Przejdź do serwisu tematycznego

Babcock w branży usług dla lotnictwa

Brytyjski Babcock International kojarzy się głównie z branżą stoczniową, tymczasem jedną z istotnych części jego działalności są kompleksowe usługi w branży lotniczej. Dzięki temu firma w istotny sposób przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa narodowego Wielkiej Brytanii, ale także innych państw.

Babcock International świadczy kompleksowe usługi z zakresu szkolenia personelu lotniczego i różnego poziomu obsługi technicznej statków powietrznych zarówno klientów z branży obronnej, jak i cywilnej. Brytyjczycy świadczą jenie tylko w swoim rodzinnym kraju, ale także we Francji, Kanadzie i Australii.

Na rynku cywilnym Babcock świadczy usługi wsparcia eksploatacji sprzętu lotniczego służbom przeciwpożarowym w Kanadzie oraz lotniczym służbom ratowniczym w Wielkiej Brytanii, Francji i Australii. W domenie obronnej Babcock świadczy szeroki zakres usług dla Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii i Ministerstwa Obrony Francji.


Samolot szkolenia zaawansowanego BAE Systems Hawk T2 należący do RAF. Obsługa techniczną tych samolotów zajmuje się Babcock / Zdjęcie: Royal Air Force

Wsparcie techniczne

Przykładem usług wsparcia technicznego eksploatacji samolotów jest kontrakt Hawk T2. Kontrakt dla BAE Systems obejmuje obsługę liniową i okresową 28 samolotów Hawk T2 w RAF Valley w Anglesey w Północnej Walii. Babcock jest także zobowiązany do zapewnienia obsługi technicznej i zagwarantowania dostępności samolotów do lotów na poziomie wymaganym przez klienta (RAF).

W ramach tego kontraktu Babcock zapewnia również bieżącą i okresową obsługę techniczną samolotów BAE Hawk T1 należących do zespołu akrobacyjnego Red Arrows RAF-u.

Babcock zajmuje się także obsługą starszych Hawków T1, które latają w słynnym zespole akrobacyjnym RAF Red Arrows / Zdjęcie: Royal Air Force

Na początku tego roku Babcock podpisał kontrakt z francuskimi siłami zbrojnymi na rzecz MTMO (Matériels de Transit aérien et de Mise en Oeuvre des aéronefs) w celu zapewnienia obsługi technicznej sprzętu wsparcia naziemnego dla operacji powietrznych na całym świecie. Brytyjska firma jest odpowiedzialna za optymalizację tych zasobów w 25 bazach francuskich sił powietrznych, a także lotnictwa wojsk lądowych i marynarki wojennej, wykorzystując możliwości mobilnych warsztatów zainstalowanych na samochodach ciężarowych.

Samolot transportowy Airbus A400M francuskich Armée de l’Air et de l’Espace. Babcock zajmuje się wsparciem obsługi technicznej tych samolotów / Zdjęcie: Armée de l’Air et de l’Espace

Babcock International otrzymała także kontrakt od Dyrekcji ds. Konserwacji Lotniczej (DMAé) francuskiego Ministerstwa Obrony na zarządzanie i obsługę techniczną wyposażenia składającego się z ponad 2500 urządzeń kluczowych dla prowadzenia operacji na lotniskach oraz dostawę 1200 części zamiennych. Kontrakt dotyczy sprzętu dla francuskich sił zbrojnych.

Ponadto we Francji firma Babcock nawiązała współpracę z firmami Airbus Helicopters i Safran Helicopter Engines w celu zapewnienia wsparcia technicznego dla śmigłowców H160 należących do francuskiej marynarki wojennej. Śmigłowiec Airbus H160 wykorzystywany jest w działaniach SAR (Search and Rescue) i wypełnia lukę pomiędzy wycofanym wiropłatem Alouette III, a mającymi przejąć te zadania śmigłowcami H160M Guépard.


Spółka Babcock nawiązała współpracę z firmami Airbus Helicopters i Safran Helicopter Engines w celu zapewnienia wsparcia technicznego dla śmigłowców H160 należących do francuskiej marynarki wojennej / Zdjęcie: Marynarka Wojenna Francji

Szkolenie w Wielkiej Brytanii…

W ramach kontraktu LAFT2 firma Babcock od ponad 20 lat dostarcza samoloty, usługi wsparcia i instruktorów pilotażu dla brytyjskiego Ministerstwa Obrony. Są właścicielami, zarządzają i utrzymują flotę 91 samolotów Grob 115E Tutor zarejestrowanych w cywilnym rejestrze statków powietrznych. Tutory obsługują eskadry lotnictwa i szkolenie lotnicze dla wojsk lądowych i Royal Navy, a także wspierają szkolenie w organizacji RAF Air Cadet oraz uniwersyteckich eskadrach lotniczych.

Babcock działa w 13 obiektach wojskowych w Wielkiej Brytanii i wspiera szkolenia lotnicze przyszłych pilotów wojsk lądowych, Royal Navy i Royal Air Force, latając 31 000 h rocznie.


Grob 115E Tutor należący do floty 91 samolotów tego typu, które w ramach usługi Babcocka realizują szkolenie wstępne pilotów na potrzeby brytyjskich sil zbrojnych / Zdjęcie: Royal Air Force

Przedstawiciele firmy Babcock podkreślają, że przywiązują dużą wagę do elastyczności w podejściu do szkoleń w ramach kontraktu LAFT2. Posiadając własną flotę mogą adaptować się i zmieniać założenia zgodnie z oczekiwaniami klienta. Dzięki temu możliwe jest szybkie wprowadzenie zmian w procesie szkoleniowym w zależności od wymagań.

