W środę, 22 stycznia 2025, oficjalny chiński serwis prasowy China Military Online poinformował, że w porcie wojennym Qingdao w prowincji Shandong miała miejsce uroczystość wejścia do służby w Chińskiej Marynarce Wojennej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAN) pierwszej fregaty rakietowej typu 054B (w kodzie NATO: Jiangkai III), która nosi nazwę CNS Luohe (545).
Ogólna architektura okrętu przypomina francuskie fregaty typu Aquitaine (wariant typu FREMM) / Zdjęcie: Rząd Chińskiej Republiki Ludowej
Zgodnie z komunikatem prasowym, okręt ma wyporność około 5000 t (wcześniej spekulowano, że pomiędzy 5500 a 6000 t – przyp. red.).
Ta fregata nowej generacji, niezależnie opracowana i zbudowana przez Chiny, może pochwalić się postępem w technologii stealth, systemach dowodzenia walką i integracji siły ognia, co znacznie zwiększa ogólną wydajność. Dzięki silnym możliwościom kompleksowych operacji bojowych i zróżnicowanych misji wojskowych, okręt wojenny odegra kluczową rolę w zwiększaniu ogólnej skuteczności bojowej sił zadaniowych Marynarki Wojennej – czytamy dalej.
Analiza
Okręty typu 054B są rozwinięciem wdrażanych w dużej liczbie fregat rakietowych typu 054A (w kodzie NATO: Jiangkai II) – 40 z 50 planowanych weszło do służby począwszy od 2008. Są to okręty o długości 134 m, szerokości 16 m, zanurzeniu 5 m oraz wyporności pełnej 3963 t.
O pracach o ewentualnym następcy lub uzupełnieniu spekulowano już w poprzedniej dekadzie – okręty oznaczone jako typu 054B lub alternatywnie typ 057 miały być o 50% większe od poprzedników.
CNS Luohe (545) została zbudowana w stoczni Hudong-Zhonghua państwowego koncernu CSSC (China State Shipbuilding Corporation) w Szanghaju, gdzie niedawno ochrzczono największy jak dotąd zbudowany w Chinach uniwersalny śmigłowcowiec desantowy typu 076 (w kodzie NATO: Yulan), który otrzyma nazwę CNS Sichuan (51).
Fregatę zwodowano 26 sierpnia 2023, a od stycznia 2024 przechodziła testy zdawczo-odbiorcze. Co ciekawe, równolegle od 2023 trwa budowa drugiej fregaty nowego typu, ale w stoczni Huangpu, także położonej w Szanghaju i należącej do CSSC.
Długość kadłuba szacuje się na 147-150 m, a szerokość na 17-18 m. Podstawowym uzbrojeniem artyleryjskim jest 100-mm armata morska H/PJ-87, a do obrony bezpośredniej służy 30-mm wielolufowa armata H/PJ-11 (typu 1130) klasy CIWS.
Uzbrojenie rakietowe to pojedyncza wyrzutnia pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu HHQ-10 (dostępne są konfiguracje wyrzutni z 8, 15, 18 i 24 pociskami), 32-komorowa uniwersalna wyrzutnia pionowego startu dla pocisków rakietowych różnego typu (np. przeciwlotniczych średniego zasięgu HHQ-16 i rakietotorped Yu-8/CY-1) oraz dwie poczwórne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych YJ-83. Dodatkowo, zastosowano dwie 12-komorowe wyrzutnie celów pozornych.
Można zauważyć, że zastosowano maszt zintegrowany z obrotową anteną radaru w technologii aktywnego skanowania elektronicznego (AESA). Zgodnie z układem kominów napęd zbudowano w układzie CODAD (Combined Diesel and Diesel) z dwoma silnikami wysokoprężnymi, choć w ubiegłej dekadzie spodziewano się zastosowania turbiny gazowej.
Nowa fregata charakteryzuje się większym rufowym pokładem lotniczym od poprzednika, dla nowych śmigłowców wielozadaniowych Harbin Z-20, kopii amerykańskiego Lockheed Martin/Sikorsky S-70/UH-60 Black Hawk.
China's FIRST Type 054B frigate was commissioned in the PLAN this morning. It’s China’s home-grown next-generation frigate with multiple combat improvements. pic.twitter.com/5hxUGkYh7S
— Li Zexin (@XH_Lee23) January 22, 2025