Trwają próby w morzu H-3 Leszko, piątego holownika typu B860 zbudowanego w stoczni Remontowa Shipbuilding dla Marynarki Wojennej. Po raz pierwsze w morze jednostka wyszła w środę 27 stycznia (Wodowanie H-3 Leszko, 2020-06-03).

H-3 Leszko podczas drugiego wyjścia w morze. W przypadku poprzednich holowników tego typu cały proces prób w morzu razem z próbami zdawczo-odbiorczymi trwał od 2 do 4 tygodni / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

H-3 Leszko podczas drugiego wyjścia w morze. W przypadku poprzednich holowników tego typu cały proces prób w morzu razem z próbami zdawczo-odbiorczymi trwał od 2 do 4 tygodni / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

29 stycznia odbyło się drugie wyjście na Zatokę Gdańską, zaś pomiędzy oby wyjściami – w czwartek 28 stycznia – przeprowadzano na akwenach stoczniowych próby uciągu na palu. W trakcie obecnych testów nastąpi sprawdzenie w warunkach morskich systemów i urządzeń okrętowych oraz weryfikacja czy jednostka spełnia wszystkie zapisy uwzględnione w umowie i wymagania niezbędne do nadania mu klasy jednostki pływającej przez Polski Rejestr Statków.

Po zakończeniu prób w morzu nastąpi przejście do etapu prób zdawczo-odbiorczych, w trakcie których poprawność montażu i działania systemów okrętowych  zostanie sprawdzona przez komisję powołaną przez zamawiającego.

Budowę H-3 rozpoczęto paleniem pierwszych blach 8 marca 2019 r. Dwa miesiące później – 17 maja 2019 r. położono stępkę, a 3 czerwca 2020 r. odbyło się wodowanie jednostki (dzień po uroczystości chrztu).

Kontrakt o wartości 283 488,6 tys. zł na budowę sześciu holowników typu B860 został podpisany 19 czerwca 2017 r. Według ówczesnych zapisów przekazanie gotowych jednostek miało nastąpić w latach 2019-2020 (po trzy rocznie). Zmiany konstrukcyjne jakich zażyczył sobie zamawiający już w trakcie zaawansowanej budowy jednostek, wpłynął na znaczne przesunięcie tego harmonogramu. W efekcie prototypowy H-11 Bolko został przekazany odbiorcy dopiero 10 stycznia 2020 r. W tym samym roku stocznia przekazała Inspektoratowi Uzbrojenia trzy kolejne holowniki: 23 marca H-1 Gniewko, 13 lipca H-2 Mieszko oraz 17 listopada H-12 Semko (Trzeci holownik B860 przekazany odbiorcy , 2020-07-14).

Do służby weszły wszystkie cztery odebrane holowniki. W składzie 12 Wolińskiego Dywizjonu Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża znajdują się H-11 Bolko i H-12 Semko, na których banderę podniesiono w Świnoujściu odpowiednio 25 lutego oraz 9 grudnia ubiegłego roku. Dywizjon Okrętów Wsparcia 3 Flotylli Okrętów dysponuje dwoma pozostałymi jednostkami: H-1 Gniewko, na którym banderę podniesiono 15 kwietnia oraz H-2 Mieszko, który pod banderą jednostek pomocniczych służy od 14 sierpnia br. Znajdujący się na próbach H-3 Leszko, będzie trzecim i ostatnim holownikiem tego typu, który wejdzie w skład Dywizjonu Okrętów WsparciaW fazie wyposażania pozostaje ostatni holownik z serii H-13 Przemko, którego wodowanie odbyło się 17 grudnia 2020 r (Wodowanie H-13 Przemko , 2020-12-18).

Opis
Holowniki typu B860 o kontraktowej wyporności pełnej 490 t mają długość całkowitą 29,2 m, szerokość 10,46 m oraz zanurzenie 4,2 m. Ich napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne MTU 12V 4000 M53 o mocy po 1193 kW, które przekazują moc na dwa pędniki azymutalne Schottel SRP360FP zapewniające jednostce prędkość 12 w. Uciąg kontraktowy holowników wynosi 35 T. Ich załoga składa się z 10 ludzi (5 podoficerów i 5 marynarzy). Autonomiczność wynosi 5 dni.

Są to jednostki wielozadaniowe przeznaczone m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody torped ćwiczebnych.