Przejdź do serwisu tematycznego

Korporacja RTX zakończyła testy systemu zwalczania min morskich Barracuda

Amerykańska korporacja RTX we współpracy z tamtejszą marynarką wojenną zakończyła testy hydrodynamiczne nowego systemu zwalczania min morskich Barracuda.

W poniedziałek, 7 października 2024, amerykańska korporacja RTX poinformowała, że we współpracy z tamtejszą marynarką wojenną (US Navy) zakończyła testy hydrodynamiczne nowego systemu zwalczania min morskich Barracuda. Zrealizowane je w Centrum testów walki nawodnej NSWCC (Naval Surface Warfare Center Carderock Division), podległemu dowództwu NAVSEA (Naval Sea Systems Command) i położonemu w Carderock w stanie Maryland.

Zdjęcie: Korporacja RTX

Serię prób przeprowadzono w ostatnim czasie w kontrolowanych warunkach środowiskowych wykorzystując do nich reprezentatywną jednostkę testową systemu. Zgodnie z informacją Barracuda operowała i zbierała dane w środowiskach o różnych stanach morza i prądach wodnych, demonstrując zdolność do hydrodynamicznego sterowania w warunkach symulujących ocean.

Testy wykazały zdolność pojazdu do samodzielnego wykrywania, śledzenia i utrzymywania pozycji na celu. Raytheon (spółka-córka korporacji RTX) po raz pierwszy przeprowadził tego typu testy z pojazdem podwodnym Barracuda, dzięki czemu przybliżyła program o krok do spełnienia wymagań operacyjnych przyszłego użytkownika.

To wydarzenie stanowi znaczący kamień milowy w rozwoju bezpieczeństwa podwodnego i obrony morskiej — powiedziała Barbara Borgonovi, prezes Naval Power w Raytheon. Wyniki Barracudy potwierdzają jej pozycję jako przełomowego rozwiązania do identyfikacji i neutralizacji min morskich, co stanowi kluczowe wyzwanie w nowoczesnych operacjach morskich.

Barracuda to program US Navy dotyczący neutralizacji min nowej generacji. Jest to jednorazowy, półautonomiczny bezzałogowy pojazd podwodny, który wykorzystuje systemy sonaru i kamer do lokalizowania i następnie neutralizowania podwodnych zagrożeń ze strony min dennych, przypowierzchniowych i dryfujących. Składa się z komponentów: głowicy bojowej, napędu, czujników oraz boi komunikacyjnej do bezprzewodowej łączności z platformą nosiciela. Wyposażono go w funkcję ułatwiania nawigacji w płytkich wodach.

Raytheon otrzymała pierwszy kontrakt na system Barracuda 17 kwietnia 2018. Dowództwo NAVSEA udzieliło zamówienia w wysokości 83 312 265 USD na zaprojektowanie, przetestowanie i wdrożenie systemu. Umowa zawiera opcje pozwalające rozszerzyć ją do 362 740 742 USD. Prace wykonywano w Portsmouth w stanie Rhode Island (96%) i DeLeon Springs na Florydzie (4%) z terminem do listopada 2022.

1 czerwca 2023 podpisano kolejną umowę w programie o wartości 25 487 087 USD. Prace są nadal wykonywanie w Portsmouth (98%) i w McAlester w Oklahomie (2%), a termin ich ukończenia to czerwiec 2025.

W międzyczasie, bo w marcu 2023, ukończono etap szczegółowej weryfikację projektu technicznego (Critical Design Review, CDR) i program  wszedł w fazę testów kwalifikacyjnych. Oczekuje się, że program wejdzie w fazę produkcji małoseryjnej (Low-Rate Initial Production, LRIP) w 2027 (Kongsberg w programie US Navy bezzałogowca podwodnego LDUUV).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X