W sobotę, 11 października 2025, Frontelligence Insight, ukraińska organizacja zajmująca się otwartym wywiadem źródłowym (OSINT), ujawniła, że na zlecenie Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej, Korporacja Naukowo-Produkcyjna UrałWagonZawod (NPK UWZ) z Niżnego Tagiłu planuje już w przyszłym roku uruchomić produkcję seryjną najnowszej wersji czołgu z rodziny T-90, oznaczoną jako T-90M2 Rywok-1.
T-90M Proryw-3 / Zdjęcie poglądowe: Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej
Jak czytamy, wiosną i latem br. zespół Frontelligence Insight uzyskał informacje o zamówieniach na komponenty do produkcji pancernej w latach 2026-2036, z których wynika że do 2029 Rosjanie chcą wyprodukować ponad 1000 egzemplarzy czołgów rodziny T-90, w tym najnowszej odmiany oznaczonej jako T-90M2 Rywok-1 (ros. Zryw-1). Ma to rozpocząć się w 2026 (pierwsze 10 egzemplarzy), ze szczytem produkcji w latach 2027-2029, gdzie odnotowany ma być 80% wzrost produkcji czołgów rodziny T-90 w porównaniu z rokiem 2024.
We wspomnianym szczytowym okresie planowane jest łączne wyprodukowanie, zmodernizowanie lub przebudowa 1118 czołgów do wersji T-90M Proryw-3 oraz T-90M2 Rywok-1. Jest to część wysiłków, aby do 2036 do sił zbrojnych dostarczyć łącznie 1783 egzemplarze czołgów obu wersji.
T-90M to wynik wcześniejszego, jeszcze przedwojennego programu programu Proryw-3 i nosi oznaczenie producenta Obiekt 188M. Z kolei T-90M2 ma być wynikiem doświadczeń w działaniach bojowych w Ukrainie, uzyskanych w programie Rywok-1 i nosi oznaczenie producenta Obiekt 188M2.
W jaki sposób analitycy z Frontelligence Insight oszacowali wielkość planów produkcyjnych? Wynika to wycieku korespondencji pomiędzy NPK UWZ a Zagorskimi Zakładami Optycznymi i Mechanicznymi (ZOMZ) z Moskwy, którym zlecono wieloletnią produkcję czujnika prędkości obrotowej silnika oznaczonego jako IS-445 do zespołów napędowych omawianych czołgów.
Oczekuje się, że T-90M2 Rywok-1, w porównaniu z T-90M Proryw-3, będzie wyposażony w zmienioną konfigurację pancerza, ulepszony system kierowania ogniem i ewentualnie ulepszony silnik wysokoprężny. Obecnie jest to W-92S2 o mocy 1130 KM, ale Rosjanie mogą zastosować ulepszony W-92S2F o tej samej mocy, stosowany już w wersjach T-90AM i T-90MS. Zachowana zostanie 125-mm armata gładkolufowa 2A46M-5 z karuzelowym automatem ładowniczym AZ185M2.
Warto dodać, że analitycy z Frontelligence Insight uzyskali również dane o produkcji przyrządów do kalibracji celowania TKHP-12-150 do modernizacji czołgów T-72B3M, choć dane te mogą nieprecyzyjnie szacować liczby wozów poddawanych tym pracom. Wskazują bowiem dostawy komponentów w liczbie 828 do 2036 roku, a szczytowo 498 na lata 2027–2029. Można więc je potraktować jako ciekawostkę, gdyż nie jest jasne czy jeden przyrząd przypada na jeden czołg.
Ukraińcy uzyskali także dane o bojowych wozach wsparcia BMPT Terminator bazujących na podwoziu T-72 i wynika z nich, że w latach 2027-2036 zaplanowano produkcję lub przebudowę jedynie 86 egzemplarzy. Dokumenty wskazują jednak na kontynuację prac przy innych programach pancernych, jak ciężkiego robotycznego pojazdu wsparcia bojowego o kryptonimie Szturm wraz z wozem dowodzenia.
