20 października spółka Boeing poinformowała, że centrum testów uzbrojenia amerykańskiej marynarki wojennej NAWCWD (Naval Air Weapons Center Weapons Division), podległe dowództwu NAVAIR (Naval Air Systems Command) zleciło prace o wartości ok. 30 mln USD (116 mln zł) na budowę demonstratora technologii ponaddźwiękowego pocisku rakietowego SPEAR (Supersonic Propulsion Enabled Advanced Ramjet) z napędem strumieniowym. Próby SPEAR w powietrzu mają rozpocząć się pod koniec 2022.
Boeing ma doświadczenie w technologiach super- i hipersonicznych z programów rozwoju eksperymentalnego pocisku X-51A WaveRider o napędzie strumieniowym z 2010, a także kanałowego systemu napędowego o zmiennym przepływie dla rakiet (Variable Flow Ducted Rocket) w ramach nadzorowanego przez agencję DARPA programu T-3 (Triple Target Terminator) w 2014 / Grafika: Boeing
Steve Mercer, dyrektor zarządzający programem SPEAR w Boeingu, powiedział, że jego celem jest opracowanie wymagań operacyjnych dla technologii rakietowej, która pozwoli na zwiększenie możliwości bojowych samolotów pokładowych F/A-18E/F Super Hornet w zakresie zwalczania celów powierzchniowych (Super Hornet Block III dostarczone, 2020-06-18).
Boeing podkreśla w komunikacie prasowym, że ma doświadczenie w technologiach super- i hipersonicznych w postaci eksperymentalnego pocisku X-51A WaveRider o napędzie strumieniowym z 2010, a także kanałowym systemem napędowym o zmiennym przepływie dla rakiet (Variable Flow Ducted Rocket) w ramach nadzorowanego przez agencję DARPA programu T-3 (Triple Target Terminator) w 2014.
Analiza
Wokół programu SPEAR jest dużo niejasności. Nie wiadomo, jakiego rodzaju demonstrator technologii rakietowej zostanie opracowany. Choć akronim programu zawiera słowo ponaddźwiękowy, to zakłada się zastosowanie przez Boeinga napędu hipersonicznego, czyli osiągnięcie prędkości rzędu Ma5 i powyżej.
Wprawdzie, w komunikacie prasowym jest mowa o współprodukcji demonstratora technologii, ale nie podano jaki podmiot jest partnerem w programie. Zwłaszcza, że na stronie www konsorcjum Naval Aviation Systems Consortium (NASC) jest zapis z 31 sierpnia br., że w ramach programu SPEAR na sam płatowiec pocisku zarezerwowano łącznie ponad 32 mln USD (124 mln zł), a więc więcej, niż otrzymał teraz Boeing. Nie ma też informacji o przedmiotowym kontrakcie na stronie www Departamentu Obrony USA, gdzie są publikowane wszystkie zamówienia o wartości powyżej 7 mln USD (27 mln zł).
Co istotne, w marcu br. NAWCWD opublikowała zapytanie o informację dotyczącą produkcji i testów silnika strumieniowego (ramjet) na paliwo stałe, ale nie jest jasne czy jest to związane z programem SPEAR.