W środę, 19 marca 2025, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała, że pomyślnie zakończyła wstępne testy zmęczenia strukturalnego skrzydła, które zostanie wykorzystane w jej Platformie Demonstracyjnej Nowych Technologii (Plataforma Demonstradora de Novas Tecnologias, PDNT).
Projekt innowacyjny jest finansowany przez Narodowe Fundusze Rozwoju, Nauki i Technologii (Fundo Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico; FNDCT) – przy wsparciu Ministerstwa Nauki, Technologii i Innowacji (Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação; MCTI) Brazylii oraz funduszu FINEP (Financiadora de Estudos e Projetos), które promuje rozwój gospodarczy i społeczny Brazylii poprzez publiczne finansowanie nauki, technologii i innowacji – i koncentruje się na badaniach i rozwoju niskich i średnich poziomów gotowości technologicznej (TRL). Spółki Alltec, Equatorial, Motora i TecCer uczestniczą jako współwykonawcy.
Pierwsza faza tego projektu obejmuje opracowanie bezprecedensowych procesów i metod wspomagających analizę na naziemnych stanowiskach testowych (RIG). Struktura modelu referencyjnego skrzydła kompozytowego wykorzystuje nowe techniki produkcyjne i została poddana stopniowym obciążeniom przekraczającym ponad 200% oczekiwanego limitu.
Jesteśmy podekscytowani rozwojem projektu, który łączy przemysł, rząd i środowisko akademickie w celu rozwoju badań stosowanych, które przyczyniają się do generowania wiedzy i szkolenia personelu — powiedział Cleiton Silva, wiceprezes ds. technologii i zaawansowanych projektów w Embraer. Innowacje technologiczne są podstawą przyspieszenia zrównoważonego lotnictwa przyszłości i wzmocnienia konkurencyjności brazylijskiego przemysłu.
Test obciążenia statycznego przeprowadzono w ACS Aviation, dostawcy platformy demonstracyjnej i partnerze Embraer w São José dos Campos w Brazylii. Test potwierdził innowacyjne procesy, metodologie i nowe materiały zastosowane w skrzydle. Kolejne kroki obejmują produkcję kadłuba i usterzenia latającego laboratorium.
W badaniach uczestniczą brazylijskie instytuty nauki i technologii, takie jak Technologiczny Instytut Aeronautyki (Instituto Tecnológico de Aeronáutica; ITA), Instytut Technologii Mauá (Instituto Mauá de Tecnologia; IMT), Instytut Badań Technologicznych (Instituto de Pesquisas Tecnológicas; IPT) i Wydział Inżynierii São Carlos (Escola de Engenharia de São Carlos), należący do Uniwersytetu w São Paulo (Universidade de São Paulo; USP).
https://twitter.com/embraer/status/1902332559654318340