W czwartek, 5 grudnia 2024, Ministerstwo Obrony Argentyny poinformowało w mediach społecznościowych, że pierwsze dwa śmigłowce wielozadaniowe Bell 407GXi zostały wprowadzone na wyposażenie lotnictwa wojsk lądowych tego państwa (Aviación del Ejército Argentino).
Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Argentyny
Po podpisaniu protokołów zdawczo-odbiorczych w zakładach amerykańskiej spółki Bell Textron, wiropłaty formalnie stały się częścią parku maszynowego nowego użytkownika. Noszą nr rejestracyjne i konstrukcyjne, odpowiednio, AE-340/N318JT i 56412 oraz AE-341/N318LB i 56415.
Dołączyły do już dostarczonego pierwszego śmigłowca tego typu o nr rejestracyjnym H-111 i nr konstrukcyjnym 5636, który przekazano argentyńskim wojskom lotniczym (Fuerza Aérea Argentina, FAA), 23 października 2023. Pochodzą z puli sześciu wiropłatów przeznaczonych dla obu rodzajów sił zbrojnych, zamówionych 31 maja 2023, za pośrednictwem kanadyjskiej rządowej agencji Canadian Commercial Corporation (CCC). Decyzja w tej sprawie zapadła 21 grudnia 2022.
Dostawy rzeczonych dwóch wiropłatów dla wojsk lądowych Argentyny rozpoczną się w pierwszym kwartale 2025. Wejdą w skład 8. Sekcji Górskiej Lotnictwa Wojsk Lądowych (Sección de Aviación de Ejército de Montaña No. 8), gdzie zastąpią wysłużone Aérospatiale SA 315B Lama (3 grudnia br. jeden z tych śmigłowców o nr rejestracyjnym AE-390 miał twarde lądowanie, ale nie został uszkodzony ani nikt ranny).
Bell 407 GXi wesprą misje poszukiwawczo-ratownicze (Search And Rescue, SAR) w wojskach lądowych na obszarach górskich. Argentyna już użytkuje śmigłowce produkcji Bella. W wojskach lądowych są 4 zmilitaryzowane i 5 szkolnych Bell 206, a w wojskach lotniczych 13 Bell 212/412.
Na świecie jest użytkowanych ponad 1600 śmigłowców serii Bell 407, które wylatały ponad 6 milionów godzin nalotu w zakresie szkoleń w powietrzu, a także zadań wojskowych i parapublicznych.
Siedmioosobowy śmigłowiec Bell 407GXi to zmodyfikowany model 407GXP. Zadebiutował 27 lutego 2018 podczas wystawy Heli-Expo w Las Vegas. Śmigłowiec uzyskał certyfikat kanadyjskiej agencji lotniczej jeszcze przed premierą. Certyfikację amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) otrzymał 29 października 2018, dzięki czemu można go było dostarczyć do Chile.
Modyfikacje obejmują wprowadzenie nowej awioniki Garman G1000H NXi Integrated Flight Deck, zastosowanie ulepszonego silnika turbowałowego Rolls-Royce M250-C47E/4 w miejsce M250-C47B/8 wraz z dwukanałowym elektronicznym systemem sterowania FADEC.
W Bell 407GXi zastosowano także systemy monitorowania stanu śmigłowca i jego diagnostykę HUMS (Health Usage Monitoring). Dzięki oprogramowaniu Garmin FlightStream 510 ma być ułatwiona procedura sporządzania planów lotu. Bell 407GXi został wyposażony w oprogramowanie Garmin SurfaceWatch, pozwalające na identyfikację pasa startowego i ostrzegające przed kolizją z ziemią.
Wariant ten trafił m.in. do Polskiej Policji: 3 egzemplarze zakupiono w 2019, a kolejne 4 śmigłowce na początku 2023, a dostawy już sfinalizowano. Pod koniec kwietnia 2023 zadebiutował zmilitaryzowany wariant modelu 407 GXi, oznaczony jako 407M.
Na koniec warto dodać, że 2 grudnia br. dowództwo lotnictwa wojsk lądowych Argentyny (Comando de Aviación del Ejército Argentino) rozpoczęło przetarg na zakup trzech używanych śmigłowców wielozadaniowych rodziny Lockheed Martin/Sikorsky H-60/S-70 Black Hawk. Poza omawianymi śmigłowcami, rząd w Buenos Aires inwestuje w zakupy statków powietrznych dla wszystkich rodzajów sił zbrojnych: 4 lekkich śmigłowców wielozadaniowych AW109SP oraz 4 samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-3C Orion dla marynarki wojennej, 24 samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM MLU Block 10/15 i 12 średnich śmigłowców wielozadaniowych H215 dla wojsk lotniczych.