We wtorek, 17 czerwca 2025, singapurski dziennik The Strait Times przekazał informację dowódcy królewskich malezyjskich wojsk lotniczych (Tentera Udara Diraja Malaysia, TUDM) gen. Tan Sri Asghar Khan Goriman Khan o tym, że Departament Stanu USA wydał zgodę na zakup około 30-33 używanych samolotów wielozadaniowych F/A-18C/D Hornet od Kuwejtu.
Kuwejcki F/A-18C Hornet / Zdjęcie: PH2 Bruce R. Trombecky, US Navy
Decyzja została ogłoszona podczas święta z okazji 67-lecia powstania Tentera Udara Diraja Malaysia (faktycznie rocznica była 2 czerwca br. – przyp. red.) podczas obchodów w bazie lotniczej RMAF Kuantan w stanie Pahang, położonej na wschodnim wybrzeżu Półwyspu Malajskiego, u ujścia rzeki Kuantan do Morza Południowochińskiego.
Odnotowano pozytywny postęp (w umowie), powołaliśmy komisję składającą się z ministerstw obrony obu krajów i kuwejckich sił powietrznych, a Stany Zjednoczone wyraziły zgodę na kontynuowanie dalszych dyskusji – powiedział najwyższej rangi oficer w TUDM na konferencji prasowej zorganizowanej podczas obchodów.
Proces ten zostanie przeprowadzony w niedalekiej przyszłości, ale musimy również poczekać, aż Kuwejt otrzyma F/A-18 E/F Super Hornet, które zakupili od USA. To kluczowy czynnik – dodał gen. Tan Sri Asghar Khan Goriman Khan. Gdy tylko otrzymają Super Hornety, wtedy, jeśli Bóg pozwoli, transfer z Kuwejtu do Malezji będzie przebiegał pozytywnie. Dyskusje już się rozpoczęły – podsumował generał (jest to ciekawe sformułowanie, bo 2 września 2021 Boeing informował o zakończeniu dostaw 22 F/A-18E i 6 F/A-18F Super Hornet do Kuwejtu, ale w opcji zawarto możliwość dokupienia 10 F/A-18E – przyp. red.) (Wsparcie dla kuwejckich F/A-18).
Zgodnie z ustawą federalną Arms Export Control Act (ze zmianami), zastępca sekretarza stanu USA ds. polityczno-wojskowych (aktualnie Fleet White) musi przesłać list ze zgodą Departamentu Stanu na sprzedaż sprzętu wojskowego i uzbrojenia produkcji amerykańskiej, jeśli dane państwo chce odsprzedać lub przekazać je innemu.
Obecne rozmowy kuwejcko-malezyjskie w sprawie odkupienia Hornetów trwają od grudnia 2021. Proces ten przyspieszył po tym, jak minister obrony Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin odbył oficjalną wizytę w Kuwejcie w październiku 2024 Towarzyszył mu dowódca TUDM i spotkał się z premierem szejkiem Ahmadem Abdullahem Al-Ahmadem Al-Sabahem i wicepremierem szejkiem Fahadem Yousefem Saudem Al-Sabahem. Wizyta obejmowała inspekcję kuwejckich Hornetów, a szef resortu obrony Malezji został poinformowany, że Kuwejt co do zasady nie ma zastrzeżeń co do nabycia ich, pod warunkiem realizacji własnych zobowiązań.
Delegacja malezyjska otrzymała zapewnienie, że kuwejckie Hornety przechodziły okresowe modernizacje radarów, awioniki, elektronicznych systemów bojowych i oprzyrządowania kabin, aby zachować gotowość bojową. Minister obrony Malezji stwierdził po inspekcji, że płatowce pozostają solidne konstrukcyjnie i w dobrym stanie technicznym ze względu na stosunkowo niski nalot i rygorystyczne harmonogramy konserwacji.
Jednak Malezja była zainteresowana nowymi samolotami bojowymi od 2009 w ramach programu MRCA (Multi-Role Combat Aircraft) na następców 10 problematycznych MiG-29N/NUB (izdielije 9.12N), ale ten zakończył się fiaskiem, dlatego zdecydowano się na wydłużenie eksploatacji rosyjskich samolotów. W 2017 po raz pojawił się temat kuwejckich samolotów w Malezji, ale zrezygnowano z rozmów z powodu ograniczeń budżetowych.
Długo nie trzeba było jednak czekać i w lipcu 2018 informowano o niskiej gotowości operacyjnej nie tylko MiG-29 (które zostały spisane ze stanu), także 18 cięższych Su-30MKM, w związku z czym wznowiono poszukiwania dostawcy nowych 36-40 samolotów, a już we wrześniu 2019 zdecydowano o planach wycofania tych drugich. Wprawdzie 23 maja 2023 zamówiono 18 lekkich samolotów bojowych KAI FA-50M Block 20 w programie LCA (Light Combat Aircraft) z Republiki Korei, zamiast 36 planowanych pierwotnie, nie rozwiązuje to potrzeb operacyjnych TUDM.
Wojska lotnicze Kuwejtu (al-Quwwat al-Jawwiya al-Kuwaitiya) dysponują obecnie 25 jednomiejscowymi F/A-18C i 7 dwumiejscowymi F/A-18D Hornet od października 1991 (pierwotnie było ich 40; a 9 października 2024 jeden rozbił się), które zgrupowano w dwóch eskadrach, stacjonujących w bazie lotniczej Ahmed al Jaber, gdzie stopniowo są zastępowane przez Super Hornety. Jednak nie wiadomo, czy wszystkie egzemplarze zostaną odsprzedane, ale doniesienia mówią o przynajmniej większości z nich (30-33 egz.), w zależności zapewne od stanu technicznego.
Co ciekawe, Malezja posiada 8 dwumiejscowych F/A-18D Hornet, w ramach 18. Eskadry TUDM w bazie lotniczej RMAF Butterworth, położonej w pobliżu miasta Seberang Perai w wyspiarskim stanie Pennang. Samoloty przechodzą ograniczoną modernizację zatwierdzoną w 2022, obejmującą ulepszenia systemów łączności, integrację odbiorników ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką radarową i łącza wymiany danych Link-16, a także optoelektronicznych zasobników obserwacyjno-celowniczych Lockheed Martin AN/AAQ-33 Sniper ATP (Advanced Targeting Pod).
Pozyskanie więc kolejnych Hornetów pozwoli ujednolicić flotę do dwóch typów samolotów bojowych i całkowitą rezygnację z problematycznych samolotów rosyjskich (wycofano też BAE Hawk 208/108). Z kolei nowa odsłona programu MRCA, który wyłoni następcę Hornetów, została odroczona do 2040.