek Rakietowych (MJR), w tym wozów dowodzenia, wyrzutni oraz kilkuset rakiet przeciwokrętowych NSM. Wartość zamówienia wynosi ok. 8 mld złotych brutto, a dostawy zostaną zrealizowane w latach 2026-2032 (MSPO 2023: Umowa na dwie kolejne Morskie Jednostki Rakietowe).

Morska Jednostka Rakietowa przeznaczona jest do zwalczania okrętów przeciwnika, osłony głównych Baz Morskich Marynarki Wojennej, rejonów dogodnych do lądowania desantu morskiego oraz ważnych obiektów wojskowych i przemysłowych rozmieszczonych na wybrzeżu. Ze względu na posiadane możliwości manewrowe oraz dużą skuteczność ognia, MJR odgrywa znaczącą rolę w zapewnieniu swobody działania własnych sił okrętowych w akwenie Morza Bałtyckiego. MJR zdolna jest, we współdziałaniu z głównymi siłami morskimi Marynarki Wojennej, do obrony wybrzeża morskiego, osłony morskiej komunikacji na przybrzeżnych torach wodnych oraz wsparcia działań bojowych Marynarki Wojennej i Wojsk Lądowych w operacjach obronnych. MJR bazuje na elementach systemu NSM zintegrowanych z podwoziami Jelcz P662D.43 6×6. Za znaczącą cześć dostaw w ramach pozyskiwania dwóch kolejnych MJR będą odpowiedzialne podmioty polskiego przemysłu obronnego.

Ostatnia umowa na zakup 14 samochodów Jelcz serii 662D.43 (z opcją na 100 kolejnych) została zawarta przez ówczesny Inspektorat Uzbrojenia (obecnie Agencja Uzbrojenia) 29 maja 2019. Umowa miała wartość 111 464 487,18 zł brutto, w tym 13 506 628,68 zł przypada na zamówienie gwarantowane, a 97 957 858,50 zł na prawo opcji. Negocjacje w tej sprawie rozpoczęto 27 lutego 2019. Dostawy przewidziano w latach 2019-2022. Poprzednia, o wartości ponad 37 mln zł brutto, obejmująca dostawę 44 pojazdów została podpisana 31 lipca 2014. Warto jednak zauważyć, że pojazdy w tej wersji służą również do zabezpieczenia potrzeb transportowych jednostek wojskowych w sferze działań taktycznych (Kolejne Jelcze dla WP).

Tymczasem, 7 kwietnia br. Wojskowe Zakłady Elektroniczne informowały, że zawarły umowę na serwisowanie i wsparcie techniczne sprzętu wojskowego systemu obrony wybrzeża NSM-CDS (Naval Strike Missile-Coastal Defence System) dla Morskiej Jednostki Rakietowej 3. Flotylli Okrętów (3. FO) Marynarki Wojennej, stacjonującej w Siemirowicach (WZE z umową na serwis NSM-CDS).

System obrony wybrzeża NSM-CDS składa się z samobieżnych wyrzutni pocisków (MLV), wozów dowodzenia dywizjonu (SCV), wozów dowodzenia baterii (BCV), wozów kierowania (CCV), pojazdów transportowo-załadowczych (TLV), ruchomych węzłów łączności (MCC) oraz urządzeń do testowania (BAT) pocisków przeciwokrętowych NSM (Centrum serwisowania rakiet NSM prawie gotowe).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X