19 maja dowództwo ukraińskich wojsk lotniczych (Powitriani Syły Zbrojnych Sył Ukrajiny, PS ZSU) opublikowało plan modernizacji technicznej o nazwie Air Force Vision 2035, który zakłada zakup między innymi wielozadaniowych samolotów bojowych produkcji zachodniej.

Obecnie na wyposażeniu ukraińskich wojsk lotniczych jest 17 ciężkich myśliwców przewagi powietrznej Su-27UP1M, Su-27S1M, Su-27P1M i Su-27UB1M oraz 21 lżejszych wielozadaniowych MiG-29MU1/2. Do zastąpienia jest także 13 szturmowych Su-25M1 i 12 Su-24M / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

Obecnie na wyposażeniu ukraińskich wojsk lotniczych jest 17 ciężkich myśliwców przewagi powietrznej Su-27UP1M, Su-27S1M, Su-27P1M i Su-27UB1M oraz 21 lżejszych wielozadaniowych MiG-29MU1/2. Do zastąpienia jest także 13 szturmowych Su-25M1 i 12 Su-24M / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

 

Dokument został zatwierdzony przez Radę Wojskową dowództwa PS ZSU, a pierwsze publiczne informacje o pracach nad nim ujawniono 24 stycznia 2020. Opracowano plan, aby w ciągu najbliższych 15 lat zakupić wielozadaniowe samoloty bojowe co najmniej 4. generacji, które będą zdolne do ochrony przestrzeni powietrznej, jak i realizacji misji powietrze-ziemia.

Cały proces ma zostać rozłożony na etapy i zrealizowany w ciągu dekady, aby móc stopniowo zastępować obecnie eksploatowane zmodernizowane samoloty przewagi powietrznej Su-27, wielozadaniowe MiG-29, szturmowe Su-25 i bombowe Su-24, które muszą zostać wycofane do około 2032. Zgodnie z informacjami ukraińskich mediów,  sama procedura ma zostać ozainicjowana w 2021 lub 2022, a koszt całego programu szacuje się na nawet około 200 mld UAH (30,82 mld zł), a liczba samolotów jaka jest niezbędna szacowana jest nawet na 108 (z czego pierwsze 12 do 2025). Jako potencjalni dostawcy są wskazywane spółki zachodnie, tj. z USA i Europy Zachodniej.

Co ciekawe, na opublikowanej przez PS ZSU grafice widnieje samolot F-16 i można założyć, że to tylko fotografia poglądowa. Jedna warto też zauważyć, że zainteresowanie zakupem samolotów Lockheed Martin przez Ukrainę pojawiło się już w 2014 / Grafika: PS ZSU

Co ciekawe, na opublikowanej przez PS ZSU grafice widnieje samolot F-16 i można założyć, że to tylko fotografia poglądowa. Jedna warto też zauważyć, że zainteresowanie zakupem samolotów Lockheed Martin przez Ukrainę pojawiło się już w 2014 / Grafika: PS ZSU

Ponadto, PS ZSU ma w planach wprowadzenie do służby w latach 2027-2035 nowych średnich samolotów transportowych o szacowanej wartości programu około 40 mld UAH (6,16 mld zł), a także samolotów szkolenia zaawansowanego o wartości około 35 mld UAH (5,4 mld zł). Planowany jest również zakup bezzałogowych statków latających (bsl) o wartości około 30 mld UAH (4,6 mld zł). Co istotne nie podano klasy wielkości statków, ani czy będą to bojowe bsl. W listopadzie 2018 zakupiono sześć tureckich bojowo-rozpoznawczych Bayraktar TB2 (Ukraina odebrała Bayraktar TB2, 2019-03-08).

Ostatnim kluczowym programem będzie zakup systemów rakietowych ziemia-powietrze średniego zasięgu o wartości nawet 50 mld UAH (7,7 mld zł). Według mediów mają to być co najmniej cztery pułki (baterie), które osiągnęłyby wstępną gotowość operacyjną około 2030. W planach jest także modernizacja obecnych systemów przeciwlotniczych za równowartość około 15 mld UAH (2,3 mld zł). Na wyposażeniu PS ZSU są zestawy S-300PT, S-300PS/PM, S-300W1, S-200W Wega i Buk-M1, ale nie wskazano, które zostaną zastąpione, a które zmodernizowane.

Analiza
Plany dowództwa wojsk lotniczych są bardzo ambitne, szacuje się łączne koszty powyższych programów na nawet 370 mld UAH (57 mld zł), choć ich rzeczywista wartość będzie zależeć od negocjacji z potencjalnymi dostawcami. Zwłaszcza, że obecny cały roczny budżet obronny Ukrainy wynosi nieco ponad 100 mld UAH (15,4 mld zł).

Warto zauważyć, że jeszcze niecałe cztery tygodnie temu pojawiła się informacja, że w marcu bieżącego roku dowódca PS ZSU gen. mjr Serhij Drozdow wizytował pakistańskie zakłady lotnicze PAC (Pakistan Aeronautical Complex), gdzie produkowane są płatowce chińsko-pakistańskich lekkich myśliwców wielozadaniowych JF-17 Thunder (Ukraina zainteresowana JF-17, 2020-04-29).

Teraz okazuje się, że zainteresowanie władz w Kijowie zostało skierowane na zachód. W grę wchodzą zatem nowo wyprodukowane samoloty Eurofighter Typhoon Tranche 3, Dassault Rafale F3-R, Boeing F/A-18E/F Super Hornet Block III, Lockheed Martin F-16C/D Block 70/72 czy Saab JAS 30E/F Gripen. Co ciekawe, plany zakupowe istnieją tak naprawdę od 2014 i dwa ostatnie typy samolotów były już poważnie brane pod uwagę, ale o braku decyzji przesądziły kwestie finansowe. 

W kwestii zestawów przeciwlotniczych średniego zasięgu, pod koniec sierpnia 2018 pojawiła się informacja, że ukraiński ambasador w Waszyngtonie Walerij Czałyj przekazał zapytanie do władz amerykańskich dotyczące możliwości zakupu takiego systemu. Niewykluczone, że zapytanie dotyczyło zestawów MIM-104 Patriot, które są systemem średniego zasięgu. Szacowany wówczas koszt czterech baterii miałby wynieść nawet 80 mld UAH (12,3 mld zł), czyli znacznie więcej niż teraz planuje się (Amerykański system OPL dla Ukrainy, 2018-08-29).