We wtorek, 30 stycznia, na platformie społecznościowej X pojawiła się fotografia prototypu rosyjskiego kołowego transportera opancerzonego BTR-22 podczas testów. Pojazd miał oficjalną premierę na 9. Międzynarodowym Forum Wojskowo-Technicznym Armia-2023 w Kubince pod Moskwą (Białoruś zaprezentuje transporter opancerzony BTR-V2).
Pojazd po raz pierwszy sfotografowano w czerwcu 2023, gdy był transportowany w nieujawnionej lokalizacji na zestawie niskopodwoziowym, ale oficjalną premierę miał 14 sierpnia tego samego roku podczas Armia-2023. Był wówczas zintegrowany z bezzałogową wieżą BPPU-1 znaną z transporterów opancerzonych BTR-82A. Jednak już z końcem miesiąca pojawiła się fotografia innego egzemplarza z wieżą Balista. Teraz, na kolejnym ujęciu, wskazującym na testy w warunkach polowych, ponownie widzimy wieżę BPPU-1. Co ciekawe, początkowe oznaczenie pojazdu BTR-82U nawiązywało do platformy, którą miałby zastąpić w wojskach lądowych Federacji Rosyjskiej, a litera „U” oznacza „ulepszony” (Opcjonalnie załogowy BMP-3 Sinica zostanie przetestowany w Ukrainie).
🇷🇺 BTR-22 on the trials pic.twitter.com/QPoUgcGaFR
— 𝔗𝔥𝔢 𝕯𝔢𝔞𝔡 𝕯𝔦𝔰𝔱𝔯𝔦𝔠𝔱△ 🇬🇪🇺🇦🇺🇲🇬🇷 (@TheDeadDistrict) January 30, 2024
Z dostępnym informacji wynika, że kadłub pojazdu powstał w oparciu o doświadczenia rosyjskiego przemysłu zbrojeniowego z kołowymi BMP K-17 (BMP-K) WPK-7829 i BTR K-16 WPK-7829 na platformie Bumierang. Podobnie jak w nich i wzorem zachodnich konstrukcji, zespół napędowy przeniesiono do przodu kadłuba, a z tyłu umieszczono drzwi przedziału desantowego. Wyeliminowano tym samym największą bolączkę rodziny pojazdów BTR-60/70/80/82A/90.
#Армия_2023 #ARMY2023 Si bien no es nada innovador, es un buen trabajo, el cambio definitivo en la familia BTR80 y anteriores.
Mismo blindaje, no Anfibio, pero 100% ergonómico (para los estándares de la familia), ademas de asiento antiminas. pic.twitter.com/a583pSkDAU— ArmaduraXXI💯🇪🇦 (@oscar198o) August 14, 2023
https://twitter.com/AndreiBtvt/status/1691072418624798720
Załoga pojazdu składa się z dwóch żołnierzy (dowódcy i kierowcy), a desant z ośmiu żołnierzy. Jest to pojazd pływający, dlatego jego basa bojowa nie przekracza 20 ton. Ma 7560 mm długości, 2985 mm szerokości, 3020 mm wysokości, a prześwit wynosi 475 mm.
Został wyposażony w silnik wysokoprężny o mocy 330 KM, który ma zapewniać mu maksymalną prędkość do 100 km/h. Zwiększony miał zostać też zostać poziom ochrony balistycznej i przeciwminowej – zapewnia ochronę załogi przed ostrzałem nabojem 12,7 mm x 108 z pociskiem B-32 oraz detonacją ekwiwalentu 6 kg TNT.
Testowany pojazd został wyposażony w wieżę BPPU-1, uzbrojoną w 30-mm armatę automatyczną 2A72 o szybkostrzelności teoretycznej 330 strz./min. i 7,62-mm karabin maszynowy PKTM. W przypadku modułu wieżowego Balista oprócz wspomnianego tożsamego uzbrojenia (z wersją armaty o wyższej szybkostrzelności teoretycznej), zastosowano również zdwojoną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych 9M113M Konkurs-M.
BPPU-1 ma masę ok. 1700 kg i jest wyposażona w dzienno-nocny system celowniczy TKN-4GA-01 z noktowizorem i dalmierzem laserowym, do rażenia siły żywej, jak i celów powietrznych na dystansie do 2500 m.
https://twitter.com/Azael3210/status/1697015074693464396