We współpracy z amerykańską firmą Lockheed Martin UK, wiodącym dostawcą szkolenia wojskowych załóg samolotów, Babcock stworzył firmę Ascent. Ascent podpisała kontrakt na dostawę brytyjskiego wojskowego systemu szkolenia lotniczego (UKMFTS) dla sił zbrojnych do 2033 roku.
UKMFTS zapewnia szkolenie pilotów szybkich samolotów odrzutowych, śmigłowców czy samolotów wielosilnikowych, a także personelu obsługującego systemy pokładowe samolotów i śmigłowców dla Royal Air Force, Royal Navy oraz Army Air Corps.

Szkolenie odbywa się w sześciu lokalizacjach – RAF Valley, RAF Cranwell, RAF Shawbury, RAF Barkston Heath, AAC Middle Wallop i RNAS Culdrose. Rozwiązania szkoleniowe obejmują cyfrowe sale lekcyjne i interaktywne materiały szkoleniowe, szkolenia prowadzone przez instruktorów, realistyczne symulacje, wykorzystywanie rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej oraz loty na żywo siedmioma różnymi typami statków powietrznych.

Firma Babcock zawarła również umowę z firmą Ascent na zapewnienie wsparcia w zakresie zadań związanych ze szkoleniem lotniczym, w tym projektowania, budowy i utrzymania całej infrastruktury szkoleniowej przez cały okres jej użytkowania, a także zarządzania obiektami i infrastrukturą ICT.


Samolot tankujący Airbus A330 Voyager. Babcock jest udziałowcem w AirTanker Holdings operującej czternastoma samolotami tego typu / Zdjęcie: Royal Air Force

…i we Francji

Babcock nawiązał współpracę z Dassault Aviation, obejmującą przygotowanie przyszłych pilotów samolotów odrzutowych i inżynierów systemów uzbrojenia do obsługi współczesnych, coraz bardziej zaawansowanych samolotów.

Podobnie jak w przypadku kontraktu LAFT, w ramach zmodernizowanego programu szkolenia pilotów odrzutowców Babcock zakupił 17 dwumiejscowych, turbośmigłowych samolotów Pilatus PC-21, które obsługuje w imieniu francuskich sił powietrznych. Samoloty są wyposażone w najnowsze zintegrowane wyposażenie pokładowe i urządzenia symulacyjne, dzięki którym studenci odbywają efektywne szkolenie z zapewnieniem najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Wyposażenie kabiny pilotów można dostosować tak, aby odtworzyły aspekty systemów zarządzania misjami i zobrazowania danych myśliwca Rafale.


Para samolotów szkolnych Pilatus P-21 należących do konsorcjum Babcocka i Dassault Aviation zajmującego się szkoleniem pilotów dla francuskiego lotnictwa wojskowego / Zdjęcie: Armée de l’Air et de l’Espace

Dostępność floty samolotów szkolnych jest zapewniona na poziomie 100% dzięki ścisłemu powiązaniu pomiędzy obsługą techniczną samolotów wykonywaną przez organizację z certyfikatami EMAR M i EMAR 145 oraz zintegrowanym usługom logistycznym, a kontrakt zapewnia 11 000 h lotów i 6500 h szkolenia w symulatorze rocznie.

W ramach kolejnego programu o nazwie Mentor1, Babcock i Dassault Aviation dostarczyły dziewięć dodatkowych samolotów PC-21 dla francuskich Armée de l’Air et de l’Espace, a także zapewniły części zamienne i naziemny system szkoleniowy, powiększając flotę o prawie jedną trzecią, co jeszcze bardziej wzmocniło możliwości szkolenia pilotów szybkich odrzutowców francuskiego lotnictwa wojskowego.

Nowe samoloty są wyposażone w dodatkowe zbiorniki paliwa, które umożliwiają wykonywanie dłuższych misji, a wyposażenie ich kabin jest dostosowane do wykonywania lotów w goglach noktowizyjnych. Dzięki temu szkolony personel może zapoznać się z tymi kluczowymi możliwościami już na etapie szkolenia.

W ramach kontraktu Cognac Formation Aero (CFA), spółka joint venture Babcock i Dassault Aviation, zbudowała dwa dodatkowe budynki i odnowiła hangar w bazie lotniczej Cognac 709. Inwestując w te nowe obiekty, firma zwiększyła możliwości w zakresie konserwacji samolotów, wsparcia operacyjnego, dostępności części zamiennych i możliwości szkolenia naziemnego.

Wykorzystanie potencjału

Działalność Babcock International w zakresie kompleksowych usług w branży lotniczej wpisuje się w trend jaki daje się zauważyć od kilkunastu lat. Siły zbrojne wielu państw decydują się na zlecanie pewnych procesów zewnętrznym dostawcom usług. Optymalizuje się w ten sposób koszty funkcjonowania. Przy okazji zatrudnienie znajdują specjaliści wojskowi, którzy zakończyli służbę. Ich wiedza i doświadczenie nie są tracone, lecz wspierają funkcjonowanie sil zbrojnych w formie usług zewnętrznych.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X