Podczas Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) spółki Leonardo i Diamond Aircraft Industries ujawniły morski samolot rozpoznawczy DA62-MSA (Maritime Surveillance Aircraft). Popularny dwusilnikowy płatowiec został wyposażony w pakiet wyposażenia elektronicznego i ma być oferowany jako niskokosztowa platforma obserwacyjna krótkiego i średniego zasięgu dla klientów z Ameryki Południowej, Afryki i Azji.

Na SIAE 2019 zadebiutował samolot rozpoznawczy DA62-MSA. Choć ma realizować operacje morskie, przedstawiciele spółek nie wykluczyli możliwości wykorzystania nowych zdolności tej platformy podczas działań nad obszarami lądowymi. Według Liquna Zhanga, dyrektora generalnego Diamond Aircraft Industries, samolot będzie dostępny pod koniec 2019. Pierwsze informacje o nowym przeznaczeniu DA62 ujawniono na tydzień przed paryskimi targami / Zdjęcie: Michał Jarocki

Na SIAE 2019 zadebiutował samolot rozpoznawczy DA62-MSA. Choć ma realizować operacje morskie, przedstawiciele spółek nie wykluczyli możliwości wykorzystania nowych zdolności tej platformy podczas działań nad obszarami lądowymi. Według Liquna Zhanga, dyrektora generalnego Diamond Aircraft Industries, samolot będzie dostępny pod koniec 2019. Pierwsze informacje o nowym przeznaczeniu DA62 ujawniono na tydzień przed paryskimi targami / Zdjęcie: Michał Jarocki

Podstawowy pakiet wyposażenia elektronicznego obejmuje wielofunkcyjny radar Leonardo Gabbiano TS Ultra-Light (UL), zaprezentowany po raz pierwszy na SIAE 2017. To urządzenie z syntetyczną aperturą, funkcją rozpoznawania celów powierzchniowych na tle ziemi, unikania niekorzystnych warunków pogodowych i mapowania terenu (SIAE2019: Leonardo Falco Xplorer, 2019-06-18). Masa radaru Leonardo Gabbiano TS to poniżej 24 kg. Urządzenie może zostać zintegrowane z bezzałogowymi statkami latającymi Hermes 450/900 i Leonardo Falco EVO, śmigłowcami AW139 i AW101 oraz samolotami KC-390, Beechcraft B350 i ATR 42MP.

Samolot został wyposażony w głowicę optoelektroniczną z kamerami wysokiej rozdzielczości, która – podobnie jak radar – została zintegrowana z konsolą systemu zarządzania misji Leonardo ATOS (Airborne Tactical Observation and Surveillance). Spółka zainstalowała ten system na ponad 60 platformach włoskich wojsk lotniczych (Aeronautica Militare Italiana) i Korpusu Straży Skarbowej (Corpo della Guardia di Finanza) oraz straży wybrzeża i służby celnej Australii.

DA62-MSA może też opcjonalnie zostać wyposażony w inne systemy Leonardo: rozpoznania elektronicznego SAGE zwiększającego świadomość sytuacyjną oraz rozpoznania promieniowania radiolektronicznego Spider do prowadzenia wywiadu telekomunikacyjnego. SAGE gromadzi informacje na temat zagrożeń na częstotliwościach radiowych, Spider może wykrywać, przechwytywać, identyfikować i lokalizować źródła promieniowania.

Maksymalna masa startowa DA62-MSA to 2300 kg. Samolot z czteroosobową załogą ma być zdolny do wykonywania lotów o długotrwałości 8 h. To kolejna specjalistyczna wersja lekkiego Diamind Aircraft DA62, wprowadzonego na rynek w październiku 2015. W maju 2017 zaprezentowano DA62 MPP (Multi Purpose Platform) mający realizować misje poszukiwawczo-ratownicze, patrolowe, zwalczania pożarów, reagowania kryzysowego oraz nadzorowania i kontrolowania infrastruktury technicznej i środowiska naturalnego. Sprzedano jak dotąd ponad 110 samolotów tej wersji.