W poniedziałek, 9 grudnia 2024, włoska spółka Leonardo otrzymała zamówienie na dostawy zestawów systemów samoobrony Miysis DIRCM (Directed Infrared Countermeasure) i MAIR (Multiple Aperture InfraRed) na potrzeby rządowego użytkownika nowego samolotu klasy VIP typu Airbus A330.
Miysis DIRCM / Zdjęcie: Leonardo
Systemy mają zostać zintegrowane przez szwajcarską spółkę Jet Aviation podczas prac doposażeniowym samolotu w jej zakładzie napraw, remontów i obsług (MRO).
Połączenie Miysis DIRCM i MAIR umożliwi jednoczesne wykrywanie, śledzenie i neutralizację wielu nadlatujących zagrożeń rakietowych. Zapewnia to samolotowi większą swobodę działania, a ponieważ Miysis DIRCM osiągał 100% skuteczność w zwalczaniu wszystkich celów w realistycznych testach, zarówno tych nowoczesnych, jak i starszych pocisków kierowanych na wiązkę podczerwoną.
Jak twierdzi Leonardo, w przeciwieństwie do innych systemów obrony tej klasy, Miysis DIRCM nie wymaga konserwacji po zainstalowaniu, dzięki czemu koszty w całym okresie eksploatacji mają być minimalne. Jest także całkowicie opracowany w Europie, dzięki czemu nie ma podlega amerykańskim ograniczeniom ITAR (Przepisy Międzynarodowego Handlu Bronią – International Traffic in Arms Regulations), co zapewnia klientom większą kontrolę nad tym, jak chcą korzystać ze swojego systemu.
Kierowane na podczerwień pociski przeciwlotnicze, takie jak z przenośnych przeciwlotniczych zestawów rakietowych klasy MANPADS (Man Portable Air Defence System), stanowią poważne zagrożenie dla lotnictwa, szczególnie podczas lotów w strefach konfliktu lub wokół nich. Miysis DIRCM jest w użyciu przez brytyjskie królewskie wojska lotnicze (Royal Air Force, RAF), a także wojska lotnicze innych państw NATO i Bliskiego Wschodu.
MAIR jest systemem ostrzegania o pociskach, bazującym na wielu czujnikach podczerwieni i obejmującym swoim zasięgiem cały obszar wokół samolotu, dzięki rozproszonej aperturze, łączącej dane z kamer IR rozmieszczonych wokół nosiciela w celu jednoczesnego wykrywania i śledzenia nadlatujących pocisków za pomocą ich sygnatur cieplnych, przed przekazaniem ich do Miysis DIRCM. Jego laser o dużej mocy jest skierowany na głowicę naprowadzającą pocisku, oślepiając go tak, że pocisk nie jest w stanie śledzić chronionego samolotu.
Kompatybilne ze wszystkimi typami statków powietrznych, systemy ochrony Leonardo mogą zostać zintegrowane ze śmigłowcami, samolotami szerokokadłubowymi i wszystkie klasami statków powietrznych pomiędzy nimi. Są kompaktowe, lekkie, a ich instalacja nie wpływa na osiągi platformy ani jej systemy.
Odbiorca najnowszego zamówienia nie został ujawniony, ale warto zauważyć, że konkurencyjne zestawy DIRCM i IMWS (Infrared Missile Warning System) izraelskiej spółki Elbit Systems, trafią na kanadyjskie CC-330 Husky, czyli lokalnie oznaczone A330-200 MRTT (Multi Role Tanker Transport), przeznaczone nie tylko do zadań transportowo-tankujących, ale także lotów VIP.
https://twitter.com/LDO_Electronics/status/1866068329347129491
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.