20 grudnia o godz. 11.30 w w 1. Bazie Lotnictwa Transportowego w Warszawie odbyła się uroczystość przekazania Dowódcy Komponentu Wojsk Specjalnych czterech zamówionych średnich śmigłowców wielozadaniowych S-70i Black Hawk International, przeznaczonych do prowadzenia powietrznych operacji specjalnych. W uroczystości wzięli udział m.in. minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak i prezydent RP Andrzej Duda.

Prezydent Andrzej Duda nie wykluczył dalszych zakupów śmigłowców dla Wojsk Specjalnych

Prezydent Andrzej Duda nie wykluczył dalszych zakupów śmigłowców dla Wojsk Specjalnych

Cztery Black Hawki zostały zamówione w należących do amerykańskiej spółki Lockheed Martin, zakładach PZL Mielec 25 stycznia bieżącego roku. Co jednak jest warte uwagi prezydent Andrzej Duda w swoim wystapieniu podkreślił, że zdaje sobie sprawę z faktu, iż potrzeby Wojsk Specjalnych są większe. Takie stwierdzenie może sugerować, że w przyszłości Ministerstwo Obrony Narodowej skorzysta z opcji zawartej w umowie i kupi kolejne cztery S-70i.

Polskie śmigłowce  uzbrojono w montowane na obu burtach 12,7-mm wielkokalibrowe karabiny maszynowe FN Herstal M3M  (GAU-21) i umieszczone w oknach 7,62-mm napędowe karabiny maszynowe Dillon Aero M134D

Polskie śmigłowce uzbrojono w montowane na obu burtach 12,7-mm wielkokalibrowe karabiny maszynowe FN Herstal M3M (GAU-21) i umieszczone w oknach 7,62-mm napędowe karabiny maszynowe Dillon Aero M134D

Umowa o wartości 683,4 mln złotych brutto obejmuje także pakiet logistyczny i szkoleniowy oraz doposażenie. W ramach pakietu logistycznego, wykonawca dostarczy zapas części zamiennych i eksploatacyjnych oraz sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców, a w ramach pakietu szkoleniowego przeprowadzi kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego. Wiropłaty zostały dostarczone zgodnie z harmonogramem. Cena jednostkowa śmigłowca wraz z wyposażeniem to ok. 75 mln zł brutto (Umowa na Black Hawki podpisana, 2019-01-25). 

Jeżeli Wojska Specjalne zamówiły S-70i w konfiguracji zblizonej do opracowanej dla chilijskich wojsk lotniczych, piloci powinni mieć do dyspozycji opancerzone fotele, transponder AN/APX-117, lotniczy radar pogodowy Honeywell Primus 701A, a także namiernik nadawanych sygnałów ratunkowych (SAR) Rockwell Collins DF-500. Potwierdzonym uzbrojeniem polskich śmigłowców są montowane po obu stronach w bocznych drzwiach 12,7-mm wielkokalibrowe karabiny maszynowe FN Herstal M3M  (GAU-21) i umieszczone w oknach 7,62-mm napędowe karabiny maszynowe Dillon Aero M134D (Dostawy mieleckich S-70i dla Chile, 2018-03-15). Wiropłaty są napędzane silnikami turbowałowymi General Electric T700-GE-701D o mocy 2000 KM wraz z filtrami wlotów powietrza. 

Śmigłowce najprawdopodobniej zostały wyposażone w osprzęt przeznaczony do lotów nocnych, wspomagający ewakuację rannych, systemy ochronne i łączności, wymiany danych do prowadzenia korespondencji oraz nawigacyjne zgodne ze zgodne ze standardami NATO i ICAO. Zabudowano mocowania do desantu metodą szybkiej liny i wciągarkę, podkadłubowy hak dla ładunków zewnętrznych.  

