Przejdź do serwisu tematycznego

Plasan StormRider 4×4 w nowej odsłonie

Izraelska spółka Plasan zaprezentowała nową wersję lekkiego pojazdu opancerzonego StormRider 4×4, bazującego na architekturze 4. generacji pojazdów rodziny Sand Cat.

17 listopada br. izraelska spółka Plasan zaprezentowała dla lokalnej prasy branżowej nową wersję lekkiego pojazdu opancerzonego StormRider 4×4, bazującego na architekturze 4. generacji pojazdów rodziny Sand Cat (Caracal). Pojazd jest zgodny ze standardami NATO, co wskazuje na to, że izraelska spółka będzie tam poszukiwać rynków zbytu (Hyrax oferowany izraelskiej armii).

Izraelska spółka Plasan zaprezentowała nowy, lekki pojazd opancerzony StormRider 4×4, bazujący na architekturze 4. generacji pojazdów rodziny Sand Cat

W porównaniu z pojazdami typu Sand Cat Mk IV i Sand Cat M-LPV (Mine-resistant Light Patrol Vehicle), nowy StormRider jest większy i bardziej przestronny. Co istotne, to pierwszy pojazd Plasan, którego podwozie powstało od podstaw, w przeciwieństwie do wcześniej stosowanego podwozia Ford F550. Pierwsza wersja StormRidera miała swoją premierę w maju 2019. Nowa, ulepszona wersja została zapowiedziana w czerwcu 2020 (Eurosatory 2018: Premiera Sand Cat M-LPV).

Pojazd otrzymał nadwozie samonośne, niezależne zawieszenie i dno kadłuba w kształcie litery V. Zastosowano także napęd na wszystkie koła z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego, przekładnią napędową i blokadami mechanizmu poprzecznego (tylnego i przedniego).

Może przetransportować do 10 żołnierzy lub funkcjonariuszy służb mundurowych (licząc z kierowcą), zapewniając ochronę balistyczną na poziomie 3a i przeciwminową na poziomie 2a/2b według normy STANAG 4569. Dodatkową ochronę dla załogi zapewniają fotele przeciwwybuchowe Terra.

W porównaniu z pojazdami typu Sand Cat Mk IV i Sand Cat M-LPV, nowy StormRider jest większy i bardziej przestronny. Izraelska spółka oferuje produkcję nowych pojazdów w kraju odbiorcy / Zdjęcia: Plasan

Pojazd ma 6,03 m długości, 2,53 m szerokości, 2,62 m wysokości, dopuszczalną masę całkowitą na poziomie 11 500 kg, z czego 1500 kg to jego ładowność. Otrzymał do tego 20 calowe koła i większe opony Michelin X-Force o wymiarach 365/80 R20 (w porównaniu do wcześniej stosowanych 285/70 R19.5), co zwiększyło prześwit o 22 mm do 440 mm. Rozstaw kół wynosi 2,13, a rozstaw osi 3,68 m. Został wyposażony w pięcioro drzwi oraz luk ewakuacyjny na dachu do szybkiej ewakuacji personelu, okrągłe ambrazury umożliwiające prowadzenie ognia z wnętrza pojazdu i może zostać opcjonalnie wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia na stropie kadłuba.

StormRider otrzymał, stosowany wcześniej w rodzinie Sand Cat, 6,7-litrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny OHV Power Stroke V8 o mocy 330 KM, pochodzący z samochodów terenowych Ford F-Series, ale z automatyczną skrzynią biegów TorqShift z dziesięcioma przełożeniami. Układ ten generuje moment obrotowy na poziomie 1010 Nm przy 2000 obrotach i stosunek mocy do masy na poziomie 30 KM/tonę. Zapewnia mu to prędkość maksymalną do 105 km/h na drodze utwardzonej (Sand Cat Stormer z ppk Spike NLOS, Premiera Plasan Yagu).

Źródło: Plasan

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Hiszpania zamówiła 36 śmigłowców H135

Ministerstwa obrony i spraw wewnętrznych Hiszpanii zamówiły w europejskiej spółce Airbus Helicopters 36 lekkich śmigłowców wielozadaniowych H135.

Kontrakty krajowe i eksportowe Łukasiewicz – PIAP w 2021

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP podsumowała zrealizowanie kilkunastu dostaw w bieżącym roku dla służb ochrony bezpieczeństwa i porządku…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X