Para Prezydencka kontynuuje wizytę w Azji Południowo–Wschodniej. W czwartek, 12 czerwca 2025, Prezydent Andrzej Duda spotkał się z Prezydentem Republiki Singapuru Tharmanem Shanmugaratnamem. Głównym tematem rozmów była współpraca gospodarcza naszych państw (Wizyta prezydenta Andrzeja Dudy w Malezji z czołgami PT-91M Pendekar w tle).
Prezydent RP przekazał swojemu singapurskiemu odpowiednikowi gratulacje z okazji obchodzonego w tym roku 60–lecia powstania Singapuru jako niezależnego państwa. – Od tego czasu [to państwo] bardzo dynamicznie się rozwija – powiedział. Podkreślił również, że wizyta w Singapurze jest ważna dla przyszłości polskiej współpracy międzynarodowej, zwłaszcza w wymiarze gospodarczym ze względu na to, że jest to jeden z najbardziej rozwiniętych i najdynamiczniej rozwijających się zakątków świata, gdzie kwitnie międzynarodowy handel.
Andrzej Duda wskazał, że dzisiejsze rozmowy zdominował temat współpracy w zakresie inwestycji. – Tych dużych inwestycji, które są realizowane, czy planowane we współpracy z Singapurem jest już kilka i mamy nadzieję, że będzie ich więcej. Singapur patrzy na Unię Europejską m.in. przez pryzmat Polski i widzi duże możliwości rozwoju swoich różnych zamierzeń biznesowych – stwierdził.
Przekonywał, że nasz kraj jest bardzo dobrym miejscem do inwestowania ze względu na dynamiczny rozwój oraz znakomitą kadrę inżynierów. Zwrócił uwagę, że Polska jest częścią Inicjatywy Trójmorza – platformy regionalnej współpracy w naszej części Europy, jednego z najszybciej rozwijających się regionów na świecie.– Jutro mamy spotkanie, forum biznesowe round table z firmami polskimi i singapurskimi. Na pewno będziemy kontynuowali rozmowę na te tematy – podkreślił.
Rozmowy Prezydentów Polski i Singapuru dotyczyły również współpracy w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego, obronności i nowych technologii. Polski przywódca zachęcał również do większego zainteresowania ofertą polskich firm.
Wizyta w ST Engineering
Rano Prezydent Andrzej Duda złożył wizytę w siedzibie firmy ST Engineering, działającej na rynku technologii obronnych. – Mamy nadzieję, że firma ta będzie współpracowała z naszymi podmiotami. Zainteresowana jest potencjalnie Polska Grupa Zbrojeniowa i WB Electronics – wskazał. Dodał również, że przedmiotem zainteresowania strony singapurskiej jest produkcja wozu bojowego – we współpracy z polskimi firmami – w miejsce dotychczas produkowanego wozu Rosomak, na licencji fińskiej Patrii.
Mieliśmy dzisiaj zademonstrowane różne możliwości w zakresie obsługi portowej, więc rzeczywiście powiedziałbym, że jest to najwyższy w tej chwili poziom technologiczny na świecie. Ta firma jest też obecna od kilku lat na Targach Kieleckich. Zachęcaliśmy w związku z tym do większego zainteresowania współpracą z Polską i o tym głównie, dzisiaj rozmawialiśmy w siedzibie firmy z jej zarządem – przekazał.
Singapore Technologies Engineering Ltd to wszechstronny koncern technologiczny, zatrudniający ponad 27 tys. pracowników na całym świecie, który aktywnie rozwija swoją działalność w Polsce i Europie Środkowo–Wschodniej. Przedsiębiorstwo działa na rynku technologii obronnych, także w segmentach: lotnictwa, inteligentnych miast, obrony i bezpieczeństwa publicznego.
Firma ST Engineering uczestniczy m.in. w Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach, podczas którego prezentuje swoje najnowsze technologie i rozwiązania w zakresie obronności.
Prezydentowi RP w rozmowach towarzyszyli: Szef Biura Polityki Międzynarodowej Wojciech Kolarski, Zastępca Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego ds. Międzynarodowej Polityki Bezpieczeństwa Mieszko Pawlak oraz Doradca Prezydenta RP Rafał Kos.
Terrex
ST Engineering jest producentem rodziny kołowych transporterów opancerzonych Terrex. Pierwsza generacja pojazdów pod nazwą Terrex AV-81, uzbrojonych w 12,7-mm karabin maszynowy służy w singapurskich Wojskach Lądowych (Tentera Singapura) w liczbie 435 egzemplarzy od 2006.
Terrex s5 / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Na londyńskich targach przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI 2015 zaprezentowano drugą generację: Terrex II, który był oferowany amerykańskiemu Korpusowi Piechoty Morskiej (USMC) na następcę gąsienicowych transporterów pływających AAV-7A1 (Amphibious Assault Vehicle, dawniej LVT-7) w programie o kr. ACV (Amphibious Combat Vehicle), ale przegrał z ofertą BAE Systems z Iveco Defence Vehicles, które zaproponowały nowy pojazd na bazie brytyjsko-włoskich SuperAV/Freccia/Centauro. W kwietniu br. ogłoszono, że pojazd będzie produkowany licencyjnie w Kazachstanie pod oznaczeniem Terrex – Barys A 8×8.
USMC oferowano później także bezskutecznie (jak również Australii) pojazd trzeciej generacji AV-82 Terrex 3 (Sentinel II), wspólnie z Science Applications International Corp. (SAIC). Ostatecznie udało się sprzedać 19 egzemplarzy do Ghany.
Podczas targów Singapore Airshow 2024 w lutym ubiegłego roku miała miejsce premiera najnowszej generacji pojazdów tej rodziny o nazwie Terrex s5. O szczegółach konstrukcji można przeczytać tutaj: Singapore Airshow 2024: Premiera Terrexa s5.
Przypomnijmy, że 14 sierpnia 2023 Agencja Uzbrojenia podpisała umowę ramową z Polską Grupą Zbrojeniową na dostawę kilkuset Kołowych Transporterów Opancerzonych w wersji bojowej o kryptonimie Serwal. Teraz PGZ poszukuje partnera zagranicznego, a potencjalne zainteresowanie wyrażały fińska Patria z AMV XP 8×8, promowanym swego czasu jako Rosomak XP, czy południowokoreańska Hyundai Rotem z pojazdem N-WAV (Next generation Wheeled Armored Vehicle).