26 sierpnia Departament Obrony USA udzielił, wartego 44 595 146 USD (175,48 mln zł),  zamówienia koncernowi General Dynamics Missions Systems na rozpoczęcie produkcji małoseryjnej bezzałogowych pojazdów podwodnych Knifefish, znanych także jako Surface Mine Countermeasure Unmanned Undersea Vehicle (SMCM UUV). Ujawniony w kwietniu 2012 projekt autonomicznego, przeciwminowego bezzałogowca średniej klasy jest rozwijany dla US Navy w ramach inicjatywy Knifefish Surface Mine Countermeasure Unmanned Undersea Vehicle Program. Pojazdy podwodne wraz z innymi elementami systemu wykrywania pól minowych zastąpią delfiny butlonosy i lwy morskie z gatunku uchatek kalifornijskich, wykorzystywane do tych celów od pół wieku w ramach programu NMMP (United States Navy Marine Mammal Program).
 Przypominający torpedę, Knifefish ma 5,8 m długości, 533 m średnicy i 770 kg masy. Jest zasilany ogniwem litowo-jonowym, które zapewnia możliwość 16-godzinnej pracy. System ma składać się z dwóch bezzałogowców do wykrywania, klasyfikacji i oznaczania min morskich umieszczonych na powierzchni, pod wodą oraz pod dnem morskim wybranego akwenu, dzięki sonarowi z syntetyczną aperturą. Miny są identyfikowane dzięki komputerowi pokładowemu z wbudowaną bazą danych i algorytmami analitycznymi. Knifefish jest pochodną cywilnego Bluefin-21, opracowanego przez Bluefin Robotics z Quincy w stanie Massachusetts

Przypominający torpedę, Knifefish ma 5,8 m długości, 533 m średnicy i 770 kg masy. Jest zasilany ogniwem litowo-jonowym, które zapewnia możliwość 16-godzinnej pracy. System ma składać się z dwóch bezzałogowców do wykrywania, klasyfikacji i oznaczania min morskich umieszczonych na powierzchni, pod wodą oraz pod dnem morskim wybranego akwenu, dzięki sonarowi z syntetyczną aperturą. Miny są identyfikowane dzięki komputerowi pokładowemu z wbudowaną bazą danych i algorytmami analitycznymi. Knifefish jest pochodną cywilnego Bluefin-21, opracowanego przez Bluefin Robotics z Quincy w stanie Massachusetts

Decyzja o rozpoczęciu kolejnej fazy została ogłoszona 23 sierpnia przez biuro programowe US Navy ds. bezzałogowych i małych okrętów. Prace w ramach kontraktu, zleconego przez dowództwo NAVSEA (Naval Sea Systems Command) będą realizowane w Quincy, Taunton  i Braintree (Massachusetts), McLeansville (Karolina Północna), Reston (Wirginia) i Ann Arbor (Michigan) i mają zakończyć się do sierpnia 2021.

Knifefish ma współpracować z nawodnym, bezzałogowym systemem trałowym UISS. Wstępne badania nad oboma systemami zakończono 25 stycznia 2019. / Zdjęcia: US Navy

Knifefish ma współpracować z nawodnym, bezzałogowym systemem trałowym UISS. Wstępne badania nad oboma systemami zakończono 25 stycznia 2019. / Zdjęcia: US Navy

Knifefish został opracowany dla fregat rakietowych typu Freedom i Independence klasy LCS (Littoral Combat Ship). Będą współpracować ze śmigłowcami morskimi Sikorsky MH-60S Knighthawk, wyposażonymi w lotniczy system wykrywania min Northrop Grumman AN/AES-1 ALMDS (Airborne Laser Mine Detection System) oraz z systemem wykrywania pól minowych i zapór przybrzeżnych BAE Systems AN/DVS-1 Coastal Battlefield Reconnaissance and Analysis (COBRA). Zestawy COBRA obecnie są zintegrowane z autonomicznymi, bezzałogowymi statkami latającymi Northrop Grumman MQ-8B Fire Scout, a w dalszej kolejności z większymi MQ-8C, które w lipcu osiągnęły wstępną gotowość operacyjną (Wstępna gotowość MQ-8C, 2019-07-10).

Knifefish będą integralnym elementem modułu zadaniowego MCM MP (Mine CounterMeasures Mission Package) wraz z nawodnym, bezzałogowym systemem trałowym Textron UISS (Unmanned Influence Sweep System). Badania nad oboma systemami zakończono 25 stycznia 2019 na pokładzie fregaty USS Independence (LCS-2). Wstępne testy operacyjne Knifefish rozpoczną się w 2021. Pierwotnie Kinfefish miał wejść do służby operacyjnej w 2017 (LUSV dla US Navy, 2019-03-17; Royal Navy odebrała bezzałogowce MHC , 2018-05-06).