W środę, 11 czerwca 2025, Wydział Techniki Lotniczej 3. Regionalnej Bazy Logistycznej z Kutna (3. RBLog.) opublikował informację z rozstrzygnięcia postępowania przetargowego prowadzonego procedurą negocjacyjną bez uprzedniej publikacji zaproszenia do ubiegania się o zamówienie na usługi remontów przekładni (napraw głównych) i dostaw technicznych środków materiałowych, przeznaczonych do śmigłowców wielozadaniowych PZL W-3 Sokół w 2025 roku.
W-3 Sokół z 7. dywizjonu lotniczego 25. Brygady Kawalerii Powietrznej z Tomaszowa Mazowieckiego
Jedynym kryterium wyboru oferty była cena (100%). 26 maja zawarto umowę o wartości 8 663 684,58 zł ze spółką Pratt & Whitney Rzeszów z Rzeszowa.
Jak czytamy w uzasadnieniu: W wyniku przeprowadzonej przez Zamawiającego analizy rynku potencjalnych wykonawców ustalono, że z powodu braku rozwiązań alternatywnych lub zastępczych możliwość świadczenia zamówienia jest tylko przez jeden podmiot gospodarczy uprawniony do realizacji przedmiotu zamówienia, którym jest Pratt & Whitney Rzeszów S.A., ul. Hetmańska 120, 35-078 Rzeszów. Podmiot ten jest jedynym właścicielem dokumentacji technicznej, posiada prawa wyłączności w zakresie naprawy wyrobów będących przedmiotem zamówienia zgodnie z: 1) Instrukcją naprawy głównej przekładni głównej WR-3 śmigłowca W-3 i W-3A (dokument nr 64.1.001); 2) Instrukcją naprawy głównej przekładni pośredniczącej śmigłowca W-3A (dokument nr 64.1.002); 3) Instrukcją naprawy głównej przekładni tylnej śmigłowca W-3A (dokument nr 64.1.003). Dodatkowo prawa wyłączności w przeszłości nie zostały przez Pratt & Whitney Rzeszów S.A. udostępnione innym podmiotom, oraz nie zamierza ich udostępniać. Również ze względu na specyficzne cechy techniczne oraz stopień skomplikowania wyrobów nie pozwala na wykonanie usługi remontu innym podmiotom. Ponadto, dysponuje niezbędną wiedzą, zdolnościami technicznymi i przeszkolonym personelem zdolnym do wykonania remontu (naprawy głównej) przedmiotu zamówienia.
Wcześniej, 2 kwietnia br. Wydział Techniki Lotniczej 3. RBLog. podpisał umowę o wartości 28 224 168,70 zł z należącą do włoskiej grupy Leonardo, Wytwórnią Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik na naprawy główne śmigłowców typów Mi-2, W-3 Sokół i SW-4 Puszczyk w 2025 roku.
W Wojsku Polskim w służbie pozostaje około 68 śmigłowców rodziny W-3 Sokół, z których najstarsze egzemplarze przekroczą wkrótce wiek 40 lat eksploatacji. 6 czerwca br. podczas briefing prasowego przedstawicieli MON, Sztabu Generalnego WP, Dowództwa Generalnego RSZ i Agencji Uzbrojenia dotyczącego anulowania postępowania na 32 śmigłowce S-70i Black Hawk International, poinformowano, że wśród obecnych priorytetów są m.in. nowe śmigłowce poszukiwawczo-ratownicze SAR, co oznaczałoby, że do wycofania przeznaczonych jest 8 śmigłowców W-3WARM Anakonda, których modernizacja została ukończona w 2020.