Przejdź do serwisu tematycznego

Rosja testuje BTR-22, czyli budżetowego Bumieranga

W mediach społecznościowych pojawiła się fotografia prototypu rosyjskiego kołowego transportera opancerzonego BTR-22 podczas testów.

We wtorek, 30 stycznia, na platformie społecznościowej X pojawiła się fotografia prototypu rosyjskiego kołowego transportera opancerzonego BTR-22 podczas testów. Pojazd miał oficjalną premierę na 9. Międzynarodowym Forum Wojskowo-Technicznym Armia-2023 w Kubince pod Moskwą (Białoruś zaprezentuje transporter opancerzony BTR-V2).

Zdjęcie: Internet via X

Pojazd po raz pierwszy sfotografowano w czerwcu 2023, gdy był transportowany w nieujawnionej lokalizacji na zestawie niskopodwoziowym, ale oficjalną premierę miał 14 sierpnia tego samego roku podczas Armia-2023. Był wówczas zintegrowany z bezzałogową wieżą BPPU-1 znaną z transporterów opancerzonych BTR-82A. Jednak już z końcem miesiąca pojawiła się fotografia innego egzemplarza z wieżą Balista. Teraz, na kolejnym ujęciu, wskazującym na testy w warunkach polowych, ponownie widzimy wieżę BPPU-1. Co ciekawe, początkowe oznaczenie pojazdu BTR-82U nawiązywało do platformy, którą miałby zastąpić w wojskach lądowych Federacji Rosyjskiej, a litera “U” oznacza “ulepszony” (Opcjonalnie załogowy BMP-3 Sinica zostanie przetestowany w Ukrainie).

Z dostępnym informacji wynika, że kadłub pojazdu powstał w oparciu o doświadczenia rosyjskiego przemysłu zbrojeniowego z kołowymi BMP K-17 (BMP-K) WPK-7829 i BTR K-16 WPK-7829 na platformie Bumierang. Podobnie jak w nich i wzorem zachodnich konstrukcji, zespół napędowy przeniesiono do przodu kadłuba, a z tyłu umieszczono drzwi przedziału desantowego. Wyeliminowano tym samym największą bolączkę rodziny pojazdów BTR-60/70/80/82A/90.

Załoga pojazdu składa się z dwóch żołnierzy (dowódcy i kierowcy), a desant z ośmiu żołnierzy. Jest to pojazd pływający, dlatego jego basa bojowa nie przekracza 20 ton. Ma 7560 mm długości, 2985 mm szerokości, 3020 mm wysokości, a prześwit wynosi 475 mm.

Został wyposażony w silnik wysokoprężny o mocy 330 KM, który ma zapewniać mu maksymalną prędkość do 100 km/h. Zwiększony miał zostać też zostać poziom ochrony balistycznej i przeciwminowej – zapewnia ochronę załogi przed ostrzałem nabojem 12,7 mm x 108 z pociskiem B-32 oraz detonacją ekwiwalentu 6 kg TNT.

Testowany pojazd został wyposażony w wieżę BPPU-1, uzbrojoną w 30-mm armatę automatyczną 2A72 o szybkostrzelności teoretycznej 330 strz./min. i 7,62-mm karabin maszynowy PKTM. W przypadku modułu wieżowego Balista oprócz wspomnianego tożsamego uzbrojenia (z wersją armaty o wyższej szybkostrzelności teoretycznej), zastosowano również zdwojoną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych 9M113M Konkurs-M.

BPPU-1 ma masę ok. 1700 kg i jest wyposażona w dzienno-nocny system celowniczy TKN-4GA-01 z noktowizorem i dalmierzem laserowym, do rażenia siły żywej, jak i celów powietrznych na dystansie do 2500 m.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X