14 listopada oficjalny magazyn wojskowy przy Generalnym Inspektoracie sił zbrojnych Maroka poinformował o zainteresowaniu zakupem niesprecyzowanej liczby francuskich transporterów opancerzonych Arquus VAB Mk3 6×6. Po wejściu do służby zastąpiłyby pojazdy tego typu pierwszej generacji (Mk1), pozostające w wyposażeniu marokańskich królewskich wojsk lądowych (Kolejne M88 do Maroka, 2020-03-05, Modernizacja marokańskich Abramsów, 2018-12-03).
VAB MK3 zaprezentowano po raz pierwszy na paryskich targach Eurosatory 2012. Pojazd był rozwinięciem ujawnionego na poprzedniej edycji targów w 2010 wozu VAB Mk2. Obie wersje, w stosunku do Mk1, charakteryzują się cięższym opancerzeniem na poziomie 4 wg STANAG 4569. Trzecią generację wozów wyposażono opcjonalnie w silnik wysokoprężny Renault MD7 o mocy 340 KM lub Caterpillar C7 o mocy 370 KM z automatyczną skrzynią biegów. VAB MK3 ma 7,3 m długości, 2,65 m szerokości, 2,5 m wysokości i 20 t maksymalnej masy bojowej. Prześwit wynosi 0,585 m. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, a pojazd ma możliwość transportu do 10 w pełni wyekwipowanych żołnierzy desantu. / Zdjęcie: Arquus Defense
Co ciekawe, informacja o planowanym zakupie VAB Mk3 6×6 pojawiła się dzień po tym, jak władze w Rabacie potwierdziły rozpoczęcie działań wojskowych w kontrolowanej przez Maroko Saharze Zachodniej. Operacja wymierzona jest wojska Frontu Polisario (a właściwie: Ludowego Frontu Wyzwolenia As-Sakijja al-Hamra i Rio de Oro), który od 1976 dąży do uzyskania niepodległości dla tego spornego terytorium. Oficjalnym powodem ma być przywrócenie swobodnego ruchu drogowego do Mauretanii poprzez strefę Guergarat, gdzie 21 października wkroczyły bojówki Frontu Polisario.
Marokańskie królewskie wojska lądowe mają w wyposażeniu około 320 pojazdów opancerzonych rodziny VAB Mk1 6×6, opracowanych jeszcze w latach 1970., które w przeszłości były używane w operacjach wojskowych przeciwko rebeliantom z Sahary Zachodniej. Wśród nich znajdują się warianty specjalistyczne w postaci VAB VTM ze 120-mm moździerzem Thomson-Brandt MO-120, wozy dowodzenia VAB PC i pojazdy rozpoznawcze VAB ARV.
Według lokalnych komentatorów decyzja o zakupie nowej generacji wozów rodziny VAB wynika z pozytywnych doświadczeń z dotychczasowej eksploatacji tych pojazdów. Marokańczycy mają cenić je m.in. za własności trakcyjne, poziom ochrony balistycznej i przeciwminowej, duże możliwości transportowe, zbliżone do wozów w układzie napędowym 8×8 oraz niskie koszty użytkowania.
Zakup VAB Mk3 6×6 byłby kolejną umową zawartą przez Maroko z francuską spółką Arquus Defense. W przeszłości władze w Rabacie zakupiły od Francuzów 36 lekkich pojazdów opancerzonych Sherpa Light 4×4 w wariancie rozpoznawczym i jako transporter piechoty. Umowa dotyczyła również dostawy pocisków przeciwlotniczych MBDA Mistral 3. Pojazdy mają trafić do oddziałów wojsk specjalnych.
Ponadto, 12-13 lutego br. podczas wizyty w Rabacie francuskiego prezydenta Emmanuela Macrona podpisano umowy na sprzedaż do Maroka partii rakietowych pocisków przeciwlotniczych średniego zasięgu VL MICA (Missile d’Interception et de Combat Aérien) za ok. 200 mln EUR (896,44 mln zł) oraz 155-mm kołowych armatohaubic CAESAR za równowartość ok. 170 mln EUR (761,97 mln zł) wraz z amunicją artyleryjską za ok. 30 mln EUR (134,47 mln zł). Oba kontrakty zostaną częściowo sfinansowane z pożyczki udzielonej Marokańczykom przez francuski bank BNP Paribas (Francuska pożyczka dla Maroka, 2020-05-26, Francuskie uzbrojenie dla Maroka, 2020-01-23).