Przedstawiciele amerykańskiej spółki Boeing poinformowali Magazyn Militarny MILMAG, że niemiecki rząd federalny wysłał zapytanie o informację (Request For Information, RFI) do rządu Stanów Zjednoczonych dotyczące ewentualnej sprzedaży śmigłowców uderzeniowych Boeing AH-64E Apache Guardian.
Według najnowszych informacji Boeinga, na świecie jest obecnie użytkowanych około 1200 śmigłowców AH-64 Apache wszystkich wersji w szesnastu państwach. W styczniu 2020 Boeing ujawnił, że zainteresowany zakupem tych wiropłatów jest Bangladesz / Zdjęcie: Boeing
Nieoficjalnie, powodem zainteresowania zakupem amerykańskich wiropłatów są problemy z utrzymaniem odpowiedniej gotowości operacyjnej 53 śmigłowców wsparcia ogniowego EC665 Tiger UHT (Unterstützungshubschrauber) z łącznie 68, które w sierpniu ubiegłego roku były czasowo uziemione z powodu wykrycia wady materiałowej w konstrukcji wirnika głównego. Warto zauważyć, że w 2018 pełną gotowość operacyjną wykazywało średnio 11 wiropłatów, co stanowi jedynie 20% całej floty (Bundeswehra uziemiła Tigery, 2019-08-09).
Boeing odmówił podania szczegółów negocjacji. Żadne informacje również nie zostały upublicznione przez Federalne Ministerstwo Obrony Niemiec ani Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr). Milczą również amerykański Departament Obrony oraz Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency).
Niemieckie zaintersowanie AH-64 stanowi także wyraźny zwrot w polityce Berlina, który dotąd skrupulatnie wspierał rozwój przemysłu europejskiego. 26 marca 2020 w niemieckich mediach pojawiła się informacja o zainteresowaniu zakupem innego produktu Boeinga – samolotów wielozadaniowych F/A-18E/F Super Hornet wraz z wariantem walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej EA-18G Growler jako następców myśliwsko-bombowych Panavia Tornado IDS/ECR. Ewentualne kontrakty w przypadku samolotów bojowych i śmigłowców uderzeniowych zapewniłyby Boeingowi miliardowe zyski (Dwóch następców niemieckich Tornado, 2020-03-27).
W Europie Boeingowi udało się sprzedać śmigłowce Apache w najnowszej odmianie jedynie Wielkiej Brytanii, która w 2015 zamówiła 50 egzemplarzy, w miejsce użytkowanych obecnie 67 WAH-64/Apache AH Mk. 1 (AH-64D Longbow Apache). Zainteresowanie wyrażała wcześniej Rumunia (obecnie nastawiona na ewentualny zakup Bell AH-1Z Viper), a także Polska, która poszukuje dostawy 32 wiropłatów, następcy Mi-24D/W w programie Kruk. Poza tym starsze wersje AH-64D użytkują Niderlandy (które modernizują je do wersji AH-64E) i Grecja – po 32 śmigłowce.
Początkowo, w 1999 Niemcy zamówili 80 Tigerów, ale w 2013 liczba ta została zredukowana do 68. Pierwszy ze śmigłowców odebrano w sierpniu 2008, a ostatni 25 lipca 2018. Część z nich zmodernizowano do standardu ASGARD / Zdjęcie: Bundeswehra
Komentarza w powyższej sprawie odmówił również Airbus Helicopters, który 3 grudnia 2019 otrzymał zlecenie, poprzez agencję OCCAR (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement), zwiększenia gotowości nie tylko niemieckich, ale także francuskich i hiszpańskich Tigerów. Oprócz tego są realizowane prace nad modernizacją modernizacji MLU (Mid-Life Upgrade (MLU), do standardu Tiger Mk III, która ma wydłużyć eksploatację śmigłowców do 2050 (Zwiększenie gotowości Tigerów, 2019-12-04; Airbus w programie Tiger Mk III, 2018-10-01).
Ewentualny zakup amerykańskich wiropłatów postawiłby Airbusa w trudnej sytuacji, gdyż Tigery zostały dotąd zamówione przez cztery państwa, w tym Australię, która boryka się z własnymi problemami związanymi z utrzymaniem Tigerów w gotowości. Co ciekawe, rząd w Canberze 8 lipca 2019 rozpoczął inicjatywę LAND 4503 Phase 1 ARH Replacement Program, która ma na celu zakup 29 nowych śmigłowców, które zastąpią 22 uderzeniowo-rozpoznawcze EC665 Tiger ARH (Armed Reconnaissance Helicopter). Jednym z kandydatów w programie jest właśnie AH-64E (Następca dla australijskich Tigerów, 2019-07-11).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.