Podczas 14. międzynarodowej wystawy zbrojeniowej IDEF 2019 w Stambule, turecka spółka BMC Otomotiv Sanayi ve Ticaret zaprezentowała po raz pierwszy czołg III generacji Altay T.1 w konfiguracji seryjnej. Czołg otrzymał dodatkowe opancerzenie i system aktywnej ochrony pojazdów (ASOP) Akkor Pulat. Jak dotąd 250 czołgów zostało zamówionych przez wojska lądowe Turcji, a kolejne 100 dla Kataru (Katar zamawia czołgi Altay, 2019-03-13; Turcja zamawia czołgi Altay, 2018-11-11).

Czołg zbudowany przez BMC w wersji T.1 jest napędzany silnikiem wysokoprężnym MTU Friedrichshafen MT 883 Ka 501 o mocy 1500 KM, które dostarczy spółka Sakarya. Czterdzieści pojazdów trafi do tureckich wojsk lądowych pomiędzy majem 2020 a lutym 2022 / Zdjęcie: Michał Jarocki

Czołg zbudowany przez BMC w wersji T.1 jest napędzany silnikiem wysokoprężnym MTU Friedrichshafen MT 883 Ka 501 o mocy 1500 KM, które dostarczy spółka Sakarya. Czterdzieści pojazdów trafi do tureckich wojsk lądowych pomiędzy majem 2020 a lutym 2022 / Zdjęcie: Michał Jarocki

Zaprezentowany czołg został wyposażony w przeprojektowaną wieżę wraz z osłonami przeciwkumulacyjnymi (tylnej części wieży i kadłuba) ze stelaży wykonanymi z płaskowników i prętów stalowych. Zapewniają one 75% ochronę przed granatami przeciwpancernymi. Ponadto lewy moduł przedniego pancerza wieży został wysunięty do przodu, dzięki czemu jest ona symetryczna, w przeciwieństwie do wieży prototypu. Oprócz wcześniej umieszczonego na stropie wieży zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia z 7,62-mm karabinem maszynowym i głowicą optoelektroniczną, zastosowano także, na razie makiety, dwóch podwójnych wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych po obu jej stronach (Turecki ppk KARAOK, 2018-11-20; Seryjna produkcja OMTAS, 2018-08-28).

Na wieży rozmieszczono także czujniki i wyrzutnie granatów dymnych systemu aktywnej ochrony pojazdów soft-kill Akkor Pulat wraz z laserowym systemem ostrzegania przed opromieniowaniem. W planach jest także integracja wariantu hard-kill tego systemu, w skład którego wchodzą wyrzutnie przeciwpocisków (Testy Akkor Pulat zakończone, 2018-03-06). W przedniej części, jak i na burtach kadłuba rozmieszczono kostki nowego pancerza reaktywnego, opracowanego przez spółkę Roketsan.

Podobnie jak prototypy opracowane przez spółkę Otokar, czołg zbudowany przez BMC w wersji T.1 jest napędzany silnikiem wysokoprężnym MTU Friedrichshafen MT 883 Ka 501 o mocy 1500 KM, które dostarczy spółka Sakarya. Czterdzieści pojazdów trafi do tureckich wojsk lądowych pomiędzy majem 2020 a lutym 2022. Pozostałymi podwykonawcami czołgów będą spółki Aselsan Electronics i Havelsan, odpowiedzialne za systemy optoelektroniczne czy system kierowania ogniem oraz MKEK (Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumu) dostarczająca 120-mm gładkolufowe armaty i amunicję na licencji południowokoreańskiej Hyundai Rotem.

Kolejny wariant produkcyjny, Altay T.2, ma być wyposażony w ulepszone moduły opancerzenia i ochrony aktywnej, nową 120-mm amunicję (w tym czołgowe przeciwpancerne pociski kierowane), kamuflaż mobilny i wbudowany tryb szkolenia załogi. Przewiduje się produkcję 210 wozów dla rodzimych sił zbrojnych z dostawami pomiędzy grudniem 2022 i lutym 2026. Ostatnią odmianą czołgu, którego jeszcze nie zamówiono, ma być Altay T.3 wyposażony w bezzałogową wieżę i automatyczny system ładowania. Oba zostaną wyposażone w 12-cylindrowe rodzime jednostki napędowe o mocy 1500 KM (Produkcja seryjna czołgu Altay, 2018-04-27).