W środę, 15 października 2025, 1. Regionalna Baza Logistyczna z Wałcza opublikowała informację z rozstrzygnięcia postępowania przetargowego na dostawę mobilnych linowych urządzeń awaryjnego hamowania samolotów (MLUAHS) w roku 2026. Postępowanie w tej sprawie było prowadzone procedurą ograniczoną przyspieszoną od 21 lipca br.
Termin składania wniosków o udział w postępowaniu minął 30 lipca. Jedynym kryterium wyboru oferty była cena (100%). Jedynym oferentem była spółka MMC Consulting z Warszawy, którą wyceniła na 30 695 565,62 zł. Oferta została wskazana 11 września, a przedmiotowa umowa w wykonawcą została zawarta 23 września i ma obowiązywać przez 13 miesięcy od tej daty, ale najpóźniej do 28 listopada 2026.
Przedmiotem zamówienia jest pojedynczy zestaw MLUAS z opcją na drugi. Będą one musiały zostać wykonane zgodnie z wymaganiami eksploatacyjno-technicznymi, które będą określone w specyfikacji warunków zamówienia wraz ze szczegółami dotyczącymi przedmiotu zamówienia i kryteriów oceny ofert.
Spółka MMC Consulting ma w ofercie mobilny system awaryjnego hamownia samolotów wojskowych PortArrest P-IV, produkcji amerykańskich spółek Curtiss-Wright Arresting Systems i Engineered Arresting Systems Corporation (ESCO), która obecnie jest częścią tej pierwszej. Został opracowany w ramach programu amerykańskich Sił Powietrznych (US Air Force, USAF) o kryptonimie MAAS (Mobile Aircraft Arresting System), w ramach którego dostarczono ponad 200 zestawów. Wykorzystuje on elektroniczny układ sterowania systemu BAK-12/BAK-14 i może być skonfigurowany jako system kablowy, sieciowy lub kombinowany. Zestawy te są obecnie używane na polskich lotniskach wojskowych z elektronicznym układem sterowania systemu BAK-12/BAK-14.
Warto dodać, że 8 stycznia br. spółka MMC Consulting przekazała makietę systemów awaryjnego hamowania Curtiss-Wright ESCO jako pomoc dydaktyczną dla Centrum Szkolenia Logistyki (CSLog.) w Grudziądzu.
Było to drugie podejście do zakupu MLUAS realizowane przez 1. RBLog. Pierwszy przetarg prowadzono od lutego do czerwca br. i dotyczył dostawy dwóch zestawów z opcją na dwa kolejne. Zainteresowanie wyraziły spółki MMC Consulting i Megmar Logistics & Consulting, ale zamawiający określił zbyt niski pułap budżetu zamówienia (48,8 mln zł), przez co tańsza oferta znacznie go przekraczała (MMC Consulting za 75,5 mln zł). W związku z tym 20 czerwca przetarg unieważniono, o czym informowano 2 lipca.
Wcześniej, od 27 października 2023 do 10 kwietnia 2024, 12. Terenowy Oddział Lotniskowy w Warszawie prowadził przetarg na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego, dostawy i montażem dwóch linowych systemów awaryjnego hamowania samolotów z elektronicznym układem sterowania systemu BAK-12/BAK-14 do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Szacunkowa wartość zamówienia wynosiła 46 797 883,88 zł netto (57 561 397,17 zł brutto). Z powodu braku ofert, postępowanie także unieważniono.