Obecnie śmigłowce mają zostać dodatkowo wyposażone zgodnie z wymogami Wojsk Specjalnych. Jak dowiedział się Militarny Magazyn MILMAG m.in zostaną zamontowane specjalistyczne głowice obserwacyjne / Zdjęcia: Michał Jarocki

Obecnie śmigłowce mają zostać dodatkowo wyposażone zgodnie z wymogami Wojsk Specjalnych. Jak dowiedział się Militarny Magazyn MILMAG m.in zostaną zamontowane specjalistyczne głowice obserwacyjne / Zdjęcia: Michał Jarocki

Obecnie na wyposażeniu 7. EDS jest osiem śmigłowców Mi-17TU (przejęte z 25. Brygady Powietrznodesantowej) i Mi-17-1W. Są to jedne z najnowszych śmigłowców w Wojsku Polskim. Warto zauważyć, że przed anulowaniem zakupu łącznie 50 śmigłowców H225M Caracal dla Sił Zbrojnych, planowano że do 7. EDS trafi 8 francuskich wiropłatów dostosowanych do działań specjalnych, w tym bojowego poszukiwania i ratownictwa CSAR (Combat Search and Rescue). Śmigłowce dla komandosów próbowano kupić w ramach odrębnego postępowania (pilnej potrzeby operacyjnej) począwszy od października 2016. Anulowane ostatecznie 11 czerwca 2018 postępowanie zakładało wybór pomiędzy AW101 i S-70i Black Hawk. Ostatecznie zdecydowano o wyborze S-70i z wolnej ręki (Wypadek Mi-17 w Łęczycy, 2019-10-04).

S-70i a MH-60M
Ciekawą kwestią jest porównanie zakupionych dla Wojsk Specjalnych S-70i ze specjalnym wariantem UH-60M, który jest wykorzystywany w 160. (Powietrznodesantowym) Pułku Lotniczym Operacji Specjalnych Night Stalkers amerykańskich wojsk lądowych (US Army).

Po wprowadzeniu wszystkich modyfikacji masa  MH-60M Black Hawk wzrosła z około 10 do 11 t, dlatego też wymagane było wzmocnienie struktury kadłuba / Zdjęcie: US Army

Po wprowadzeniu wszystkich modyfikacji masa MH-60M Black Hawk wzrosła z około 10 do 11 t, dlatego też wymagane było wzmocnienie struktury kadłuba / Zdjęcie: US Army

Wariant MH-60M Black Hawk, wprowadzony w latach 2011-2015 w miejsce MH-60L/K, wyposażono w mocniejsze silniki turbowałowe General Electric YT706-700 o mocy 2600 KM  sterowane w pełni cyfrowo (FADEC). Jednostki napędowe stosowane w MH-60M charakteryzują się o 25% wydajniejszą turbosprężarką niż w przypadku T700-GE-701D . Silniki wykonano z materiałów zapewniających lepsze chłodzenie turbiny. Śmigłowce dla amerykańskich komandosów wyposażono w sondę do tankowania w powietrzu z samolotu KC-130J Super Hercules. 

Wyposażenie pokładowe to system łączności głosowej Harris AN/ARC-201D, system identyfikacji swój-obcy AN/APX-118, cztery zestawy łączności AN/ARC-231, system wskazywania jednostek własnych na lądzie MTX Blue Force Tracker, stacja radiolokacyjna AN/APN-174B (z radarem pogodowym i do obrazowania powierzchni). Piloci otrzymali ulepszone gogle z wyświetlaczami nahełmowymi, kamerę do obserwacji w podczerwieni ZSQ-2 EOSS, system tłumienia drgań VMEP, a także mają do dyspozycji system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera AN/AVR-2B, radaru AN/ALQ-211 i podczerwieni AN/ALQ-144.

Dodatkowo śmigłowiec został wyposażony w główny generator o mocy 50 kW i zapasowy o mocy 28 kW, zbiorniki paliwa o pojemności 750 l z możliwością zrzutu paliwa. W zależności od misji, uzbrojeniem MH-60M są dwa 7,62-mm napędowe karabiny maszynowe M134 Minigun albo przenoszone na 4 węzłach pod demontowalnymi skrzydłami Unitech Composites MLASS (Multi-station Lightweight Armament Support Structure). W tym wypadku obejmują różne konfiguracje uzbrojenia z 30-mm działkiem M230, do czterech belek uzbrojenia LGMA M299 dla łącznie 16 przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114R Hellfire II lub do czterech 19-prowadnicowych wyrzutni M261 dla 70-mm niekierowanych pocisków rakietowych Hydra 70 albo do dwóch 7,62-mm napędowych karabinów maszynowych M134 Minigun.