6 sierpnia spółka Rohde & Schwarz została wybrana dostawcą opartego na protokołach IP systemu komunikacji głosowej R&S VCS-4G do wirtualnej wieży kontroli lotów w brytyjskim Cranfield, która zostanie uruchomiona w grudniu 2018.
Obraz wideo i dźwięk w czasie rzeczywistym będą przesyłane z lotniska do wirtualnej wieży kontroli lotów. / Zdjęcie: Saab Digital Air Traffic Solutions
Spółka dostarczy wyposażenie dla czterech zdalnych stanowisk pracy kontrolerów ruchu lotniczego (ATC). Dzięki niemu zarządzający ruchem lotniczym kontrolerzy będą mogli za pomocą transmisji video w czasie rzeczywistym obserwować sytuację na lotnisku, kontaktować się z załogami samolotów i transmitować dane.
R&S VCS-4G pozwala na integrację istniejących analogowych radiotelefonów i linii telefonicznych z cyfrowym przesyłaniem mowy VoIP protokołami SIP, RTP i R2S, zgodnie z normą EUROCAE WG67 ED. System jest w pełni skalowalny i może być rozbudowywany bez konieczności zastępowania starszego wyposażenia.
Głównym dostawcą wirtualnej wieży kontroli lotów w Cranfield jest szwedzka spółka joint venture Saab Digital Air Traffic Solutions (założoną w czerwcu 2016 przez Saab i LFV), a projekt powstaje z inicjatywy Cranfield University. Umowę podpisano w październiku 2017 Technologia jest rozwijana od 2006, natomiast w 2015 otrzymano stosowne certyfikaty umożliwiające zarządzanie przestrzenią powietrzną.
Na, położonym 70 km od Londynu, lotnisku zbudowano maszt wyposażony w kamery telewizyjne HD i inne czujniki, z których obraz w zakresie 360 stopni będzie przesyłany na panoramiczne ekrany kontrolerów ruchu lotniczego. Będzie przesyłany także dźwięk rejestrowany na płycie lotniska. Sami kontrolerzy będą znajdować się w centrum oddalonym130 km od samego lotniska.
Według analityków wirtualne wieże kontroli lotów są przyszłością lotnictwa cywilnego i wojskowego. Pozwalają zwiększyć przepustowość lotnisk i bezpieczeństwo statków powietrznych. Ponadto pozwalają na pracę specjalistycznego personelu z dala od stref walk.
Systemy cyfryzacji procesów gromadzenia, przetwarzania i udostępniania danych, opracowane przez Saab Digital Air Traffic Solutions, zostały wcześniej przetestowane na lotniskach na lotniskach w Örnsköldsvik i Sundsvall w Szwecji. Kolejnym będzie przyzakładowe lotnisko Saaba w Linköping, natomiast technologia była testowana w Australii, Holandii, Irlandii, Norwegii i USA (Saab GlobalEye oblatany, 2018-03-15, Debiut Saab GlobalEye, 2018-02-25).