1 marca koncern Rheinmetall AG zaprezentował swoją ofertę dla australijskiego programu Mounted Close Combat Capability LAND 400 Phase 3. Program ma wyłonić dostawcę 450 bojowych wozów piechoty (bwp) wraz z 17 wozami zabezpieczenia technicznego (wzt). Oferta niemiecka dla Australian Army obejmuje bwp Lynx IFV (Infantry Fighting Vehicle) i transporter opancerzony Lynx MSV (Manouevre Support Vehicle).

Modułowa konstrukcja pojazdów Lynx pozwoli na dostosowanie ich m.in. do konfiguracji samobieżnego moździerza

Modułowa konstrukcja pojazdów Lynx pozwoli na dostosowanie ich m.in. do konfiguracji samobieżnego moździerza

Bwp jest oferowany z dwuosobową, modułową wieżą Rheinmetall MTS Lance. Tak dostosowany pojazd został po raz pierwszy zaprezentowany podczas konferencji Land Forces 2018, od 4 do 6 września w wariancie KF-41 Lynx z powiększonym kadłubem i wieżą Lance 2.0. Lynx MSV o zredukowanej do 26 t masie całkowitej będzie zdolny do pływania, co jest wymaganiem Australian Army.

Wieże Lance mają być produkowane w Military Vehicle Centre of Excellence (MILVEHCOE) w Brisbane w stanie Queensland. Stosowne ustalenia zostały zawarte w ramach programu Mounted Combat Reconnaissance Capability Land 400 Phase 2. Wieża została wyposażona w niezależny, cyfrowy dzienno-nocny przyrząd celowniczy dowódcy SEOSS-P (dla kierowcy SEOSS-S), kamery TV i w podczerwieni oraz zintegrowany z uzbrojeniem system zarządzania polem walki (Battle Management System, BMS).

Lynx MSV o zredukowanej do 26 t masie całkowitej będzie zdolny do pływania / Grafiki: Rheinmetall AG

Lynx MSV o zredukowanej do 26 t masie całkowitej będzie zdolny do pływania / Grafiki: Rheinmetall AG

Niemiecki koncern oferuje włączenie w produkcję bwp lokalnych dostawców, a także wsparcie techniczne i szkolenie personelu. Montaż końcowy pojazdów również byłby realizowany na antypodach. Co ciekawe, niektóre elementy pojazdów Lynx już powstają w Australii: w zakładach Supashock w Adelaide, Cablex w Melbourne, Bisalloy Steels w Wollongong i Milspec Manufacturing w Albury.

Analiza
Modułowe Lynxy spełniają wymagania NATO i ich sojuszników w zakresie mobilności, ochrony balistycznej i przeciwminowej i zdolności bojowych. Istnieje możliwość ich zabudowy jako samobieżnego moździerza, wozu zabezpieczenia technicznego i pojazdu-amfibii. Opancerzenie zapewnia osłonę przed ogniem pośrednim i bezpośrednim, wybuchem min przeciwpancernych i improwizowanych ładunków wybuchowych (IED), amunicją kasetową, pociskami formowanych wybuchowo EFP (Explosively Formed Projectiles) czy przeciwpancernymi pociskami kierowanymi. W wersji transportera piechoty pojazd będzie przewoził trzyosobową załogę i co najmniej sześciu żołnierzy desantu.

Bojowy wóz piechoty Lynx w wariancie KF31 został zaprezentowany podczas paryskich targów Eurosatory 2016, natomiast wariant powiększony – KF41, dwa lata później. Pojazd otrzymał wieżę Lance uzbrojoną w 35-mm armatę automatyczną Wotan 35 o zasięgu do 3 km i 7,62-mm trzylufowy napędowy km RMG762 (Eurosatory 2018: Debiut Rheinmetall KF41 Lynx, 2018-06-17).

Postępowanie przetargowe w programie Mounted Close Combat Capability LAND 400 Phase 3 rozpoczęło się 24 sierpnia 2018. Oferty były przyjmowane do 1 marca. Według szacunków zawartych w Zintegrowanym programie inwestycjidostawa nowych bwp ma pochłonąć 10-15 mld AUD (27-40 mld zł). Zastąpią one w linii 340 pojazdów typu M113SA4 w wersjach transportera opancerzonego, wozu wsparcia technicznego, wozu ewakuacji medycznej, wozu dowodzenia i wozu wsparcia logistycznego (Bwp dla Australii, 2018-08-29).