W czwartek, 21 listopada 2024, amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała, że należące do niej biuro projektowe Skunk Works wraz z laboratorium OPL (Operator Performance Laboratory) Uniwersytetu stanu Iowa, przeprowadziły demonstrację współpracy samolotu sterowanego przez człowieka z samolotami sterowanymi za pomocą algorytmów uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji).
L-39 Albatros / Zdjęcie: Lockheed Martin
Podczas demonstracji w powietrzu, operator na pokładzie lekkiego samolotu szkolenia zaawansowanego Aero L-39 Albatros wydawał polecenia w czasie rzeczywistym dwóm lekkim samolotom szkolno-treningowym Aero L-29 Delfín, wyposażonym w układ sterowania z algorytmami sztucznej inteligencji za pośrednictwem interfejsu pilota (PVI) z ekranem dotykowym.
W serii testów zespoły Skunk Works i OPL symulowały ofensywną misję przeciwlotniczą, w której powietrzny, ludzki kierownik walki na pokładzie L-39 Albatros przydzielał cele dwóm L-29 Delfin, które następnie współpracowały, aby namierzyć i „zniszczyć” dwa pozorowane wrogie odrzutowce za pomocą symulowanych systemów misji i broni.
Praca, którą wykonujemy z OPL Uniwersytetu stanu Iowa, jest podstawą przyszłości walki powietrznej, w której rodzina załogowych i bezzałogowych systemów będzie współpracować, aby wykonywać złożone misje — powiedział John Clark, wiceprezes i dyrektor generalny Lockheed Martin Skunk Works. Jesteśmy podekscytowani możliwością wykorzystania naszych różnorodnych umiejętności do rozwijania wszystkich elementów tego nowego sposobu działania.
Zrealizowane testy w powietrzu bazują na poprzednich eksperymentach, które wykazały możliwości kontrolowanej przez SI walki radioelektronicznej powietrze-ziemia przeciwko systemom łączności i geolokalizacji. W tym roku testy przeniosły się na SI w zakresie walki powietrze-powietrze, gdzie SI wysyła polecenia bezpośrednio do autopilotów samolotów. Jest to trzeci test tego typu i pierwszy, w którym uwzględniono ludzkiego kierownika walki w czasie rzeczywistym nadzorującego działania SI.
L-29 Delfin należące do OPL / Zdjęcie: Madeline Guadarrama, USAF
Wysoce zmodyfikowane samoloty L-29 Delfin, należące do OPL Uniwersytetu stanu Iowa, wzięły udział w październiku br. w demonstracji technologii autonomicznych w akademii szkolenia pilotów doświadczalnych wojsk lotniczych (USAF Test Pilot School) w bazie lotniczej Edwards w Kalifornii. Ośrodek ten, w ramach programu ACE (Air Combat Evolution), realizuje testy w locie sterowanego za pomocą sztucznej inteligencji eksperymentalnego samolotu VISTA X-62A.
Trzydniowe próby z L-29 Delfin miały na celu realizację dodatkowych testów dla programu ACE. Sama platforma L-29 jest używana do wsparcia testów ze sztuczną inteligencją w lotnictwie od 2020. Program ACE nadzoruje Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) i Laboratorium Badawczego USAF (Air Force Research Laboratory, AFRL).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.