17 lutego dyrektor generalny tureckiej Prezydencji Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Başkanlığı, SSB) İsmail Demir poinformował w mediach społecznościowych o odbiorze przez departament lotnictwa tureckiej policji (Türk Polis Teşkilatı) pierwszego z sześciu zamówionych w 2017 (z opcją na trzy kolejne) zmodernizowanych śmigłowców szturmowych TAI T129B ATAK Faz-2.
Turecka policja odebrała pierwszy z sześciu zamówionych zmodernizowanych śmigłowców szturmowych TAI T129B ATAK Faz-2 / Zdjęcie: Türk Polis Teşkila
Według dostępnych informacji, do czasu ogłoszenia wstępnej gotowości operacyjnej (IOC, Initial Operational Capability), policyjne śmigłowce szturmowe będą stacjonować w Ankarze, a później zostaną rozmieszczone na pograniczne rejony w pobliżu Syrii i Iraku. Wynika to z faktu, iż na tych terenach zamieszkałych przez mniejszość kurdyjską w latach 1984-2013 trwał konflikt zbrojny, w którym zginęło ponad 43 tys. ludzi i obszar ten pozostaje niespokojny politycznie.
Departament lotnictwa tureckiej policji dysponuje obecnie liczną flotą statków powietrznych: od samolotów dyspozycyjnych Beechcraft Super King Air, poprzez śmigłowce Bell 209 i 407, MD Helicopters MD 600, Sikorsky S-70 Black Hawk i Aérospatiale Alouette II, aż po bezzałogowe statki latające TAI Anka, Bayraktar TB2 i ÇAĞATAY VTOL.
Podstawowe modyfikacje T129B ATAK Faz-2 w porównaniu do Faz-1 (dostarczanych do 2020) obejmują nowy pakiet systemów walki radioelektronicznej, rozszerzony system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką radaru, system zakłócania pasma radiowego, system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera, a także nowe radiostacje typu 9681 V/UHF. Pierwszy śmigłowiec tej wersji oblatano 13 listopada 2019 (Zmodernizowany T129 oblatany, 2019-11-17).
Tym samym Türk Polis Teşkilatı została formalnie trzecim użytkownikiem tych wiropłatów, obok lotnictwa tureckich wojsk lądowych (Türk Kara Havacilik Komutanlığı) – odebrało 51 z 59 zamówionych egzemplarzy (z opcją na 32 kolejne) oraz Eskadry Lotnictwa Żandarmerii (Türk Jandarma Havacılık Başkanlığı) – odebrała 6 zamówionych egzemplarzy (pozostaje do wykorzystania opcja na 3 kolejne). Policyjne wiropłaty będą podlegać Departamentowi Lotnictwa Generalnej Dyrekcji Bezpieczeństwa (Emniyet Genel Müdürlüğü – Havacılık Daire Başkanlığı), znanego jako Polis.
Zainteresowanie zakupem T129 wyraziły dotąd też Pakistan (30 egz. zamówionych z dostawami z końcem br.) i Filipiny (zapotrzebowanie na 6 egz.), ale eksport pozostaje pod znakiem zapytania z powodu amerykańskiego embarga na silniki turbowałowe LHTEC CTS800-4A (Filipiny zainteresowane T129, 2018-12-04; T129 ATAK dla Pakistanu?, 2018-05-27).
Holding TUSAŞ, produkujący na włoskiej licencji śmigłowce T129, na zlecenie SSB z 22 lutego 2019 opracuje i zbuduje w ramach projektu Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri następcę tychże wiropłatów, który otrzymał wstępne oznaczenie ATAK 2. Projekt ujawniono 31 października 2017. Oblot prototypu, który ma być dwa razy cięższy od T129, ma nastąpić do 2024 (Rozwój TAI ATAK 2, 2019-02-24).