Przejdź do serwisu tematycznego

VIDEO WOJNA W UKRAINIE

Niecodzienna strata Rosjan: wóz dowodzenia specjalnego przeznaczenia WTS Ładoga?

W mediach społecznościowych pojawiło się nagranie wideo, przedstawiające moment uderzenie ukraińskiego drona FPV w rosyjski wóz opancerzony bardzo przypominający rzadki wóz dowodzenia i ewakuacji specjalnego przeznaczenia WTS Ładoga.

We wtorek, 26 marca, na profilu AFV Recognition na platformie społecznościowej X zostało opublikowane nurtujące nagranie wideo, przedstawiające moment uderzenie ukraińskiego wielowirnikowego bezzałogowca-kamikaze typu FPV (First-Person View) w rosyjski wóz opancerzony bardzo przypominający rzadki wóz dowodzenia i ewakuacji specjalnego przeznaczenia WTS Ładoga.

Sprawa jest o tyle interesująca, że pojazdów tych powstało, jeszcze w czasach Związku Sowieckiego, jedynie 5 egzemplarzy. Nie jest jasne dlaczego znalazł się w rejonie działań wojennych w Ukrainie, ale został prawdopodobnie wyciągnięty ze stanów magazynowych, gdyż pojazdy tego typu są obecnie de facto egzemplarzami muzealnymi – ale najwyraźniej w pełni sprawnymi, a przynajmniej rzeczony egzemplarz. Jeden z nich można bowiem zobaczyć w Parku Patriota w Kamieńsku Szachtyńskim w obwodzie rostowskim (Rosja wysyła do Ukrainy czołgi T-54/55 z magazynów).

W 1982 biuro projektowe KB TransMasz (obecnie SpecMasz) pod kierunkiem W I. Mironowa, wykorzystując podwozie czołu T-80, opracowało pojazd specjalnego przeznaczenia i rozpoznania w środowisku skażenia promieniotwórczego, biologicznego i chemicznego. Pojazdy wyprodukowano w zakładach KB-3 (Kirowa) w ówczesnym Leningradzie. Po testach w warunkach górskich (Kopet-dag i Tienszan) i pustynnych (Kara-Kum), trafiły do Ministerstwa ds. Sytuacji Nadzwyczajnych.

Jeden z pojazdów WTS Ładoga (o nr 180) / Zdjęcie: Witalij W. Kuźmin

Załogę stanowiło dwóch żołnierzy, a pasażerów – kolejne cztery osoby. Z uwagi na wysoki komfort uważa się, że mogły też służyć do ewakuacji najważniejszych osób w ZSRS na wypadek wojny, jak również dowódców wojskowych najwyższego szczebla.

Pojazd ma masę 42 t, jest napędzany turbiną gazową GTD-1250 o mocy 1250 KM, prędkość maksymalna wynosi 70 km/h, a zasięg wynosi 350 km. Limit pracy w warunkach ekstremalnych wynosił maksymalnie 48 godzin.

Od bazowego czołgu wyróżniał go brak systemu wieżowego i przedziału bojowego załogi, zamiast tego dysponował podwyższonym stropem i obszernym przedziałem dla załogi i pasażerów. Wyposażono go w zaawansowane systemy filtrowentylacji, łączności i inne układy umożliwiające wysoce autonomiczną pracę w ekstremalnych warunkach.

Debiutem bojowym jednego z pojazdów o nr 317 był udział w usuwaniu skutków katastrofy w Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej z 25/26 kwietnia 1986. Pojazd dostarczono 3 maja na pokładzie samolotu transportowego z Leningradu do Kijowa. Był używany do przeprowadzania rozpoznania, badań i pomiarów w rejonie zniszczonego 4. bloku energetycznego. Od 3 maja do 28 września 1986 pojazd przejechał łącznie 4720 km, po czym został zwrócony do KB TransMasz w celu oceny skutków promieniowania na jego układy.

Archiwalne zdjęcie z wnętrza ukazujące wysoki standard przedziału pasażerskiego / Zdjęcie: Skylancer7441 via X

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Druga pożyczka amerykańska na zakup uzbrojenia

Jak poinformowało Ministerstwo Obrony Narodowej, Polska i Stany Zjednoczone zawarły umowę pożyczki bezpośredniej w ramach programu Foreign Military Financing na kwotę 2 mld USD…

Grecja zatwierdziła zakup F-35A i udział w programie fregat Constellation

Parlamentarna komisja ds. uzbrojenia w Grecji zatwierdziła wnioski Departamentu Obrony Narodowej dotyczące zakupu 20 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II oraz dołączenie…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X